Springen naar inhoud

[chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

• Log in om te kunnen reageren

DietN

DietN

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 14:25

ik moet voor chemie een labo oplossen maar ik zit ergens met een probleem namelijk

hoe verklaar je dat de reactiesnelheid afhankelijk is van deverdelingsgraad van de reagentia

&

hoe verklaar je dat de reactiesnelheid afhankelijk is van de temperatuur vna de reagentia?

&

hoe verklaar je dat de reactiesnelheid afhankelijk is van de concentratie vna de reagentia?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 14:38

Dit kan je aan de hand van de botsingstheorie: die zegt namelijk dat de reactie maar kan doorgaan als moleculen, atomen ... dus deeltjes effectief met elkaar botsen. En hoe meer botsingen , hoe sneller de reactie .
Als een stof nu fijner verdeeld is dan heb je relatief meer oppervlak, en meer oppervlak betekent meer kans kans om te botsen, dus een snellere reactie.

DietN

DietN

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 14:55

Dit kan je aan de hand van de botsingstheorie: die zegt namelijk dat de reactie maar kan doorgaan als moleculen, atomen ... dus deeltjes effectief met elkaar botsen. En hoe meer botsingen , hoe sneller de reactie .
Als een stof nu fijner verdeeld is dan heb je relatief meer oppervlak, en meer oppervlak betekent meer kans kans om te botsen, dus een snellere reactie.

ok bedankt dit snap ik en de verklaring van de temperatuur heb ik ook al denk ik nl.
Dit is verklaarbaar doordat er bij een hogere temperatuur de deeltjes sneller beginnen te bewegen waardoor er meer botsingen ontstaan zodat de reactie sneller gebeurd.

nu nog van de concentratie wat uitleg aub?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2007 - 15:16

Des te hoger de concentratie, des te meer kans op botsingen. Het berust allemaal op de botsingstheorie.
"Meep meep meep." Beaker

DietN

DietN

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 15:55

ok dank u dit is alles wat ik moest weten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures