[chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

ik moet voor chemie een labo oplossen maar ik zit ergens met een probleem namelijk

hoe verklaar je dat de reactiesnelheid afhankelijk is van deverdelingsgraad van de reagentia

&

hoe verklaar je dat de reactiesnelheid afhankelijk is van de temperatuur vna de reagentia?

&

hoe verklaar je dat de reactiesnelheid afhankelijk is van de concentratie vna de reagentia?

Berichten: 288

Re: [chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

Dit kan je aan de hand van de botsingstheorie: die zegt namelijk dat de reactie maar kan doorgaan als moleculen, atomen ... dus deeltjes effectief met elkaar botsen. En hoe meer botsingen , hoe sneller de reactie .

Als een stof nu fijner verdeeld is dan heb je relatief meer oppervlak, en meer oppervlak betekent meer kans kans om te botsen, dus een snellere reactie.

Berichten: 5

Re: [chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

leen schreef:Dit kan je aan de hand van de botsingstheorie: die zegt namelijk dat de reactie maar kan doorgaan als moleculen, atomen ... dus deeltjes effectief met elkaar botsen. En hoe meer botsingen , hoe sneller de reactie .

Als een stof nu fijner verdeeld is dan heb je relatief meer oppervlak, en meer oppervlak betekent meer kans kans om te botsen, dus een snellere reactie.
ok bedankt dit snap ik en de verklaring van de temperatuur heb ik ook al denk ik nl.

Dit is verklaarbaar doordat er bij een hogere temperatuur de deeltjes sneller beginnen te bewegen waardoor er meer botsingen ontstaan zodat de reactie sneller gebeurd.

nu nog van de concentratie wat uitleg aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

Des te hoger de concentratie, des te meer kans op botsingen. Het berust allemaal op de botsingstheorie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: [chemie] factoren die de reactiesnelheid beinvloeden

ok dank u dit is alles wat ik moest weten

Reageer