[Fysica] Rendement Vraagstuk.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[Fysica] Rendement Vraagstuk.



Een wagen met massa 1200 kg rijdt met een constante snelheid een helling op. Na enige tijd is de wagen 250m hoger en heeft hij 0.95 liter benzine verbruikt.

Hoeveel energie is nuttig aangewend?

Hoeveel chemische energie is verbruikt als je weet dat 1 liter benzine 32MJ energie levert?

Hoeveel bedraagt het rendement?


Ik geraak maar niet wijs uit dit vraagstuk. Arbeid en energie kon ik wel maar bij rendement loopt het wat vast qua vraagstukken.

Bij de eerste vraag dacht ik eerst 1200 x 250 te doen om daarna te delen door 1200 + mijn eigen massa x 250. En daardoor een verhouding te krijgen van nuttige energie en het totale energie verbruik. Voor de 2de en 3de vraag weet ik geen raad.

Toch alvast dank bij voorbaat,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Fysica] Rendement Vraagstuk.

1) De nuttige energie is de toename van de potentiele energie van de wagen:

m.g.Δh = ...... Nm (=Joule) = .......... MJ

2) De verbruikte benzine is 0,95 liter terwijl 1 liter evereenkomt met 32 MegaJoule (MJ).

Dus 0,95 liter is dan: ......... MJ

3) Rendement is: (antwoord1/antwoord2) * 100 % = ....... %

Probeer het nu nog maar eens.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Fysica] Rendement Vraagstuk.

Ik neem aan dat je de massa van de verbruikte brandstof mag verwaarlozen? Anders kom je natuurlijk met een iets lichtere auto uit na die 250 meter stijging, en klopt het verschil in potentiele energie niet presies meer. :)

Berichten: 12

Re: [Fysica] Rendement Vraagstuk.

Fred F. schreef:1) De nuttige energie is de toename van de potentiele energie van de wagen:

m.g.Δh = ...... Nm (=Joule) = .......... MJ

2) De verbruikte benzine is 0,95 liter terwijl 1 liter evereenkomt met 32 MegaJoule (MJ).  

Dus 0,95 liter is dan: ......... MJ  

3) Rendement is:  (antwoord1/antwoord2) * 100 % = ....... %

Probeer het nu nog maar eens.
1) 1200 x 9.81 x 250 = 2,943 MJ

2) 30.74 MJ

3) 9.56%

Enorm veel bedankt, jongens :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Fysica] Rendement Vraagstuk.

antwoord 2 (en dus ook antwoord 3) wijkt wat af van wat het moet zijn als 1 liter benzine 32 MJ is zoals je eerder schreef.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer