Springen naar inhoud

Beleid mbt vuurwerk en explosieven

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 09 februari 2004 - 21:06

Ik wil niet lullig doen, maar jullie zouden best wat strengere moderatie kunnen gebruiken. Kijk naar al die threads in het chemieforum over explosieven van mensen die geen **** van scheikunde weten.

En alsjeblieft, vertel ze niet waar ze stoffen kunnen vinden, je maakt het alleen maar lastiger voor de hobbyscheikundige. Als zo een idioot zichzelf opblaast zitten wij met de gebakken peren omdat alles weer verboden wordt, terrorisme, blah, blah, blah....

Ik weet wel een forum waar de discussie over dit soort controversiŽle onderwerpen toegestaan is, maar ik weet niet of ik hier reclame mag maken. Laat me wel waarschuwen dat ik persoonlijk mod ben op die site en de mensen die hier die rotzooi in het chemieforum posten zullen op mijn forum niet lang overleven.

Runaway

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 februari 2004 - 16:07

Zo, we zijn er uit! :shock: (Globale) vragen over explosieven zullen geweerd gaan worden. Lees hier meer: (mededeling in het scheikundeforum):
http://www.wetenscha...?showtopic=1192

Praktisch zal het ongetwijfeld mogelijk blijven om ("ongemerkt") deelvragen te stellen. Het zal hierbij dan waarschijnlijk een specifiek onderdeel van productie betreffen, wat als zodanig niet alleen voor fabricage van explosieven van belang hoeft te zijn. Hier iets aan doen zal moeilijk zijn (en misschien ook wel onwenselijk). Hoe dan ook: de beslissing blijft aan de moderator. Als deze het teveel op een "hoe maak ik eksplosiefen" thread vindt gaan lijken, gaat deze weg.

Mocht je nog vragen/tips hebben, dan houden we ons uiteraard aanbevolen.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2005 - 15:39

Dat het beleid strikt wordt nageleefd, dat snap ik wel. echter elke moderator kan zelf bepalen of iets net wel of net niet kan. zo is dat dus vrij onduidelijk.

Verder is het ook zo dat er niet altijd volgens het beleid wordt gehandeld. er mag niet om recepten voor explosieven oid worden gevraagd. Dus zolang je in een post nergens om vraagt, maar gewoon iets vermeld dan moet het toch worden toegestaan? of ben ik nu gek?
"Meep meep meep." Beaker

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2005 - 21:24

Ik heb de tekst veranderd.

het is niet toegestaan te discussiŽren over hoe je explosieve materialen moet maken of vragen stellen waar je deze informatie kan vinden

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2005 - 23:37

OK dan is't goed :wink:
"Meep meep meep." Beaker

PyroManiac

PyroManiac

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 00:01

Ik vraag me af waarom de regels m.b.t. Vuurwerk en explosieven zijn zoals ze zijn.
Ik kan begrijpen dat het niet toegestaan is om leveranciers van Vuurwerk en explosieven te melden in een post,
maar wat ik betreur is dat als je bijv. het proces wil beschrijven van een zogenaamde "Crofty Bom" waarbij je genoodzaakt bent de ingredienten te vermelden dit per direct verwijderd wordt.
En het bereiden van AcetonePeroxide wat mits het goed gebeurd (voornamelijk qua Temp.) relatief ongevaarlijk is, hier niet beschreven mag worden door mensen die er verstand van hebben, maar dan toch op het internet gevonden wordt met 3 zinnen erbij, zonder dat er op de gevaren wordt gewezen.
het lijkt mij dan toch juist veiliger om deze onderwerpen hier te behandelen, zodat mensen die dit vragen niet onnodig lichaamsdelen moeten missen omdat er op het internet een beknopt recept staat.
Misschien is het een idee om een apart forum toe te voegen over Pyrotechnische zaken en Explosieven,
zodat mensen voor bepaalde explosieven geen gootsteenontstopper gebruiken maar zoutzuur...

Veranderd door PyroManiac, 18 oktober 2007 - 00:02

ALIQVANDO ET INSANIRE IVCVNDUM EST

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 07:43

Zo, ik heb even wat (oude) topics hierover samengevoegd...

We hebben dit beleid om een aantal redenen:
  • De eigenaar van een forum kan aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud
    ook al zet je overal "de auteur zelf is aansprakelijk voor de inhoud van een geschreven post en het beheer is niet aansprakelijk voor (gevolgen van) gebruik van informatie uit posts", zo blijkt uit jurisprudentie
  • er zijn veel mensen (leken, vooral jeugd) die explosieven interessant vinden. Het is te makkelijk om even een forum op te duiken, een receptje te lezen en aan de slag te gaan, zonder dat je een idee hebt over waar je eigenlijk mee bezig bent. Een ongeluk is snel gebeurd.
  • We willen geen bijdrage leveren aan het verlagen van de drempel
    Wat je elders op internet kunt vinden kunnen wij niet controleren. Ons forum wel. Wij vinden het niet verantwoord dat mensen zonder verstand van zaken een explosief kunnen maken, dus doen wij wat we kunnen: Dat weren op ons forum.
  • Als je wel weet waar je mee bezig bent heb je een forum als dit niet nodig: je beheerst scheikunde en weet bronnen te vinden (boeken) waarmee je verder kunt komen.
  • We willen al helemaal niets te maken hebben met ongelukken. Ook al zou je het juridisch af kunnen schermen (wat dus niet kan) dan nog zou ik me moreel bezwaard voelen als er iets fout gaat.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 13:22

Als iemand weet wat hij (het zijn vrijwel altijd mannen) doet hoeft het maken van explosieven niet gevaarlijk te zijn, maar juist de amateurs maken de brokken. Aangezien er nog steeds geen verbod is op de handel in cruciale stoffen voor explosieven (en zelfs geen beperking), heeft het zin om in elk geval terughoudend te zijn met de verspreiding van kennis. Ik verbaas me er werkelijk over dat er strenge wetgeving is op het gebied van grondstoffen voor gifgassen en drugs, maar dat het nog steeds werkelijk geen enkel probleem is om met redelijk simpel verkrijgbare stoffen een Oklahoma bom of soortgelijk iets te maken.

Het maken van AP, maar in principe van elke explosieve stof zou ik gevaarlijk willen noemen tenzij het op de correcte manier gebeurt. Een organisch peroxide als AP staat overigens niet bekend om z'n stabiliteit.

Omdat je zelfs met een goed en correct recept amper invloed hebt op de zuiverheid van de grondstoffen, de achtergrondkennis van de maker, de manier waarop het recept begrepen en uitgevoerd wordt en het doel waar het voor gebruikt wordt kan je niet anders dan de kennis zoveel mogelijk achterhouden.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures