Hoe bepalen van deeltjes in één mol?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Hoe bepalen van deeltjes in

Als je atomen zou kunnen tellen met een snelheid van 10 miljoen stuks per seconde, dan zou je er nog 2 miljard jaar over doen om alle atomen in één mol te tellen.  
Naar aanleiding van de minicursus (mooie cursus trouwens)

Hoe heeft men ooit het aantal deeltjes dan kunnen tellen? of nog hoe heeft men bepaalt dat 1mol zoveel deeltjes zijn?

Groeten (weet nu wel niet of ik hier in het juiste forum zit)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Hoe bepalen van deeltjes in

Meet bijvoorbeeld hoeveel deeltjes er zitten in 12 nanogram koolstof-12 en vermenigvuldig dit met een miljard en je bent er.

Kijk ook eens hier (engels)

Berichten: 2.589

Re: Hoe bepalen van deeltjes in

idd bedankt door extrapolatie dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoe bepalen van deeltjes in

Meet bijvoorbeeld hoeveel deeltjes er zitten in 12 nanogram koolstof-12 en vermenigvuldig dit met een miljard en je bent er.
hihi, zit je nog twee jaar 24/7 te tellen aan een snelheid van 10 miljoen stuks per seconde. :)

Neem een zo regelmatig mogelijk kristal. Meet het volume van het kristal (met iets nauwkeurigers dan je geo-driehoekje). Atoomafstanden hierin zijn bekend (röntgenkristallografie) nu weet je hoeveel atomen je hebt. (plus of min zoveel).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Hoe bepalen van deeltjes in

@jan voor de zoveelste keer prachtige cursus trouwens al mag ik dat hier mss nu niet zeggen.(verkeerd forum)

Bedankt Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoe bepalen van deeltjes in

Er zijn hier weinig verboden, en bedankt, graag gedaan. Paragraafje over nauwkeurige bepaling van het getal van Avogadro nemen we in overweging
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Hoe bepalen van deeltjes in

Ja als ik eerlijk ben was dat vroeger mijn probleem met dat getal. Men zegt me dat het moeilijk is een groot aantal deeltjes af te wegen, wat ik begrijp, maar toch kan men dan zogoed één mol bepalen.

Maar kom ik begin te begrijpen waarom. Groeten.

Reageer