Springen naar inhoud

Regen

• Log in om te kunnen reageren

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 22:52

Wie kan mij vertellen hoeveel regenwater er in een kubieke meter lucht zit tijdens een gemiddelde bui? Of anders, hoeveel regendruppels er gemiddeld zo in een kubieke meter zitten? Ik heb al gegoolged maar kan zogauw niets vinden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 23:11

Een gemiddelde regendruppel is een bolletje van ongeveer 4 mm radius dacht ik. Dat is 2.681^-7 m^3 per druppeltje. Dat is dus bijna 4 miljoen regendruppeltjes in een kuub.

EDIT: 8 mm diameter, niet radius

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 23:40

Ja maar als het regent is een kuub lucht niet volledig gevult met 4 miljoen regendruppeltjes. Ik wil graag weten hoeveel druppeltjes erin zitten tijdens een normale regenbui. Bovendien heeft een gemiddeld regendruppeltje volgens mij ongeveer een diameter van 2 mm.

Deze informatie heb ik namelijk gevonden...

17%, <0,85 mm
34%, 0,85-1,4 mm
29%, 1,7-3,2 mm
16%, 3,6-5,1 mm
4%, >5,1 mm

Verder weet je dat een regendruppel niet groter kan worden dan ongeveer 5,5 mm in diameter. Dan schat ik dat de gemiddelde diameter 2 mm is.
Maar eigenlijk is dit omslachtig om te weten hoeveel regenwater er in een kubieke meter lucht zit tijdens normale regenval.

Nog beter zou het zijn als ik de gemiddelde 'flow' weet, in mm per vierkante meter per seconde of iets dergelijks!

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 00:33

Nog beter zou het zijn als ik de gemiddelde 'flow' weet, in mm per vierkante meter per seconde of iets dergelijks!

Dat is niet zo moeilijk om achter te komen. Koop een neerslag meter (zo'n cilinder met een millimeter schaal er op). Druk als het gaat regenen je stopwatch in en kijk na een tijdje hoeveel er gevallen is (1mm komt overeen met 1 liter per vierkante meter).
Maandag zijn de winkels weer open en de kans op regen is 80% dus sla je slag.

De grootte van de druppels kan overigens sterk variŽren per bui. Bij motregen is de gemiddelde druppel slechts 0,5 mm groot en heeft dan ook een valsnelheid van maar 2 m/s. Bij een wolk breuk gaat de druppelgrootte richting de 6 mm en de valsnelheid naar 11 m/s

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 00:55

Bedankt voor de reactie. Klopt het dat de valsnelheid van een regendruppel te berekenen is volgens...

LaTeX

...waarin D de druppeldiameter is?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2007 - 13:12

Intensiteit van regen kan variŽren van 0 tot waarschijnlijk wel 200 mm/uur. Ik heb ooit buien meegemaakt van 135 mm/uur (135 dm≥ per m≤ per uur) in de tropen, bij de hevigste die ik hier in Nederland ooit meemaakte viel er 41 mm in iets meer dan een half uur. .

Of die formule voor de maximale valsnelheid van een regendruppel numeriek klopt weet ik niet, maar de van belang zijnde grootheden staan in elk geval wel op de juiste plaatsen boven of onder de deelstreep.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 19:56

Die formule zal ongetwijfeld kloppen, maar dan wel voor maar 1 bepaalde druppel grote.

De factor 3/4 die er in zit is volgens mij afhankelijk van de vorm van de druppel en die varieert weer met de grote van de druppel. Misschien wist je dit al, zo niet zoek eens op "Philipp Lenard", maar kleine druppels zijn vrijwel bol-vormig. Dan de middel grote druppel heeft de vorm van een broodje (bolletje van de bakker). Hele grote druppels gaan steeds meer richting een traan vorm. Worden ze te groot, dan vervormen ze continu tot ze uit elkaar vallen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2007 - 20:57

Die D in de formule lijkt me op niks anders te kunnen slaan als op de diameter. En dat zou terecht zijn, want grotere druppels vallen sneller dan kleinere (gunstiger ratio massa : frontaal oppervlak)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 22:24

Mag ik een paar gegevens bij elkaar sprokkelen van Jan vd Velde en van Shimmy, die dan nog een beetje afronden (om uit het hoofd te kunnen rekenen) ? Dan vind ik dit:
Tijdens het ergste kwartier (900seconden) van de ergste tropische regenbui die JvdV meemaakte zullen de regendroppels wel groot geweest zijn en is er ongeveer 50liter gevallen per m≤ aan een snelheid van 11 meter per seconde. In de (900 X 11)m≥ waar dat water doorheen gevallen is zat dus 0,005liter water in elke m≥.

Lijkt me weinig! Maar ja tijdens zo'n plensbui staat de luchtkolom ook niet stil zodat ze dus eigenlijk korter is . Ze wordt immers door het neerstortende water naar beneden meegesleurd en ingekort. Bovendien is die 11m/sec niet een eenparige snelheid gedurende het traject.

Alles bij elkaar blijkt mijn gereken dus alleen maar tot onwaarschijnlijke en in elk geval onbetrouwbare waarden te voeren :)

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 23:15

Lijkt jou dat weinig? 5 kubieke centimeter dat is pakweg het formaat van een tennisbal. Als jij net je tent hebt opgezet met een oppervlak van 2 vierkante meter dan betekend dat er per seconde 22 (11 ballen /seconde/vierkante meter)tennisballen aan water op je dakje vallen.

Bovendien is die 11m/sec niet een eenparige snelheid gedurende het traject.

Waarom niet?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2007 - 23:21

5 kubieke centimeter dat is pakweg het formaat van een tennisbal.

Zťťr groot voor een regendruppel, maar zťťr klein voor een tennisbal. Ik doe niet aan die rijkeluissport, maar een tennisbal heeft toch zeker een straal van 3 cm en daarmee een volume van 4/3 :) r≥ = ruim 200 cm≥ :) (EDIT: sorry rekenfoutje, ruim 100 cm≥)

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 23:23

:) Had ik al gezegd dat het over ping-pong gaat?

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 23:35

Toch denk ik, hoe harder het regent, hoe minder druppels per kubieke meter.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2007 - 09:53

@ shimmy Mijn onwetenschappelijke beschouwing over de niet eenparige snelheid is gebaseerd op de idee dat grote druppels niet plots zo groot zijn als hun eindresultaat. Dat is bijvoorbeeld ook bij hagelbollen het geval die door de luchtstroming in de onweerachtige wolk, al groeiend verscheidene malen op en neer gedreven worden voor ze er uit vallen. Dus in het begin zullen ze zeker trager vallen. Het laatste deel van hun val zal wel aan eenparige snelheid zijn denk ik, zoals een vrij vallend menselijk lichaam door de luchtweerstand ook een eenparige snelheid bereikt.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2007 - 11:39

De factor 3/4 die er in zit is volgens mij afhankelijk van de vorm van de druppel en die varieert weer met de grote van de druppel. Misschien wist je dit al, zo niet zoek eens op "Philipp Lenard", maar kleine druppels zijn vrijwel bol-vormig.

Daar is de Cw waarde van de druppelvorm al voor. Die factor 4/3 is een constante.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures