Springen naar inhoud

Wiskundediploma's en -cursussen

• Log in om te kunnen reageren

phnaargos

phnaargos

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 10:04

Hallo allemaal,

Ik zit er over te denken om in mijn vrije tijd wiskunde te gaan leren, en liefst via een erkende online cursus. Het is alweer vrij lang geleden dat ik op school zat en denk dat ik met 5 VWO moet beginnen.

Zoekende op het internet heb ik alleen het LOI gevonden die VWO cursussen geven (maar ik kon niet direct zien hoe de cursus gegeven werd, en hoeveel hij kost)

Als iemand een goede manier weet om wiskunde te studeren via het internet (plus het halen van diplomas) dan zou ik dat graag vernemen. Het mag ook van een buitenlands, engelstalig instituut uitgaan.

hartelijk dank,

Rob Boellaard

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 10:38

Er zijn vast een hele hoop cursussen te vinden over toegepaste wiskunde. Statistiek en kansrekening enzo. Maar als je echt academische wiskunde wil leren moet je gewoon naar de universiteit, dat is niet zelf thuis te doen (tenzij je geniaal bent).
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

phnaargos

phnaargos

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2007 - 10:05

Hoi Mad-X, dank voor je antwoord.

Ik heb een paar keer een begin gemaakt om zelfstandig, met de resources die ik op internet vond, wiskunde op te pakken, maar dat is inderdaad niet te doen. Niet voor mij althans.
Dus ik stelde me zo voor dat een online cursus, waar ook een leraar aan te pas komt, (waarmee via email communiceert, en die je opgaven nakijkt,) wel mogelijk is.

Kun je uitleggen waar de moeilijkheid zit? Is het soms dat je wiskunde uiteindelijk het beste met pen en papier kunt doen?

dank,

Rob

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2007 - 14:20

Dit doet me denken aan de site van Gerard van 't Hooft ( http://www.phys.uu.n...t/theorist.html )

"...You sketch the path for potential students through the forest of college level physics... Two years ago I decided to self-study theoretical physics by following the syllabus of a renown university and the advice from your page and now I'm half-way through the journey but I was wondering about what happens next? Quoting you from the former page "In short, it is for all those who decided to study theoretical physics, in their own time.", Do you know of anyone who got tenure at a physics department or any research institute based on studies he did in his own time without holding a university degree?"

This is not so easy to answer, unfortunately. What I can say, is:
Eventually, whether you like it or not, you will have to obtain some University degree, if you wish a self-supporting career in theoretical Physics. One possibility is to follow a Master course such as the one offered by our University. I don't know about your qualifications, but I suspect that, with enough determination, you may be able to comply.

This is not a burocratic argument but a very practical one. It is also advisable not to wait until you think your self-study is completed. You must allow your abilities to be tested, so that you get the recognition that you may well deserve. Also, I frequently meet people who get stuck at some point. Only by intense interactions with teachers and peers one can help oneself across such barriers. I have not yet met anyone who could do the entire study all by him/herself without any guidance. If you really think you have reached a professional level in your studies, you can try to get admitted to schools, conferences and workshops in topics of your interest.

Je zult ontzettend veel moeten oefenen, veel opgaven maken, enz. Alleen theorie lezen zit er bij wiskunde niet in. Je zult ook altijd op problemen stuiten, die via de mail moeilijk te behandelen zijn. Je hebt gewoon hulp nodig bij een studie, je moet vragen kunnen stellen en er direct antwoord op krijgen.

Je zegt te beginnen met 5VWO, wat is je einddoel? Ik bedoel, 5,6 VWO is nog vrij goed te doen (mits aanleg aanwezig is), maar universitair zal het denk ik niet meer werken via een LOI cursus. Alhoewel, LOI zal ook geen universitair, maar HBO niveau leveren neem ik aan.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2007 - 20:51

De moeilijkheid zit em er in dat wiskunde gewoon één van de moeilijkste studies is die er maar zijn. Je zal er full-time mee bezig moeten zijn. En wiskundedocenten op universitair niveau zijn dun gezaaid. Die kunnen niet zomaar fftjes op internet mensen gaan zitten helpen.

phnaargos

phnaargos

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 10:03

ja, ik had niet gedacht dat het makkelijk zou worden ;-)
Ik had alleen verwacht dat er meer online-aanbod zou zijn van cursussen/opleidingen (betaalde opleidingen die docenten in dienst hebben speciaal voor online studenten)

De reden waarom ik wiskunde wil leren is mijn interesse voor natuurkunde. Ik heb vrij veel populair wetenschappelijke boeken/artikelen gelezen, maar vind dat die niet diep genoeg gaan. Voor een echt begrip van deze stof moet je toch de wiskunde erachter kunnen begrijpen, en daar loop ik door mijn gebrekkige kennis steeds op stuk.
Ik zou al blij zijn als bijvoorbeeld de Maxwell vergelijkingen niet volledig abracadabra voor me zouden zijn.

Dat is een meerjarig project, dat realiseer ik me.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 februari 2007 - 10:54

De reden waarom ik wiskunde wil leren is mijn interesse voor natuurkunde. Ik heb vrij veel populair wetenschappelijke boeken/artikelen gelezen, maar vind dat die niet diep genoeg gaan.

Bravo! Ik stoor me er aan dat veel mensen deze boekjes als het echte wetenschappelijke werk zien. Blijkbaar zijn er toch mensen die er op de correcte manier mee kunnen omspringen en hebben ze toch nut. :)

Verder denk ik inderdaad dat het niet evident is. Alleszins zou je motivatie vele malen groter moeten zijn dan die van een student, omdat je beloning minder direct zou zijn. Ik denk trouwens niet dat het in se onmogelijk is. (was dat heavyside die volledig via zelfstudie aan de wetenschappelijke top raakte?) Waarschijnlijk heb je dan inderdaad iets aan de site van 't Hooft.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 18:13

Ik zou in elk geval beginnen met calculus en lineaire algebra. Als je eens wat rond kijkt op websites van universiteiten kun je vast wel ergens wat syllabi hierover vinden. Dit zijn de eenvoudigste en ook belangrijkste vakken die je als beginnend natuurkundige nodig hebt. En deze vakken zijn misschien ook nog wel zelfstandig te doen.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 19:11

Ik heb geen tip wat betreft het vinden van erkende online cursussen die diploma's uitreiken. Maar heel handig voor zelfstudie van wetenschappen en ingenieurswetenschappen is de website van het Massachusettes institute of technology, oftewel het MIT. http://ocw.mit.edu/index.html Je vind daar van allerhande cursussen allerhande materiaal zoals powerpointpresentaties, "lecture notes", oefeningen, en andere pdf-files. Ook vind je er soms de effectieve lessen van de vakken in video-formaat (streaming), zelf heb ik die al gevonden voor een introductiecursus lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen (als je ze niet moest vinden, laat maar weten).

Verder zou ik heel algemeen ook aanraden het klassieke patroon te volgen dat door de gemiddelde universiteit wordt gevolgd.

Isaac Newton

Isaac Newton

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 19:23

http://www.itptutorials.com/ is ook een goeie.

phnaargos

phnaargos

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2007 - 17:53

dank voor de reacties!

Rob

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 19 februari 2007 - 19:16

Probeer MIT's Wiskunde curriculumeerst eens en kijk hoever je komt?

Waren deze mogelijkheden er maar toen ik de vwo deed [rr]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 16:06

tja....het NTI heeft geloof ik een cursus praktische wiskunde....verder denk ik...zorg ervoor dat je een plek hebt waar je niks anders kan doen dan studeren....anders lukt het niet. voor de meesten is dat de universiteit.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 19:23

Het basisboek wiskunde van van de Craats&Bosch is een goed beginnersboek. Begint bij optellen en aftrekken, eindigt bij integreren ed. Kost 30 euro.

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 19:43

Het basisboek wiskunde van van de Craats&Bosch is een goed beginnersboek. Begint bij optellen en aftrekken, eindigt bij integreren ed. Kost 30 euro.

Had geen zin om het te kopen, heb hem maar geleend bij de bieb, en ga hem bij me houden totdat ik alles heb doorgewerkt [rr]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures