Springen naar inhoud

redoxreacties

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 18:23

C+ O2 --> CO2

reductie: O2 + 4e- --> 2O2-

je hebt 2O aan de rechterkant van je pijl omdat je O2 hebt an linkerkant (dus je vermenigvuldigt met 2 )

maar wat ik niet echt snap, je schrijft links O2 (omdat je O2 had in je reactie) en rechts schrijf je eigelijk gewoon O ( maar dat komt toch van CO2 waarom schrijf je dan ook niet O2 aan rechterkant)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2007 - 19:11

Jij snapt dit misschien niet, maar als je nu eens duidelijk aangeeft om welke reactie het gaat met < sub > en < sup > script, dan kan je het vast al wel duidelijker weergeven. Zoals je het nu weergeeft snap ik het ook niet.
"Meep meep meep." Beaker

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 19:19

C+ O2 --> CO2  

reductie: O2 + 4e-  --> 2O2-

je hebt 2O  aan de rechterkant van je pijl omdat je O2 hebt an linkerkant (dus je vermenigvuldigt met 2 )

maar wat ik niet echt snap, je schrijft links O2 (omdat je O2 had in je reactie) en rechts schrijf je eigelijk gewoon O ( maar dat komt toch van CO2 waarom schrijf je dan ook niet O2 aan rechterkant)

Hmm, je snapt het principe niet echt geloof ik...
O2 + 4e- --> 2O2- << Dit kan kloppen..
oxidatie: C --> C4+ + 4e-
Nu tel je deze reacties bij me kaar op ( we hoeven niks te vermenigvuldigen, omdat bij beide halfreacties de hoeveelheeid elektronen 4 zijn ).

O2 + 4e- + C --> C4+ + 4e- + 2O2-
De elektronen mogen eruit ( want ze staan aan beide kanten).
De C4+ en de 2O2- reageren metmekaar.. ( Moet haast wel, de koolstofatoom mist vier elektronen, en de beide zuurstofatomen hebben elk 2 elektronen te veel..)

Het probleem is, C4+ klinkt erg vaag.. Want die bestaaat niet! C4+ is enkel een soort van ''tussenstapje''.. netals O2- in deze reactie....

Daarom stel je bij verbrandingsreacties geen halfreacties op, maar direct het totale reactie.. :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures