roken en pre-eclampsie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

roken en pre-eclampsie

Hej allemaal,

in het boek: obstetrie en gyneacologie van dr. prof. Heineman lees ik het volgende:

'Roken verlaagd de kans op pre-eclampsie'. Verdere uitleg ontbreekt, mijn vraag is HOE kan dat?

Pre-eclampsie btw is een aandoening in de zwangerschap die voorkomt uit hypertensie, het heeft te maken met de vaatvernauwing die dan plaatsvind ipv een vasodilatatie bij de placenta. Roken zou de kans hierop dus verminderen. Hoe kan dat?

Berichten: 206

Re: roken en pre-eclampsie

Van Wikipedia:

A plausible mechanism of action may be the nicotine in tobacco smoke acting as an anti-inflammatory agent and interfering with the disease process.

Bron: Lisa Melton (June 2006). "Body Blazes". Scientific American: p.24.

Ik wil trouwens even opmerken dat ik het tenenkrommend vind dat je als student, ondanks het doorlopen van zowel lager als voortgezet onderwijs, de stam+t-regel nog steeds niet onder de knie hebt. :) En zeg nu niet dat je dyslectisch bent want je spelling is voor de rest redelijk.

Berichten: 33

Re: roken en pre-eclampsie

Excuseer voor de dt-fout, maar kun je dat op een andere manier duidelijk maken, dit forum dient namelijk niet om stekelige opmerkingen te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: roken en pre-eclampsie

'Roken verlaagt de kans op pre-eclampsie'
Misschien goed om toch even te zeggen dat roken de kans op allerlei andere problemen aanzienlijk verhoogt, met name de kans op aangeboren afwijkingen en te laag geboortegewicht van het kind, met alle problemen die daarbij horen. De mogelijke voordelen van het voorkomen van pre-eclampsie dmv roken wegen hier absoluut niet tegenop!
---- Correct me if I am wrong! ----

Reageer