Springen naar inhoud

De aarde als alternator

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 15 januari 2005 - 21:17

Werd vroeger bij ons eens terloops over gesproken en het is puur theorie.
Stel je voor dat we ergens een meridiaan uitkiezen en daarop een spoel leggen.Langs de meridiaan over de noordpool,naar de zuidpool,noordpool,zuidpool etc.Dan hebben we een reusachtige spoel die draaid in het magnetisch veld van de zon.We verkrijgen dan een wisselspanning van één hertz in 24 uur.Wat zouden we daar mee kunnen doen ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2005 - 00:01

:shock: ;) laten branden ;) :?:
"Meep meep meep." Beaker

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2005 - 14:27

Vraag: heeft de zon een magnetisch veld?

Vraag: hoe sterk is dat veld dan op aarde?

• Gast

Geplaatst op 16 januari 2005 - 14:59

De zon heeft een sterk magnetisch veld.Geen idee hoe sterk.Wanneer je een alternator belast wordt de rotor afgeremd.We krijgen dan na een tijd misschien dagen van 25 uur of meer.Deze topic zit hier wel niet op zijn plaats,ik was mis.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2005 - 15:10

De zon heeft inderdaad een magnetisch veld, maar deze is heel inconsistent. De zon poolt elke 11 jaar om (daar komt de zonnewind ook vandaan). Verder hebben zonnevlekken een veel sterker veld dan de zon zelf.

Wat ik heb kunnen vinden is dat een zonnevlek een magnetische veldsterkte heeft van 2500 Gauss. Ik neem aan dat dat aan het oppervlak van de zonnevlek is. Dan blijft er niet veel over op 50 miljoen kilometer afstand.

Tevens is een frequentie van 1/86400 Hz zeer weinig om een beetje stroom op te wekken.

Mijn inschatting is dat je niet boven de 1 Volt uitkomt, en omdat je draden zoveel weerstand hebben blijft er van het vermogen niet veel meer over.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

• Gast

Geplaatst op 16 januari 2005 - 15:25

De spanning is afhankelijk van het aantal wikkelingen,de sterkte van het veld en de snelheid waarmee de krachtlijnen gesneden worden.Aan de evenaar is de omtreksnelheid een goeie 1600 km per uur.Maak er nu 2 volt van en ik ben ook tevreden.De afstand is 150 miljoen km geloof ik.Het licht heeft een goeie 8 minuten nodig om hier te geraken.

vortex

vortex

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 03:18

De zon heeft inderdaad een magnetisch veld, maar deze is heel inconsistent. De zon poolt elke 11 jaar om (daar komt de zonnewind ook vandaan). Verder hebben zonnevlekken een veel sterker veld dan de zon zelf.

Wat ik heb kunnen vinden is dat een zonnevlek een magnetische veldsterkte heeft van 2500 Gauss. Ik neem aan dat dat aan het oppervlak van de zonnevlek is. Dan blijft er niet veel over op 50 miljoen kilometer afstand.

Tevens is een frequentie van 1/86400 Hz zeer weinig om een beetje stroom op te wekken.

Mijn inschatting is dat je niet boven de 1 Volt uitkomt, en omdat je draden zoveel weerstand hebben blijft er van het vermogen niet veel meer over.

Hoe kom je aan de "schatting" van 1 volt? De elektrische inductie veldstrekte om de stroom op te wekken is Ei=v*B met snelheid "v" haaks op de magnetische veldlijnen. Ik heb even geen getal voor de veldstrekte van de zon op de aarde maar een berekening zou in principe een redelijk hoog vermogen kunnen opwekken, zelfs met een lage spanning. De snelheid v van de spoel komt op ongeveer 450 m/s op de evennaar. Uiteraard zijn de praktische belemmeringen voor een draad om de wereld zodanig dat het uit te sluiten is voor een praktische energieopwekking. De lage frequentie zou echter geen probleem zijn: met de fluctuerende gelijkstroom kan je ook heel wat energie omzetten en opslaan.

De vraag rijst echter op in welke richting de magnetishe veldlijnen van de zon op de aarde hebben! Mijn inziens lopen deze ook hoofdzakelijk Zuid/Noord of Noord /Zuid en daarom zou er alleen inductiespanning kunnen ontstaan in een draad welke haaks op het aardoppervlak zou staan! Je kan dus geen stroomkring met een metalen spoel opzetten! De aarde zou daarvoor Noord/Zuid moeten draaien.

Met de West/Oost draaiing kan je wel een inductiespanning in een metalen toren opwekken maar je kan geen stroomkring opzetten. . . de retoerdraad wekt immers een identieke spanning op zodat de netto spanning in een circuit nul zal zijn.

Een oplossing zou zijn om het retour circuit te laten bestaan uit een semiconductor waarin de ladingen postief zijn.

De Eifeltoren zou op deze manier als een elektrische generator gebruikt kunnen worden :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures