Springen naar inhoud

stoffen met negatieve brekingsindex

• Log in om te kunnen reageren

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 17:13

hallo,

welke stoffen hebben een negatieve brekingsindex, ik heb namelijk zo'n stof nodig voor een proefje,
als je wil weten welke moet je even kijken in de 2e "KIJK" van dit jaar.

lars

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 17:19

http://www.refdag.nl...0417weet03.html

Google is je vriend!

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 13 februari 2007 - 17:31

Materialen met negatieve brekingsindex zijn niet algemeen verkrijgbaar, volgens mij. Enkele onderzoeksgroepen hebben zulke materialen gefabriceerd middels geavanceerde (en dure) processen. Een ervan wordt beschreven in aaargh's link, een andere (die een negatieve brekingsindex heeft voor kortere golflengten) bestaat uit, als ik het me goed herinner, een rooster van zeer dunne strookjes ijzer op een onderlinge afstand van 20 nanometer.

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 17:56

maar zijn er geen stoffen die je gewoon kan kopen, of zijn er gewoon geen namen bekend?

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 13 februari 2007 - 19:36

Het ligt er misschien aan voor welke golflengten je die negatieve brekingsindex precies wenst, maar voor zover ik begrepen heb zijn zulke stoffen niet zo te koop: het zijn namelijk metamaterialen, wat wil zeggen dat het materialen zijn die hun eigenschappen niet alleen ontlenen aan het soort stof waar ze uit bestaan, maar ook aan hun (gefabriceerde) structuur. Zoals bijvoorbeeld die ijzerstrookjes. En los van onderzoek wordt er nog niets gedaan met die metamaterialen...dus ze zijn niet in winkels te vinden dunkt me.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures