Debiet theorie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Debiet theorie

Het heeft hier meer, eigenlijk alles, te maken met een doe-het-zelf vraagje/theorie.

Ik wil zandstralen dus daar heb je een compressor voor nodig met een hoog genoeg debiet.

Ik heb reeds een compressor maar in mindere maten geschikt voor het zanstralen.

Nu was mijn idee als ik nu eens een 2de compressor bij koop en ik zet die in een soort van parrel schakkeling met de huidige compressor, heb ik dan meer debiet?

Ik zou het realiseren door een T-stuk te maken met leidingen waardoor de lucht van beide compressoren centraal samen komt.

Mij lijkt het zo dat ik dan het debiet van de ene compressor moet optellen met het debiet van de andere en het resultaat is dan het debiet wat uiteindelijk uit het T-stuk komt, juist?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Debiet theorie

Hiervoor is theorieonwikkeling niet bedoeld, verplaatst naar overig technisch.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Debiet theorie

Ja, je debiet wordt zo verhoogd, maar niet noodzakelijkerwijs verdubbeld!! Door je hogere debiet krijg je namelijk ook meer drukverliezen in je leidingen, wat je debiet weer een eind terug drukt. De leidingweerstand in dat T-stuk mag je ook zeker niet onderschatten. Dat T-stuk zou wel eens voelbaar warm kunnen worden, daar kun je beter iets vloeienders voor verzinnen (of een heel ruim bemeten T-stuk pakken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Debiet theorie

Ik heb een onbevoegd voorgevoel dat het wel eens zou kunnen dat de 2 compressoren toch wel best gelijke karakteristieken moeten hebben. Zou het niet kunnen dat de sterkste van de twee er voor zorgt dat de zwakste helemaal geen of toch veel minder output heeft en geeft ?

Misschien is er wel een kompressoroloog onder de forumdeelnemers die daar een deskundig antwoord op kan geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Debiet theorie

Als je een compressor er bij koopt met dezelfde Q/H kromme, zelfde toerental, dan mag je de debieten ongestraft bij elkaar optellen. Dus bij gelijke druk 2x zoveel debiet. Echter zoals Jan al aangaf neemt je leiding weerstand toe. De leidingkarakteristiek zal steiler oplopen in je Q/H kromme. Dus zal je werkpunt van de compressoren een hogere druk verkrijgen (om de weerstand te overwinnen) en een hoger debiet. Maar dit debiet is dus niet het dubbele!!.

Maar aangezien je zandstraalt is de delta P over de “spraynozzle” bepalend en wel zo dat alle druk voor de nozzle direct na de nozzle naar nul (atmosferisch) gaat. De leidingweerstand toename is niet zo van belang in deze situatie, aangezien deze bijna geheel wordt bepaald door je nozzle.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Debiet theorie

Is voor dat zandstralen de druk niet meer bepalend dan het debiet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Debiet theorie

De leidingweerstand toename is niet zo van belang in deze situatie, aangezien deze bijna geheel wordt bepaald door je nozzle.
Hierop miskijk je je . Dit geldt bij een heel ruime slang en een heel kleine nozzle. En bij zandstralen wil je geen heel ruime slangen, want dan wordt je snelheid te laag en krijg je zanddepositie en verstoppingen (en daardoor toch weer minstens hogere leidingweerstanden, want je effectieve leidingdoorsnede wordt kleiner). Je krijgt dus hoe dan ook hogere leidingweerstanden. En dus gaat er van je verdubbelde compressorvermogen bij gelijke slangen en nozzles ruwweg 4 x zoveel verloren onderweg dan eerst met één compressor. Vraag is, hoeveel ging er eerst verloren?

In een vaststaand leidingsysteem zal elke extra parallel bijgeschakelde pomp per definitie het totale rendement omlaag brengen. De extra koppelingen als T-stukken maken dit probleem alleen maar erger.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Debiet theorie

Jan,

Ik onderken ook niet dat de leidingweerstand niet toe zou nemen. Echter is deze minder bepalend dan de nozzle. Doordat het werkpunt van parrallel geschakelde pompen ook verschuift (je haalt dus nooit het dubbelle debiet, zoals je al aangaf neemt je rendement enorm af). Hierdoor zal de totale druk bij een nieuw debiet ook toenemen.

Het volgende plaatje maakt het misschien duidelijk.

x-as = debiet

y-as = opvoerhoogte (druk)

Blauw = 1 compressor

Geel = 2 identieke compressoren (parallel geschakeld)

Rood = weerstandslijn

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Debiet theorie

We zijn het helemaal eens. Mooi duidelijk plaatje. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Debiet theorie

Heel erg bedankt voor jullie moeite.

Als ik het goed begrijp ga ik dus uiteindelijk een hoger debiet hebben en kan ik dus op een hogere werdruk blijven werken als ervoor?

De bedoeling is een 2de compressor met vat bij te kopen.

Gr.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Debiet theorie

een hoger debiet bij een hogere druk (tenzij je je compressoren wel héél onhandig aan elkaar knoopt), maar zeker niks dubbels.

Overigens, iets wat ik zo niet zie maar wat het overdenken waard is, wat gebeurt er als één van de twee compressoren uitvalt?? Loop je daarmee geen risico op onherstelbare schade aan die compressor als de andere door blijft duwen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Debiet theorie

JvdV Ik wil daar toch ook nog de onheilsvoorspelling aan toe voegen dat al de voorgaande goede raad steunt op het feit dat het gaat over 2 compressoren die synchroon draaien en die dezelfde karakteristieken hebben! Dus ook even versleten?!?

Als ik het zou aankunnen zou ik toch liever één nieuwe compressor kopen met de geschikte output! Het is wel duidelijk dat 1 +1 in dit geval niet 2 is en bovendien zijn elk van die ééntjes hoogst waarschijnlijk niet gelijk aan elkaar :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Debiet theorie

Daar zat ik zelf eigenlijk ook al een beetje over te peinzen, vandaar ook mijn opmerking over die uitvallende compressor.

OK, beter zo gezegd dan:

dit was de theorie.

De technische praktijk kan de nodige problemen geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Debiet theorie

Het zou mooi geweest zijn moest het buiten dat ene nadeel van niet 100% het dubbel maar als ik dingen er kapot bij ga krijgen laat ik het liever.

Het straalt nu wel redelijk goed als je wat geduld hebt en de compressor niet te continu laat draaien.

Mss dat ik dan in de toekomst uitzie naar een iets wat grotere compressor die wel voldoet aan de eisen.

Bedankt jongens voor jullie tijd en kennis ik waardeer het erg [rr]

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Debiet theorie

Overigens, iets wat ik zo niet zie maar wat het overdenken waard is, wat gebeurt er als één van de twee compressoren uitvalt?? Loop je daarmee geen risico op onherstelbare schade aan die compressor als de andere door blijft duwen??


Een terugslagklep in beide persleidingen van beide compressoren zou dit risico kunnen verkomen.

Reageer