[wiskunde] Hyperkubussen schematisch weergeven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[wiskunde] Hyperkubussen schematisch weergeven

Hallo,

Voor een profielwerkstuk over binaire getallen ben ik bezig met het 'tekenen' van een aantal n-kubussen.

Bij bijvoorbeeld een 5-kubus heeft elk hoekpunt een 'adres', een rijtje: abcde. Dit rijtje bestaat uit eentjes en nulletjes.

Om deze te tekenen zet ik de punten op deze manier boven elkaar (bij een 5-kubus):

Eerst alle getallen met 0 enen (1)

Dan alle getallen met 1 een (5)

Dan alle getallen met 2 enen (10)

Dan alle getallen met 3 enen (10)

Dan alle getallen met 4 enen (5)

Dan alle getallen met 5 enen (1)

Vervolgens verbind ik alle punten die 1 van elkaar verschillen (hamming-afstand 1)

Een voorbeeld van een 5 kubus die ik getekend heb:

Afbeelding

Nu vroeg ik me af of ik de coordinaten wel in de goede volgorde zet.

Dus welke combinatie van enen en nullen in welke volgorde.

Afbeelding

Hier zie je de 5-kubus uit mijn opdrachtenboekje. Ze hebben hier een andere volgorde van coordinaten gebruikt, maar ik vraag me af waarom. Ik zie er namelijk niet veel logica in.

Kan iemand me hierbij helpen? Wat is de logica, en is mijn eigen tekening ook goed? Of kan het beter, zodat hij er nog symetrischer uitziet?

Mijn methode is trouwens gebasseerd op dezelfde manier als ik het bij een 3-kubus deed. Maar deze was ook wel erg gemakkelijk:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] Hyperkubussen schematisch weergeven

Jouw tekening lijkt me logischer. In die andere ontgaat het me ook waarom sommige lijnen wel zijn getekend en een hoop andere niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: [wiskunde] Hyperkubussen schematisch weergeven

Oh ja, dat was ik vergeten te melden, dat figuur is simpelweg niet afgemaakt. Ik maak hem nog wel een keer na, en dan af :) . Maar het gaat mij om de volgorde van coordinaten in dat figuur. Op bijvoorbeeld de 3e 'regel' van dat schema (het figuur die half-af is), vind ik de eerste 5 coordinaten elkaar logisch opvolgen, maar hoe ze dan in een keer op 10010 komen is me onduidelijk.

Reageer