Plasterk wordt minister

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Plasterk wordt minister

Wat een verrassing: Ronald Plasterk wordt minister van onderwijs! Een heuse beta in het kabinet, wie had dat durven dromen.. Wie weet gaat het nu eindelijk eens de goede kant op, en dan met name op beta-gebied.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Plasterk wordt minister

Hoewel het een enorme vooruitgang voor het onderwijs kan betekenen, ben ik hier niet blij mee. Plasterk is zo'n goede wetenschapper, ik denk dat hij beter tot zijn recht komt als hij zich hier ook mee bezig blijft houden. Aangezien minister niet echt een part-time job is, vindt ik dit jammer.

Laat me wel duidelijk maken, Plasterk is een fantastische wetenschapper waarvan ik redelijk zeker ben dat hij het op zijn ministerspost goed zal doen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.546

Re: Plasterk wordt minister

Is er iets betekent over zijn ideeën over onderwijs? Wat hij bijvoorbeeld zou willen veranderen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Plasterk wordt minister

Wouter_Masselink:

Eén goede wetenschapper meer of minder is toch minder belangrijk dan eindelijk een goede minister v. onderwijs - die zich hopelijk inzet ten bate van de exacte vakken, waardoor er vele wetenschappers in spé ontstaan?

Om het eens gesimplificeerd te zeggen :)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 249

Re: Plasterk wordt minister

Ik meen me te herinneren dat hij vaker kritiek had in buitenhof, nu kan hij zelf tonen dat hij het beter kan :)

Berichten: 4.546

Re: Plasterk wordt minister

Eén goede wetenschapper meer of minder is toch minder belangrijk dan eindelijk een goede minister v. onderwijs - die zich hopelijk inzet ten bate van de exacte vakken, waardoor er vele wetenschappers in spé ontstaan?
Aan alleen wetenschappers heb je bar weinig :) Mensen die het uitvoeren (meer MBO) zijn net zo belangrijk. Een echt goede minister van onderwijs beseft dat wel, ik denk dat Plasterk daar ook wel bij hoort.

@Cloudedheaven: waar had hij dan kritiek op? En weet iemand al wat van zijn ideeën over het onderwijs?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Plasterk wordt minister

Damn, en ik zat nog wel te twijfelen over een stageplek bij zijn groep...

http://www.niob.knaw.nl/researchpages/plas...terk/index.html

Uiteindelijk toch andere groepen aan geschreven, maar ik ben het wel een beetje met Wouter eens: een gemis voor de wetenschap maar een goed persoon voor het onderwijs in het algemeen op die plek.

(alles beter dan Marrrrwwk-Ik-deed-7-jaar-over-een-studie-Geschiedenis-en-jullie-moeten-bijlenen-Rutte :) )
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 2.589

Re: Plasterk wordt minister

Ken plasterk niet.

Maar volgens mij kan je niet zomaar zeggen dat een wetenschapper vervangbaar is, eigenlijk is geen enkele persoonlijkheid te vervangen.

Natuurlijk is iedereen vervangbaar in het geen hij doet maar het idee van één iemand of de methode, het charisma de x factor is karakteristiek aan de persoon zelf.

Ik zie het als een elvis presley of een rubens je kan toch niet zeggen dat de kunst die dezen twee geproduceerd hebben zomaar door iemand anders gemaakt had kunnen worden?

Dus eentje meer of minder is mss toch wel belangrijk in deze context. Maar of hij nu net een verkeerde beslissing heeft genomen of hij nu meer of minder gaat kunnen presteren voor de wetenschap dat weet ik niet.

Dit omdat je, je volgens mij jaren kunt suf zoeken achter iets zonder het te vinden en soms je een inzicht krijgt door net op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.

Berichten: 249

Re: Plasterk wordt minister

Waar had hij dan kritiek op?
Op vanalles heeft hij kritiek gehad. Wat ik me nu, vaag, voor de geest kan halen is dat hij o.a. kritiek had over de manier waarop tom de Graaf door het land trok. Veelal betrof zijn kritiek over hoe je het beter kunt doen, nu kan hij dat dus zelf doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Plasterk wordt minister

Enige lichtpuntje in dit kabinet. Lijstje is perfect voor mijn vak (aanstormend leraar wiskunde): Betà, PvdA'er, criticus van het onderwijs onder Bak-ellende III en overtuigend Atheïst (en dat in een kabinet die het 'recht op leven' wil invoeren).

Zou het echt waar zijn? Zou het nu eindelijk weer de goede kant op gaan met het onderwijs? Ik hoop van wel.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Plasterk wordt minister

Lala schreef:Damn, en ik zat nog wel te twijfelen over een stageplek bij zijn groep...

http://www.niob.knaw.nl/researchpages/plas...terk/index.html

Uiteindelijk toch andere groepen aan geschreven.


RNAi is gaaf, ik neem aan dat dit onderzoek niet stil komt te liggen nu Plasterk op het binnenhof zit? Wie zou 'm moeten vervangen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 675

Re: Plasterk wordt minister

Waar had hij dan kritiek op?
Op zijn voorganger en nu collega Maria van der Hoeven

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=9785
De minister laat haar ambtenaren een debat organiseren over een wetenschappelijke theorie waar ze geen expertise over heeft, op basis van een gesprek met iemand die dat ook niet heeft.  
Heftig...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Plasterk wordt minister

RNAi is gaaf, ik neem aan dat dit onderzoek niet stil komt te liggen nu Plasterk op het binnenhof zit? Wie zou 'm moeten vervangen?
Geen idee wie hem zou moeten vervangen...

(en ik vond vasculogenesis en osteogenesis boeiender :) )
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.546

Re: Plasterk wordt minister

Niemand heeft dus een idee waar hij echt kritiek op had t.a.v het huidige onderwijssysteem?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Plasterk wordt minister

Hij vindt dat onderwijzers hun werk moeten kunnen doen zoals ze zelf denken dat het beste is. Uiteindelijk is hij/zij degene voor zo'n klas en zal hij/zij het beste aanvoelen hoe leerlingen individueel en als groep iets bij te brengen. Plasterk wil dat docenten/onderwijzers daarin geholpen worden i.p.v. dat ze gestuurd worden in hoe ze moeten doen.

dacht ik :)
Appareo decet nihil munditia?

Reageer