Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Natuurkundeles geven op de basisschool

• Log in om te kunnen reageren

Boko

Boko

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 10:45

Ik wilde samen met iemand natuurkundeles gaan geven op de basisschool voor een praktische opdracht. Maar ik vroeg me af wat een geschikt onderwerp hiervoor zou zijn. We zaten al te denken aan magnetisme, of uitleggen wat natuurkunde precies is of gewoon van een aantal onderwerpen de basis. Onze doelgroep is groep 7 of 8. Mijn vraag is dus: wat vinden jullie geschikte onderwerpen voor zo'n les?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2007 - 12:12

Ik denk dat je het vooral heel erg simpel en beperkt moet houden. Dus zeker niet meerdere onderwerpen
Magnetisme lijkt me al gauw erg lastig worden. Misschien iets over de wetten van Newton, daar begint zowat iedere Natuurkunde-studie mee.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2007 - 21:40

Ik wilde samen met iemand natuurkundeles gaan geven op de basisschool voor een praktische opdracht.

Eventjes off-topic, om heel eerlijk te zijn heb ik liever dat ze op de basisschool taal- en rekenen bijgebracht wordt, dan scheelt mij dat weer misschien een beetje ellende, want bij gebrek aan vaardigheden op dat gebied besteed ik als vmbo-natuurkundedocent vaak hele lessen aan elementaire toegepaste rekenkunde. :) Ram er om te beginnen die tafels van vermenigvuldiging eens in. :) Voor 24 gedeeld door 4 pakken ze bij mij al vaak de rekenmachine :)

Maar ik vroeg me af wat een geschikt onderwerp hiervoor zou zijn. We zaten al te denken aan magnetisme, of uitleggen wat natuurkunde precies is of gewoon van een aantal onderwerpen de basis. Onze doelgroep is groep 7 of 8. Mijn vraag is dus: wat vinden jullie geschikte onderwerpen voor zo'n les?

Wat is jullie achtergrond eigenlijk?? Wat is het doel wat betreft jullie?? Op de basisschool wórdt al in verscheidene vormen een en ander aan natuurkunde gedaan, heb je eigenlijk enig idee wat die kinderen al eens wel of niet hebben gezien of gedaan?

Uitleggen wat natuurkunde precies is lijkt me onbegonnen werk, dat weten de natuurkundigen zelf niet eens goed. Ik zou het houden op iets uit hun dagelijkse omgeving (stad of platteland??) of op iets wat ze in een halfuurtje in elkaar kunnen steken en kunnen laten werken. Daarvoor vind je leuke ideetjes op internet, bij sciencetoys bijvoorbeeld.

En als je dan iets gaat vertellen over de natuurkunde daarachter, doe mij en mijn collega's dan aub het plezier om het a) niet te ingewikkeld te maken en b)vooral geen leugentjes om bestwil te gaan vertellen teneinde het voor de kinderen begrijpelijk te houden. Verkeerde indrukken die bestaan bij de mensheid over bepaalde natuurkundige principes krijgen wij er bijna met geen stokken meer uitgeslagen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 22:05

Laat een eenvoudig proefje zien dat tegen de intuitie indruist (bv: laat een veertje en een sleutel vallen in twee vacuum gezogen buizen)
Ga daarna uitleggen waarom het zo gebeurt.

Dan sla je 2 vliegen in één klap: je krijgt de aandacht met een proefje, en je laat zien dat natuurkunde nuttig is omdat er dingen zijn die je niet intuitief kunt oplossen.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 22:21

Eventjes off-topic, om heel eerlijk te zijn heb ik liever dat ze op de basisschool taal- en rekenen bijgebracht wordt, dan scheelt mij dat weer misschien een beetje ellende, want bij gebrek aan vaardigheden op dat gebied besteed ik als vmbo-natuurkundedocent vaak hele lessen aan elementaire toegepaste rekenkunde.  Ram er om te beginnen die tafels van vermenigvuldiging eens in.  Voor 24 gedeeld door 4 pakken ze bij mij al vaak de rekenmachine  

Niet mee eens jan spijt me maar wat was er eerst de kip of het ei?
Als me nu eens liet aanvoelen dat je effectief iets kunt doen met je tafeltjes dan zijn die leerlingen meer gemotiveerd om dat te leren.
Allé ik zou dat toch zijn.
Geef ze de wet van newton, of die van ohm mss kan je ze aantonen experimenteel om dan te laten zien dat nu net met die vermenigvuldiging je hier al bergen kan verzetten.
Bijkomend kan je ze mss een algemene introductie geven? Verbazing doen opwekken wat nu net natuurkunde is, zonder een al te grootte theoretisch onderbouwing.
Groeten.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2007 - 22:58

Verbazing doen opwekken wat nu net natuurkunde is

Het probleem is dat bij gebrek aan rekenvaardigheid maar al te veel examenopgaven juist dáár perfect in slagen......verbazing wekken. :)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 23:38

Ik begrijp je.
Maar pakweg tot het zesde studie jaar (dus zo'n 12jaar) zou ik echt niet ingezien hebben hoe ik nu de natuur kon beschrijven met wiskunde. Daarom dat ik toen die wiskunde maar een vreemd beestje vond waar je zogezegd van alles mee zou kunnen, maar in mijn ogen toen eigenlijk niets.

Maar kom elementaire kennis is noodzakelijk zeker weten maar het is maar hoe je het aanbrengt.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 11:32

Misschien kan je ze gewoon vertellen wat je met natuurkunde kan verklaren of uitrekenen, en dan met name de wetten van newton. De eerste wet van newton zullen ze raar vinden, maar als je dan allemaal voorbeelden geeft waarbij door die idealisatie heel veel " simpele" dingen kunen worden verklaard.. Vertel ook over de ideen van Archimedes, hoe hij dacht over een voorwerp die een duw kreeg enz.

dus helemaal geen wiskunde erbij gebruiken, wel aangeven dat wiskunde een groot rol speelt in natuurkunde. Zo bijvoorbeeld, inzicht is belangrijk maar als je wilt weten hoelang een bal erover doet om van een hoogte H tot hoogte D te vallen, dan kan je beter wiskunde gebruiken. Ik zou dit denk ik wel leuk vinden. Je laat iets vallen en je kan voorspellen mbv optellen,vermenigvuldigen etc wanneer iets gebeurd..
Misschien kan je ook een aantal experimenten doen, zoals de experiment van galileo.
Geplaatste afbeelding.

Of gewoon vertellen over wat snelheid, afstand en versnelling is. Je kan eigenlijk zoveel dingen vertellen. Misschien over behoud van energie..

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2007 - 14:47

Misschien over behoud van energie..

Wordt wel erg lastig...
wat is energie? Dat is al moeilijk uit te leggen op een verantwoorde manier aan groep 7 en 8

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 15:28

je kan heel veel voorbeelden geven die al dan niet met natuurkunde te maken hebben om klein beetje inzicht te geven van de grootheid energie.
Ik ben helemaal vergeten hoe ik was toen ik in groep 8 zat, maar moet toch wel op een of andere manier mogelijk zijn om hun te interesseren in de natuurkunde, ook al weten ze niet precies wat energie is. Je zou ze kunnen vertellen dat er een grootheid bestaat, die in hoeveelheid niet veranderd wat er ook gebeurd. Het doet er eigenlijk niet toe wat energie precies is. We kunnen soweiso niet alles definieren, en het maakt ook niet uit hoe we definieren, natuur doet toch wat ze wil doen. Het gaat er om dat we met zo'n grootheid heel veel dingen kunen verklaren en dit is de punt die je moet maken op een basisschool denk ik.
Over behoud van energie geeft Feynman (The Feynman lectures on Physics volume 1 chapter 4.1) ook een mooie voorbeeld die zelfs een leek kan begrijpen, maar of het ook begrijpbaar is voor iemand van groep 8 weet ik niet:)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2007 - 20:38

Energie is een concept, en de meeste vormen van energie zijn aan een basisscholier niet besteed. Dat moet echt ophouden bij windenergie, kernergie etc, en dan wordt dat beschouwd als de elektriciteit (niet eens de elektrische energie) die daaruit wordt gehaald. Alles wat je op dit gebied méér probeert is zinloos. Ik ken VWO-ers die op dit gebied nog niet mee zijn.

En natuurlijk kun je basisscholieren interesseren voor natuurkunde. Maar kom af met iets dat ze thuis of buiten óók zien gebeuren. En energie zien ze niet.

Ga niet teveel staan vertellen of uitleggen, laat staan uitrekenen. Zoek een leuk proefje dat ze zelf kunnen doen. Blokje hout dat drijft, blokje ijzer dat zinkt, ei dat zinkt.

Los zout op in het water, ei gaat drijven.

Een goed uitgespoeld bord of teiltje met schoon kraanwater. Punaises drijven erop, paperclips ook. Totdat je er een drupje afwasmiddel bij gooit. Neem nog wat dia's of zo mee van "schrijvertjes", die insecten die zo over het water kunnen "lopen" dankzij die oppervlaktespanning.

Of laat ze dat stoombootje maken van sciencetoys. Met een paar euro dunne koperpijp, een zak waxinelichtjes en een doos plastic flesjes leg je uit dat water stoom wordt, en het bootje vooruit duwt. Kunnen ze meenemen naar huis en thuis in bad of douche laten zien.

of pluk iets van deze site: http://www.proefjes.nl/

Boko

Boko

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 16:37

Bedankt voor alle reacties, ik ga alles eens even bespreken met mn PO partner.
Vooral proefjes.nl lijkt me zeer nuttig, ik laat het nog weten als we een beetje concreter geheel hebben.

spyhunter

spyhunter

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2007 - 20:36

met magnetisme zijn toch leuke proefjes te doen?

nicolai

nicolai

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2007 - 21:59

kijk of je een mooi filmpje hebt ofzo gaat ook makkelijker bij veel vertellen is iedereen geneigd om af te dwalen
"So others may live"
The Guardian

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures