Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Waar staat dat vloeibare stikstof blauw gekleurd is, explosief is?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Vloeibare stikstof is helemaal niet blauw, maar gewoon helder en kleurloos.

Wellicht bedoel je vloeibare zuurstof, dat heeft wel een blauwig tintje, en kan in sommige situaties bijdragen tot een (forse) explosie.
Victory through technology

Re: Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Zuurstof kan alleen maar ontploffen(een zeer snelle reactie) als het vermengd is met een stof die kan reageren met zuurstof.Stikstof daarentegen is niet brandbaar.Een prop katoen gedompeld in vloeibare zuurstof kan indien aangestoken met groot geweld ontploffen.Zuivere zuurstof in contakt met olie en vetten(brandbare organische stoffen) is zeer gevaarlijk.Zo mag er nooit gewoon vet gebruikt worden op toestellen waar tevens zuurstof aanwezig is.Stikstof is gelukkig niet giftig en vormt alleen een gevaar als het ontsnapt uit zijn stalen fles en al de zuurstof uit de ruimte verdringd.

Berichten: 1.379

Re: Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Hoewel wat laat toch maar een reaktie:

Ik heb eens gelezen dat vloeibare stikstof, in kontakt met de lucht, na enige tijd een mengsel van stikstof en zuurstof wordt door verdamping van N2 en gelijktijdige condensatie van O2. Dat komt door het verschil in kookpunt.

Dat betekent toch een concentratie van zuurstof en dan is er wel een explosie mogelijk als er een oxydeerbare stof in de buurt is van een open vat met vloeibare stikstof.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12.262

Re: Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Je moet denk ik een paar dingen onderscheiden:

- vloeibare stikstof

- vloeibare lucht

- vloeibare zuurstof

Alleen het laatste is echt gevaarlijk in combinatie met brandbare materialen, omdat het zuivere zuurstofdamp oplevert als je zoiets aansteekt. Als er wat zuurstof uit de lucht condenseert in een lading vloeibare stikstof dan gaat het hoogstens in de richting van vloeibare lucht, daarmee is voor zover ik weet weinig kans op explosies en dergelijke.

Overigens zal dat oplossen in een vat stikstof niet er snel verlopen, aangezien de stikstof daarin kookt en zich dus eigenlijk continu onder een 'wolk' n2 gas bevindt.
Victory through technology

Berichten: 84

Re: Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief

Ook van mij een late reactie, maar beter laat dan nooit natuurlijk.
Waarom is vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief?
Vloeibare stikstof is niet blauw. Vloeibare zuurstof heeft WEL een duidelijke blauwe gloed. Het is een doorzichtige vloeistof met een blauwe gloed overzich.

Theoretisch zou het verhaal over het vat met vloeibare stikstof en het condenseren van de lucht en zuurstof verrijking wel kunnen. Maar of het ook daadwerkelijk voorkomt als je een vat met stikstof hebt staan.... Tegen de tijd dat je een gevaarlijke zuurstof concentratie hebt bereikt is het totaal wel verdampt denk ik.

Het principe wordt wel toegepast bij de productie van zuurstof en stikstof. De lucht wordt vloeibaar gemaakt, door gebruik te maken van het lage kookpunt van stikstof wordt de stikstof uit de lucht "gekookt". Wat achterblijft is verrijkte lucht. (lucht met een zuurstof percentage van ongeveer 40%)

Maar goed, dat proces vind plaats in een zwaar geisoleerde ruimte en er wordt continue koude geproduceerd.

Reageer