[stroomleer] Schakeltekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 142

[stroomleer] Schakeltekening

Srr voor het vage onderwerp, maar ik kan m'n woorden ervoor niet goed vinden.

De vraag is de volgende. Ik heb een kamer met aan 2 overstaande zijden een deur (twee deuren in totaal dus). Naast beide deuren hang er een schakelaar, allebei voor dezelfde lamp, die in het midden van de kamer staat.

Als de lamp aan is, en ik verander één van beide schakelaars, dan gaat de lamp uit

als de lamp uit is, en ik verander een van beide schakelaars, dan gaat de lamp aan.

een lange beschreiving voor wat je in de meeste huizen wel eens tegenkomt: meerdere schakelaars voor 1 lamp.

De vraag is nu: hoe maak je zo'n schakeling? Je weet wel, zo een schema'tje zoals ze je op het middelbaar aanleren om te tekenen.
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Dit is volgens mij een hotelschakeling

Ik zal broberen of ik een tekening kan maken.

Ik heb zelf geen scanner, maar de schakeling bestaat uit 2 wisseldchakelaars.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Dit is inderdaad een hotelschakeling. Tekenen hoeft niet, ik vond er al eentje op het web:

Afbeelding
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Je kan in het midden (van de getekende schakeling) nog een zg kruisschakelaar plaatsen. Wil je nog meer schakelpunten hebben, zul je een actieve schakeling met (Puls) relais moeten maken.

Suc6

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Je kunt nog meer schakelpunten maken door nog meer kruisschakelaars tussen te voegen. Daar heb je niet perse een relaisschakeling voor nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Je kunt nog meer schakelpunten maken door nog meer kruisschakelaars tussen te voegen. Daar heb je niet perse een relaisschakeling voor nodig.


Nu je het zegt: ja, maar bedradingstechnisch zou het in de praktijk wel eens onhandig kunnen worden. Meer dan 3 zal zo vaak ook niet voorkomen in een woonhuis...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Dat wordt bedradingstechnisch helemaal niet onoverzichtelijk.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Jan, je tekening is nog niet compleet. Zoals je het hebt getekend ontstaat er een patstelling als schakelaar 1 of schakelaar 2 in een andere stand staat. Dan kun je met de kruisschakelaars doen wat je wilt, maar dan zul je de lamp nooit aan krijgen.

Zo is het wat completer:

Afbeelding

Elke kruisschakelaar heeft 2 mogelijkheden: óf de in- en uitgang zijn rechtuit doorverbonden, volgens de groene verbindingen, of ze zijn gekruist verbonden, volgens de rode verbindingen. Het aantal kruisschakelaars is theoretischn onbeperkt, maar in de praktijk zal het bij 1 blijven, in een uitzondering 2.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Jan, je tekening is nog niet compleet.
:)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Het is een wissel schakeling ! 2 schakelaars en 1 lamp.die van pdejongh

Bij gebruik van 2 wisselschakelaars en een of meerdere kruis schakelaar(s) spreek men pas van een hotel schakeling.

Bij huizen waar je veel schakelaar stopcontacten tegen komt en je dus bij beide schakelaars een stroomdraad (bruin) hebt is de vereenvoudigde wissel schakeling mogelijk. Ik heb geen scanner dus kan hem helaas niet tekenen en sturen.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Dit bedoel je dus:

Afbeelding

Alleen kun je hier geen kruisschakelaars meer tussen krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stroomleer] Schakeltekening

@aardbewoner: Als je een computer hebt met Windows vind je via het startmenu onder "alle programma's-bureauaccesoires" het simpele tekenprogrammaatje Paint. Daarin maak ik de meeste van mijn tekeningetjes. Als je wat hulp of uitleg nodig hebt stuur je me maar een PB. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Klazon inderdaad !

Jan v/d velde Ik heb een speciaal programma ooit om flow carts te maken ,alleen als ik ze verstuur worden ze wat groot.

Moet er eens aan werken heb ook nooit een reden gehad om op het net iets te zetten.

En aan alle gezien de carnaval tijd werk NIET aan electrischse apparaten.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [stroomleer] Schakeltekening

Jan van de Velde schreef:Dat wordt bedradingstechnisch helemaal niet onoverzichtelijk.

Afbeelding


Ik zei ook niet dat het schematisch onoverzichtelijk zou worden, maar dat het bedradingstechnisch in de praktijk wel eens onhandig zou kunnen worden. Ik bedoelde daarmee eerder de leidingloop enzo.....

Reageer