[chemie] benzine en mazout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

[chemie] benzine en mazout

Graag zou ik de chemische formules zien van benzine (ik dacht C8H18) en het door de Belgen veel gebruikte mazout( ergens lichte stookolie);beide zonder toevoegingen van anti-klopmiddeltjes, zuinig rijden,etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] benzine en mazout

Van de engelse wiki
The bulk of a typical gasoline consists of hydrocarbons with between 5 and 12 carbon atoms per molecule.
Op de NL wiki kan je vinden dat mazout waarschijnlijk lichte stookolie is omdat het niet voorverwarmd hoeft te worden (neem ik aan: voorverwarmen is onhandig voor huishoudelijk gebruik). Dan kan je hier waarschijnlijk afleiden wat de samenstelling ongeveer is denk ik. Een nummer 1, 2 of 3 lijkt me? Die zijn diesel-achtig en dus voldoende vloeibaar zonder voorverwarmen zo te zien..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 481

Re: [chemie] benzine en mazout

Benzine is iets van 95% oktaan, wat als formule c8h18 heeft ( een alkaan)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 12.262

Re: [chemie] benzine en mazout

Ik betwijfel het, benzine bestaat niet voor een heel groot deel uit 1 stof. Het is een mengsel van veel alkanen, alkenen en gerelateerde koolwaterstoffen - gewoon een destillatiefractie eigenlijk, met wat toevoegingen specifiek voor gebruik in automotoren.

OktaanGETAL is geen oktaanGEHALTE. Het getal komt welliswaar overeen met het klopgedrag van een mengsel met een zeker percentage octaan, maar zegt niets over de samenstelling... en kan ook boven de 100 gaan :)
Victory through technology

Reageer