Springen naar inhoud

[chemie] benzine en mazout

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 februari 2007 - 22:12

Graag zou ik de chemische formules zien van benzine (ik dacht C8H18) en het door de Belgen veel gebruikte mazout( ergens lichte stookolie);beide zonder toevoegingen van anti-klopmiddeltjes, zuinig rijden,etc.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2007 - 22:33

Van de engelse wiki

The bulk of a typical gasoline consists of hydrocarbons with between 5 and 12 carbon atoms per molecule.

Op de NL wiki kan je vinden dat mazout waarschijnlijk lichte stookolie is omdat het niet voorverwarmd hoeft te worden (neem ik aan: voorverwarmen is onhandig voor huishoudelijk gebruik). Dan kan je hier waarschijnlijk afleiden wat de samenstelling ongeveer is denk ik. Een nummer 1, 2 of 3 lijkt me? Die zijn diesel-achtig en dus voldoende vloeibaar zonder voorverwarmen zo te zien..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 23:28

Benzine is iets van 95% oktaan, wat als formule c8h18 heeft ( een alkaan)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2007 - 02:02

Ik betwijfel het, benzine bestaat niet voor een heel groot deel uit 1 stof. Het is een mengsel van veel alkanen, alkenen en gerelateerde koolwaterstoffen - gewoon een destillatiefractie eigenlijk, met wat toevoegingen specifiek voor gebruik in automotoren.

OktaanGETAL is geen oktaanGEHALTE. Het getal komt welliswaar overeen met het klopgedrag van een mengsel met een zeker percentage octaan, maar zegt niets over de samenstelling... en kan ook boven de 100 gaan :)
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures