Springen naar inhoud

zaklamp

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 17 januari 2005 - 09:24

we zitten al een eeuw achter internet.
maar we kunnen niets over de zaklamp.
heeft iemand een idee hoe zo`n ding er van binnen uit ziet en hoe hij werkt.
HELP ONS en geef antwoordt [/b]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:08

Wat dacht je ervan om zelf een zaklamp te kopen, en hem dan te onderzoeken.

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:19

Ga eerst een na wat er in een zaklamp zi:

Batterij of accu
Lampje
e.d.

Als je dat weet is het gemakkelijk om achter de oplossing te komen

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:48

verplaatst naar Alledaagse Wetenschappen.

Wat voor zaklamp? Een knijpkat of 1 op batterijen? Wat moet je weten?

een standaard zaklamp bestaat uit een behuizing, met daarin de grootste ruimte voor de batterijen en een kopstukje met lamp en spiegelende oppervlakken voor het richten van de bundel licht. In de behuizing zit een stroomkring die batterijen met het lampje in verbinding stelt als de schakelaar aangezet wordt. Er gaat dan stroom door het lampje lopen, en de energie die die stroom afgeeft, is het licht (en de warmte) die het lampje voortbrengt.
Appareo decet nihil munditia?

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:55

Je hebt tegenwoordig ook zaklampen die werken door ermee te schudden :shock: Er zit een spoel met magneet in. De magneet kan er vrij in bewegen, beetje op neer schudden, zodat je inductie opwekt. En je lampje brand 8)

Narcose

Narcose

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 20:49

en blijven ze dan eigenlijk lang brande? Ik bedoel moet je constant schudden of is 2 sec schudden genoeg voor 1 min licht?

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2005 - 08:14

Je moet 30 seconden schudden, maar ik kan nergens vinden hoelang hij dan licht geeft. Maar je kan hem voor 3.50 Euro zelf kopen :shock:

• Gast

Geplaatst op 04 april 2005 - 20:10

Als je alles over zaklampen wilt weten, kijk dan op www.flashlightreviews.com.

Honderden modellen in test, ook veel met led's

Zelf heb ik al 80 zaklampen met leds, en de mooiste is de Surefire L2

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2005 - 20:18

en wellicht ook de duurste :shock: ?
is de surefire niet dat neiuwe model met de drukknop op de achterzijde, zodat de special forces gelijktijdig kunnen richten en die plaats ook belichten?

• Gast

Geplaatst op 04 april 2005 - 20:36

Ja, de Surefire was bijna 200 Euro dus je moet minimaal half (zaklamp)-gek zijn om die te kopen.
Hij is wel heel erg goed, nog beter als ik dacht.
Hij gebruikt alleen veel (en dure) batterijen, na een uur voluit zijn er 2 CR123 batterijen doorheen, dus die koop ik tegenwoordig via internet voor ongeveer Euro 2,20 per stuk (winkel ongeveer 6 a 7 euro).
Gelukkig kan hij ook zacht branden, dan doet hij ongeveer 10 uur met zijn batterijen.
Het licht blijft altijd wit, en altijd volle kracht, ook als de batterijen bijna op zijn, dankzij de elektronica.
Als ze echt op zijn, houdt hij plotseling op.

Ik heb ook een zaklamp die 900 uur brandt op 3 "d" batterijen, dat is de Lucido C10 (www.lucido.de) .
Goed, na 900 uur is er weinig licht meer (zelf getest met Aldi alkaline batterijen) maar nog genoeg om je krantje van heel dichtbij te lezen, en dat dus na een maand branden.
Bij een normale lamp had je dan al minimaal 20 keer je batterijen moeten vervangen en je lampje ook een paar keer.
De leds van de Lucido gaan minimaal 50.000 uur mee, lachen toch?

• Gast

Geplaatst op 21 april 2005 - 12:39

Hallo, wij zijn twee meisjes van de Artevelde hogeschool Gent in BelgiŽ en we moeten een werk maken rond het onderwerp "zaklamp" Aangezien jullie blijkbaar grote kenners zijn zouden wij graag jullie hulp inroepen. We zijn op zoek naar technische tekeningen van zaklampen en ook alle andere informatie is welkom! Wie kan ons helpen???
Bedankt!! Caro en Nele

sen...

sen...

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 09:19

Je moet 30 seconden schudden, maar ik kan nergens vinden hoelang hij dan licht geeft. Maar je kan hem voor 3.50 Euro zelf kopen :shock:

Deze geeft 5 min. licht voor 15 tot 30 sec. schudden!
Geplaatste afbeelding
Hij is alleen wat duurder dan die E.3,50 van jou :wink:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

• Gast

Geplaatst op 05 augustus 2005 - 10:23

hoi, als "beginnend kampeerder" en eh prijsbewuste internetshopper, heb ik hier en daar serieus rondgesurfd, en bv die schud-oplaad zaklamp,(als op foto hier in forum is waterdicht ťn blijft drijven op water. het nadeel daaraan is dat je onnozel moet schudden voor enkel 5 min licht.

Op internet heb ik dan het fenomeen " knijpkat" gevonden, das een zaklamp dat al tijdens de ( koude) oorlog door de russen werd uitgevonden: een gewone zaklamp met een gewoon lampje, dat waar he in het handvat knijpt, die een dynamootje in gang brengt en dat je dus zonder batterijen kan doen branden.
de oude modellen hadden het nadeel dat ze geen interne batterij hadden, ( en een gewone lamp) dus je moest konstant knijpen...

Nu zijn er modernere versies te koop via het net bv, die wťl een interne batterij hebben ťn werken met LEDS... :shock: => dat wil zeggen dat de led lampjes veeeeeeeeel langer meegaan ( tot 10-100.000 uren) ťn dat ze veel minder stroom verbruiken.

Ik heb een paar dafgen geleden via een nederlandse import internet eh winkel zo een moderne knijpkat gekocht : 1 minuut draaien aan de hendel, en je hebt tot 20 minuten licht :?: .
Je kan kiezen tussen 1 2 3 4 of 5 leds die branden, dus ook hoe sterk het licht nodig is , dus ook hoe lang je lamp brijft branden ( naar de opgeladen stroom)
en ťcht interessant wordt dat als je zon lamp koopt , je kiest welk merk gsm je jebt en je krijgt er een aangepaste oplaadkabel bij !! (1 minuut draaien geeft 8 minuten laden voor je gsm)
!!!!
dus je lamp maakt je gsm nog mobieler ...
(je kan deze lamp vinden op www.mooispul.com)

ik was eigenlijk ook op zoek of zon moderne knijpkat ( geeft 2.4 V af voor je gsm, of die 2.4 V ook genoeg was om bv een draagbare geo catching gps te kunen opladen, maar ik vrees dat die minstens 4 V nodig heeft daarvoor , voor zon gps konstant te kunen doen werken bv in de bossen, ben je best af met een zonnelader ( eigenlijk wel duur )

ah ja, op mooispul.com hebben ze ook een grote straffe lamp zon lange zwarte, die op ingebouwde zonnecellen werkt: 6 uur laden geeft 8-9 uur heel straf licht ( ook met leds)
ok genoeg reclame gemaakt en gezeverd:-D
dada !
jeroen
[edit by moderator: aub geen email in bericht, zie de regels]

• Gast

Geplaatst op 07 september 2005 - 00:21

Op internet heb ik dan het fenomeen " knijpkat" gevonden, das een zaklamp dat al tijdens de ( koude) oorlog door de russen werd uitgevonden:

Mijn moeder gebruikte al een knijpkat voor de tweede wereldoorlog! Ze zijn dus nog wel iets ouder dan jij dacht/vond.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures