Springen naar inhoud

[natuurkunde]kaars project

• Log in om te kunnen reageren

jeroeno

jeroeno

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 11:13

Ik heb even een vraagje.
Voor school moeten hebben we een opdracht.
Er drijft een kaars op het water.
Deze kaars steken wordt aangestoken.
Vervolgens wordt er een koker overheen gezet en is te zien dat het water stijgt.
Wij moeten met een proef een verklaring geven waarom dit gebeurd.
Dit doen wij door boven en onder in de koker een temperatuursensor te plaatsen. We meten vervolgens dat de temperatuur onderin de koker daalt en bovenin de koker stijgt.
Nu is mijn vraag hoe komt het dat de temperatuur daalt onder in de koker.
bvd Jeroen v.d Logt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2007 - 20:00

Nu is mijn vraag hoe komt het dat de temperatuur daalt onder in de koker.

Dat is ook mijn vraag, want er is geen enkele reden voor een dalende temperatuur onderin de koker. Integendeel, heel de koker zal warmer worden (die vlam brandt daar nog steeds). Dus ik heb een sterk vermoeden dat je dát zult moeten zoeken in een systematische fout.

Overigens, als je voor de reden van dat stijgende water zoekt in temperaturen, dan zoek je in de verkeerde hoek.

Dit is een scheikundevraag, en de verklaring is niet met een simpele proef aan te tonen (en zeker niet met thermometers). De proef zélf toont aan dát het gebeurt. Kijk eens héél goed naar de reactievergelijking van de verbranding van kaarsvet, en vooral naar de fasen van de reagentia en reactieproducten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 22:57

Overigens, als je voor de reden van dat stijgende water zoekt in temperaturen, dan zoek je in de verkeerde hoek.  

Dit is een scheikundevraag, en de verklaring is niet met een simpele proef aan te tonen (en zeker niet met thermometers). De proef zélf toont aan dát het gebeurt. Kijk eens héél goed naar de reactievergelijking van de verbranding van kaarsvet, en vooral naar de fasen van de reagentia en reactieproducten.

Goeie, Jan!

Probeer de proef ook eens met een stuk brandend staalwol. Dat zou nog spectaculairder resultaat moeten geven, het water zal tot bijna 21% van je koker stijgen.

(die 21 is een een subtiele hint :wink: )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures