graden beaume

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 187

graden beaume

hallo,

wat houd graden beaume aan, en hoe kan je percentage omrekenen naar graden beaume, op google wordt het me niet echt duidelijk,

lars.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: graden beaume

Al op de wiki gekeken?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 187

Re: graden beaume

nope, ik kijk eigenlijk nooit op de engelse, sorry,

maar bedankt he,

lars

Berichten: 1.379

Re: graden beaume

De graden Baume zijn gerelateerd aan de dichtheid van een oplossing en deze dichtheid hangt weer af van de concentraties. Vroeger werden veel concentraties m.b.v. een dichtheidsmeting bepaald.

Ook dichtheden worden als maat voor concentratie gebruikt Denk aan een HCl oplossing met een dichtheid van 1.19 die te koop is.

Verder herinner ik mij dat de concentratie van een FeCl3 - oplossing om koper te etsen in graden Baume werd uitgedrukt. In het CRC-Handbook vind je daar nog informatie over.

Ook het alcohol gehalte van dranken wordt via de dichtheid gecontroleerd. Maar de graden Baume gebruikt men daarbij niet. Op de etiketten zie je alleen percentages alcohol. Het is dus nogal uiteenlopend voor de verschillende produkten..
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 187

Re: graden beaume

ok, maar hoe kan je dan het aantal graden beaume van een stof berekenen, want dat werd me niet duidelijk op de engelse wiki.

ik weet wel dat salpeterzuur met een concentratie van 53 % 36 gr. beaume is

lars

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: graden beaume

De Baumé schaal geeft alleen maar het verband tussen s.g. (specific gravity, soortelijke massa, dichtheid) en graden Baumé, meer niet.

De wiki pagina geeft: s.g. = functie(graden Baumé)

Dit kun je zelf algebraisch eenvoudig omzetten naar: graden Baumé = functie(s.g.) zowel voor s.g. > 1 als voor s.g. < 1
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1.379

Re: graden beaume

Dysprosium , ik zie nu dat je vraag al eerder in dit forum aan de orde geweest is. Vul "Baume" in in het zoekvakje rechtsboven en je gaat terug naar juli 2005. De eerste gast stelde de vraag en een tweede gast reageerde toen. Dat was ikzelf.

De vroegere moderator Jan Meut zorgde voor het tabelletje waarmee je graden Baume in dichtheden kunt omzetten en omgekeerd. Als je er een grafiekje van maakt kun je ermee interpoleren en extrapoleren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4.502

Re: graden beaume

Meneer (mevr.) heette Baume volgens mijn info:

Formule voor zwaardere vloeistof dan water = S=145/(145-n) en lichtere S=140/(130+n);herleiding tot SG soort.gewicht (nu wrs soortelijke massa)

Vb. 10 graden Be is voor zwaardere 1,074,voor lichtere 1,000

33 ,, 1,295, ,, 0,859

Poog uit de voorbeelden de "n" te toveren!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: graden beaume

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_Baum%C3%A9

Baumé, en hij was een meneer, Antoine om preciezer te zijn :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer