[biologie] ideeën voor proef zonder planten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[biologie] idee

Hallo,

Ik zit in de 5e en heb de opdracht gekregen om een natuurwetenschappelijk onderzoek voor biologie over een vrij onderwerp te doen.

(vorige keer had ik als onderwerp invloed van licht/donker en frequentie water geven op planten)

Deze keer wil ik het liefst iets mbt het gedrag van mensen en/of dieren.

Het lijkt me leuk om iets over leren (conditioneren etc) of angsten te doen. Maar ook iets als wat voor invloed de kleur van het eten op ons eetgedrag heeft etc.

Heel breed eigenlijk, zolang het maar plantloos is.

Weten jullie een interessant experiment dat niet te makkelijk en niet te moeilijk is om uit te voeren?

Groetjes Tralala

P.S. Ik heb een 1 konijn (onhandig voor blancoproef wsl) en visjes thuis.. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [biologie] idee

Kijk eens op: www.bioplek.org daar staan een aantal simpele proefjes beschreven voor biologie over allerlei onderwerpen.

Een ander proefje:

laat je konijn door een hoepel springen en beloon het beest met een snoepje. Zet vervolgens de hoepel steeds hoger. Tot hoever gaat het beest?!

offtopic:

Mocht je nog een konijn zoeken ik kwam vandaag uit school een wit zeer groot konijn tegen midden op het fietspad. (was weggelopen want het was geen wild konijn.) Het konijn loopt rond in Heerhugowaard dus mocht je zin hebben...
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] idee

Hang in een donkere kamer een letter of getal op, zet iemand met de handen voor de ogen in de kamer en doe de deur dicht. Hoe lang duurt het voor de persoon de letter kan lezen?

Je zult zien dat dit behoorlijk zal verschillen tussen een groep docenten en een groepleerlingen. Probeer dat te verklaren :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] idee

Je kan een gerecht maken en dit voorschotelen aan je klasgenoten. Hierbij kleur je echter je gerecht met verschillende kleuren. Je zal dan zien dat blauw gekleurd voedsel niet zo graag wordt gegeten aangezien dit doet denken aan schimmels en bederf.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.504

Re: [biologie] idee

Nodig iemand uit in een kamer, jij bent er ook. Je zet die persoon op een stoel en daarnaast staat een emmer ijswater. Je vraagt die persoon diens hand erin te stoppen maar je zegt dat het zeer gevaarlijk is, risico's op duizelingen bij langdurige onderkoeling van de slagader, tijdelijke gevoelloosheid in de vingers enzo (dat zeg je best allemaal met een perfect platgestreken gezicht, heel proffesioneel, dat komt realistischer over). Dan doe je hetzelfde met een andere persoon, maar je zegt tegen die persoon dat het helemaal niet gevaarlijk is en dat enkel diens hand beetje warm zal voelen nadat hij/zij het eruit haalt, maar dat gaat na een minuut of 2 perfect over.

Je zal zien dat de eerste persoon bij aanraking van het water zware rillingen vertoont en de andere person misschien 1 keer zal rillen en voor de rest het een beetje koud vinden...

Berichten: 2

Re: [biologie] idee

Leuke ideeen :)

Ik vind die ijswater proef wel heel stoer, alleen ben niet echt iemand die die dingen zonder de slappe lach te krijgen kan zeggen [rr]

Waarschijnlijk gaan we dat blauwe eten maken, nu nog de leraar overhalen.

Bedankt!

Berichten: 251

Re: [biologie] idee

Conditioneer je klasgenoot!

In de stijl van dit filmpje:

http://youtube.com/watch?v=EUv2MPj97OU

Het filmpje is geacteerd, maar als je goed en zorgvuldig doet moet het werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [biologie] idee

Wat ook leuk is (dat is laatst bij ons op school gedaan)

je laat kinderen een test maken..(zo'n IQ testje van het internet bijv.) bij verschillende geuren.

In 1 lokaal doe je bijv. kaneel en in een ander lokaal weer een andere geur...je kan dan kijken wat geuren voor invloed hebben op concentratie en uitslag van de test [rr]
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Reageer