Springen naar inhoud

[fysica:massatransport] densimeter met streepjes

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 18:57

"Een densimeter bestaat essentieel uit een onderaan verzwaarde buis. In water(1000kg/m≥) zinkt de buis juist tot aan de bovenrand. Hangend in een verdund zwavelzuur met een dichtheid van 1200 kg/m≥ verdeelt men het uitstekende stuk in 10 gelijke delen, met bovenaan "0". We hangen de buis in pekel: ze zinkt tot aan streepje "6". Wat is de dichtheid van de pekel?"

Dit snap ik gewoon niet, al die overgangen, verbanden...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2007 - 00:37

EDIT: onderstaande is fout. Zie latere bijdragen van Fred F.
Aangezien van de buis geen massa per meter is gegeven denk ik dat die massaloos (of van verwaarlossbare massa) verondersteld mag worden.
Als we de buis zelf als massaloos mogen veronderstellen wordt hij simpel: gewoon een lineaire schaal.

Als de buis zelf niet massaloos is, is dit zonder nadere gegevens daaromtrent niet te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2007 - 12:40

het gaat hem denk ik over de dichtheid van de stof...

en sinds de massa niet gegeven is gebruiken ze een systeem van streepjes om het anders op te lossen. Maar dat systeem snap ik niet

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2007 - 16:57

Nee, alles is prima. Alleen jij weet zo te zien niet hoe een densimeter werkt:
http://www.hartwig-i.../densimeter.htm
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 februari 2007 - 17:11

De densimeter heeft een bepaalde volume V en massa M en zijn gewicht M.g wordt gecompenseerd door de opwaartsekracht in de vloeistof met dichtheid D. Gegeven is dat het uitstekende stuk verdeeld is in 10 gelijke delen. Dat betekent dus ook 10 gelijke volumina van, zeg, dV elk.

De verplaatste vloeistof is dan: V - Y.dV , waarin Y de aflezing is van de densimeter (de schaal van 1 tot 10).
Opwaartsekracht is rechtevenredig met volume*dichtheid=gewicht van de verplaatste vloeistof en dat is ook het gewicht van de densimeter (wanneer die drijft).

Dus: (V - Y.dV).D.g = M.g en dan is: D = A/(1 - Y.B) waarin A = M/V en B = dV/V

Gegeven is: Y = 0 voor D = 1000 kg/m3 en Y = 10 voor D = 1200 kg/m3
Hiermee kun je A en B oplossen en daarna D berekenen voor Y = 6

In het voorbeeld scherm zie ik nu dat Jan intussen gereageerd heeft maar ik denk dat bovenstaande toch nog nuttig is.
Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2007 - 18:09

En als je goed op de afbeeldingen in mijn link kijkt, dan zie je dat de streepjes dŠŠr niet lineair verdeeld zijn.

EDIT: onderstaande is fout. Zie bijdragen van Fred F.

Dat komt omdat we het staafje dat boven water steekt niet massaloos mogen veronderstellen. In jouw opgave moet dat wel mogen, want de gegevens om een eventuele a-lineariteit te bepalen , d.w.z. de massa per meter van de buis uit de opgave, ontbreken.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 februari 2007 - 20:03

De massa van het stuk dat boven de vloeistof uitsteekt doet niet ter zake. De vloeistof voelt immers alleen maar de totale massa M van de densimeter en de densimeter verplaatst automatisch precies dat vloeistofvolume dat dezelfde massa heeft als zijn eigen totale massa. Net zoals bij een schip. Dat de meeste massa onderin de densimeter zit is alleen maar om ervoor te zorgen dat hij altijd keurig vertikaal staat.

De schalen op densimeters zijn inderdaad nooit lineair voor dichtheid maar dat is, zoals uit de formule D = A/(1 - Y.B) blijkt, omdat het verband tussen D en Y niet lineair is. In feite meet een densimeter geen dichtheid maar soortelijk volume SV van de vloeistof en SV = 1/D. En dan is het verband met Y wel lineair want: SV = 1/A - Y.B/A

De densimeter uit het vraagstuk, met een lineaire schaal zonder eenheden, bestaat dan ook niet in het echt. Het is in feite een strikvraag. Men kan denken dat de dichtheid van de pekel simpelweg: 1000 + (6/10).(1200 - 1000) = 1200 is, maar dat antwoord is fout. Het lineair interpoleren van SV (in plaats van D) zou wel het juiste antwoord opleveren:
SV = 1/1000 + (6/10).(1/1200 - 1/1000) = 0.0009 en dus is D = 1111

Dat volgt trouwens ook uit de eerdere formule want A = 1000 en B = 1/60

Edit: tekst later iets aangepast.
Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2007 - 20:53

De massa van het stuk dat boven de vloeistof uitsteekt doet niet ter zake.

Fred F heeft helemaal gelijk. Het zag er zo logisch uit toen ik het even schetste, maar ik had niet doorgerekend. :)

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2007 - 17:17

1111 is idd oplossing die in mijn cursus staat... vind het allemaal redelijk ingewikkeld

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures