[Mechanica] Construeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 157

[Mechanica] Construeren

*zucht...

Hallo,

Ik heb het volgende vraagstuk.

http://file04.uploaddump.nl/uploads/kkmkpd...cwqpq-grmbl.PNG

Nu moet ik bij B(2)

bereken de krachten in de delen AB, BC en BD

Kan iemand me helpen hoe je dat moet doen. Daar hang ik namelijk vast. Ik doe dan:

Sigma Fy = 0

Sigma Fx = 0

Dan krijg je Fy = -Fz + Fc (extern) + Fd(extern)

Maar wat krijg je dan voor Fx = ??? Want die moet toch ook iets hebben want anders kan het toch niet zo schuin zijn ofzo?

Berichten: 2.504

Re: [Mechanica] Construeren

De staven oefenen een deelkracht uit in de X richting...

Die kan je bepalen met simpele goniometrie
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Construeren

Fx = x component van de kracht op CB + x component van de kracht op BD. Omdat een van de twee negatief is (naargelang de zin van de x-as), is Fx=0.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Construeren

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

ok ga even kijken bedankt voor reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

ok Dus...

Fx(cb) = 3/4*3791 = -2843N (staat andere kant op)

Fx(db) = 2/wortel(5) = 3390N

wortel(5) driehoekje...

Maar dat is niet echt samen 0...??? :S

edit: of wacht nee? dat wat ik nu heb uitgerekent is de kracht van de staaf cb en db toch??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Construeren

We bereken toch gewoon krachten in stangen hè??

awel:

Afbeelding

F(AB) F(BD) F(BC)

What's the problem??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

Ik snap er echt niks meer van :)

Kijk ik heb dan die figuur van jouw...

dan doe ik

tan alfa = 4/3

alfa = tan-1(4/3)

alfa = 53.1

90 - 53.1 = 36.9

cos(36.9) = 3791/schuine zijde

schuine zijde = 3791/cos(36.9)

schuine zijde = 4740

Dit zou dan de kracht zijn van de staaf CB wat niet kan want die moet kleiner zijn??? :S wat doe ik fout?

ps 3791 = Fz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Construeren

Afbeelding

wat uitgebreider dan:

F(AB) = (1,2 x 0,5 x 0,28 x 2300) x 9,81 = 3790,6 N

C= 3790,6

C= A+B

sin β = B/BD ==> B= BD sin β

sin α = A/BC ==> A = BC sin α

dus: 3790,6 = BD sin β + BC sin α

met gegeven tan α = 3/4 en cos β = 2/3

moet dit goniometrisch exact oplosbaar zijn, en dat laat ik aan diegenen over die vlotter met gonio rekenen dan ik.

maar met de rekenmachine is het nu verder een fluitje . :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

Als hier 0 uitkomt betekent dat toch dat ze beide de helft van de kracht opnemen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Construeren

Waarom zou daar nul uit moeten komen? En wááruit dan wel??

daar komt bijna nóóit 0 uit, en dat hoeft ook niet. Er is niet zoiets als een wet van behoud van kracht. Het enige waar 0 uitkomt is uit de vectoriële sommetjes, d.w.z. de uiteindelijke nettokracht, en dat moet ook wel, want anders hangt je voorwerp niet stil.

Neem een natte jas met een gewicht van 100 N en hang die aan een bijna horizontale waslijn. De spankracht in de waslijn kan zo makkelijk oplopen tot duizenden newton.

Afbeelding (Teken de waslijn nog eens een beetje horizontaler??? zie je dat het per definitie onmogelijk is om een touwtje op aarde werkelijk 100 % perfect strak in een rechte lijn te spannen? Daar zouden oneindig grote krachten voor nodig zijn. :) )

Ook nemen ze niet elk de helft van de kracht op tenzij de hoeken t.o.v. de resulterende kracht gelijk zijn, want je ziet dat A en B niet gelijk zijn (mijn laatste plaatje van jouw opgave is nagenoeg op schaal getekend, beter dan het origineel uit de opgave).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

Jan van de Velde schreef:Waarom zou daar nul uit moeten komen? En wááruit dan wel??

daar komt bijna nóóit 0 uit, en dat hoeft ook niet. Er is niet zoiets als een wet van behoud van kracht. Het enige waar 0 uitkomt is uit de vectoriële sommetjes, d.w.z. de uiteindelijke nettokracht, en dat moet ook wel, want anders hangt je voorwerp niet stil.  

Neem een natte jas met een gewicht van 100 N en hang die aan een bijna horizontale waslijn. De spankracht in de waslijn kan zo makkelijk oplopen tot duizenden newton.  

Afbeelding (Teken de waslijn nog eens een beetje horizontaler??? zie je dat het per definitie onmogelijk is om een touwtje op aarde werkelijk 100 % perfect strak in een rechte lijn te spannen? Daar zouden oneindig grote krachten voor nodig zijn. :) )

Ook nemen ze niet elk de helft van de kracht op tenzij de hoeken t.o.v. de resulterende kracht gelijk zijn, want je ziet dat A en B niet gelijk zijn (mijn laatste plaatje van jouw opgave is nagenoeg op schaal getekend, beter dan het origineel uit de opgave).
Nauw kijk als ik jouw formule doe...

3791 = BCsin(alfa) + BDsin(beta)

3791 = BCsin(53.1) + BDsin(48.2)

3791 - BDsin(48.2) = BCsin(53.1)

BC = (3791-BDsin(48.2))/sin(53.1)

Nauw wanneer je dit dan weer invult in die bovenste formule krijg je 0 = 0 :')

ben ik nauw gewoon dom? xD

:) ja misschien moet je weten dat het voorwerp in evenwicht is...???

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

Of wacht moet ik niet gewoon met de verhoudingen rekenen???

Dus

Fbc = 3/4*3791 = 2843.25 N

Fbd = 2/(wortel(5)) * 3791 = 3390.77 N

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Construeren

Nou kijk als ik jouw formule doe...  

3791 = BCsin(alfa) + BDsin(beta)  

3791 = BCsin(53.1) + BDsin(48.2)  

3791 - BDsin(48.2) = BCsin(53.1)  

BC = (3791-BDsin(48.2))/sin(53.1)  

Wanneer je dit dan weer invult in die bovenste formule krijg je 0 = 0 :')  

ben ik nou gewoon dom? xD
Ik snapte al niet wat je bedoelde met "dat er nul uit moest komen".

Ik stel in die eerste regel toch gewoon een gelijkheid?? Er is een kracht die de verticale zwaartekracht tegenwerkt, en die is even groot als die zwaartekracht, want mijn voorwerp hangt stil. De zwaartekracht is dus gelijk aan de verticale componenten van de twee stangkrachten samen.

X= Y+Z

Y= X-Z

X= (X-Z)+Z

X=X

3971 = 3971

Tja, dat heb je gelukkig altijd met gelijkheden, anders zouden het geen gelijkheden zijn. :)
Of wacht moet ik niet gewoon met de verhoudingen rekenen???  

Dus  

Fbc = 3/4*3791 = 2843.25 N  

Fbd = 2/(wortel(5)) * 3791 = 3390.77 N
En nee, je gaat niet met verhoudingen rekenen, want dat dit niet goed KAN zijn zie je in mijn (netjes op schaal getekende) plaatje: daar is BC duidelijk groter dan BD.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Mechanica] Construeren

Hoe moet ik de kracht van de staaf dan uitrekenen :S:S

Reageer