Springen naar inhoud

alcohol fermentatie

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Ash_*

• Gast

Geplaatst op 16 februari 2007 - 11:58

Hoihoi,

Ik moet op school een presentatie houden aan studenten die helemaal niets van biologie snappen of zelfs nooit hebben gehad. Ik moet via een treintjes model (ja echt) uitleggen hoe de alcohol fermentatie in een cel werkt. ik mag geen moeilijke woorden gebruiken. Nu is er dus het probleem dat ik dit onderwerp dus echt niet snap. Ik heb echt overal op internet gezocht, alle boeken opengetrokken die ik kon vinden en zelfs aan allerlei vraagbanken vragen gesteld, maar niemand legt mij op een simpele wijze uit hoe die alcohol fermentatie werkt. Zouden jullie me hierbij kunnen helpen? of misschien weten jullie nog een goede site of een boek waar ik wel wat aan heb??

dankje!! groetjes, ash

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2007 - 12:29

Alcohol fermentatie staat versimpeld op wikipedia weergegeven.
"Meep meep meep." Beaker

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2007 - 13:09

Wat hier staat over melkzuurvorming komt heel dicht bij de vorming van ethanol. Misschien heb je er wat aan..

Vertel alsjeblieft even wat je wťl weet en dan kunnen wij bijsturen waar nodig :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

*_gast_Ash_*

• Gast

Geplaatst op 19 februari 2007 - 11:55

ik weet dat tijdens de glycolysis een glucose molecuul word afgebroken naar een pyruvate, een half suikermolecuul. Vervolgens gebeurd er iets wat ik niet zo goed snap. er gebeurd iets met een pyruvate en het word acetaldehyde. hieruit word dan uiteindelijk een alcohol gevormd. Ik weet dat er voor dit proces 2 ATP nodig is. wat ik niet weet is hoe die energie gevormd is en ik weet niet zo goed wat NAD+ en NADH doen en wat ze precies met elkaar te maken hebben. Mijn leraar vertelde dat je ze als batterijen kan zien. NAD+ is dan een lege batterij en een NADH een volle.maar dat zegt me niet zo heel veel.zoals jullie merken, dit is niet echt mijn vak haha:P
Sorry dat ik engels woorden gebruikt, maar mijn boeken zijn in het engels en als ik ze niet gebruik raak ik in de war.

Hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb al wel veel gehad aan die sites!
ash

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 12:34

Vul in wat er op de puntjes moet staan:
(kan je nagaan in je Binas volgens mij, maar misschien ook ik je boek en zeker als je even google't)

- Glycolyse breekt glucose in twee 'halve glucosemoleculen' (pyruvaat), daarbij maak je/kost je .. ATP en ... NADH en kost ... zuurstof
- Dan de citroenzuurcyclus (ookwel Krebs cycle genoemd), deze breekt je pyruvaat verder af en daarbij maak je/kost je ... ATP en ... NADH en kost ... zuurstof
- En als laatste: oxidatieve fosforylering (ookwel elektronentransportketen / ademhalingsketen). Daarbij maak je/kost je ... ATP en ... NADH en kost ... zuurstof

Question Ūs: snap je waarom een cel ethanol gaat maken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures