Springen naar inhoud

Middelpuntvliedende kracht


  • Log in om te kunnen reageren

#1

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 17:06

Wat is de invloed van de middelpuntvliegende kracht op de valversnelling?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2005 - 18:36

De valversnelling verandert (een klein beetje) van richting en van grootte.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

vortex

    vortex


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2005 - 01:22

Wat is de invloed van de middelpuntvliegende kracht op de valversnelling?


Je vraag is niet duidelijk. Als je snel draaiend wiel laat vallen maakt dat voor de valversnelling niets uit maar op de as van het wiel werkt wel een "middelpuntvliedende" kracht. . .ik heb trouwens nog nooit van een "vliegen de" kracht gehoord! :wink:

De aantrekkingskracht van de maan op de aarde is een middelpuntvliedende kracht maar dit veranderd de valversnelling van de maan niet!

Kan je je vraag toelichten?

#4

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 januari 2005 - 10:42

Je vraag is niet duidelijk.

Als de Aarde sneller om zijn as draait, wordt de valversnelling op de meeste plaatsen kleiner.

#5

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2005 - 11:03

Wat is de invloed van de middelpuntvliegende kracht op de valversnelling?


Op de evenaar is de valversnelling ongeveer 0,00034 % lager dan op de polen.

#6


  • Gast

Geplaatst op 18 januari 2005 - 19:04

Wat is eigenlijk het verschil tussen middelpuntszoekende en middelpuntsvliedende kracht ?

Ik weet bijvoorbeeld wel dat er een middelpuntszoekende kracht nodig is om een ECB te behouden en dat de formule dan F=mv≤/r is.
Is de formule voor middelpuntvliegende kracht ook F=mv≤/r ?

#7

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2005 - 19:21

Middelpuntzoekende kracht is een werkelijke kracht die nodig is om bochten of cirkels te maken.

Middelpuntvliegende kracht is een virtuele kracht. Hoe zit dat nou?

De tweede wet van Newton (F=ma) geldt alleen voor inertiale stelsels. Dat wil zeggen stelsel die met een constante snelheid voortbewegen en dus niet accelereren of roteren.

Neem nou even aan dat de aarde een inertiaal stelserl (is niet zo want deze roteert).
Als je naast een draaimolen gaat staan (jij staat dan in het inertiaal stelsel) dan zie je de mensen rond draaien. Je weet dus dat zij een middelpuntzoekende kracht maken om steeds rond te kunnen draaien (dit is in de vorm van wrijvingsweerstand).

Stel je gaat nu zelf op de draaimolen. Nu bevind je je niet in een inertiaal stelsel, want je draait rond. Wat voel je nu? Je voelt een kracht die jouw van de draaimolen af wil slingeren. Niet eentje die naar het midden gericht is. Dit is de middelpuntvliegende kracht. En deze is inderdaad gelijk aan mv2/r (maar dan met een min-teken omdat deze de tegengestelde richting heeft).

De corioliskracht is een ander voorbeeld van een virtuele kracht die ontstaat door niet-inertiale stelsels.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#8


  • Gast

Geplaatst op 20 februari 2005 - 03:34

Wat is de invloed van de middelpuntvliegende kracht op de valversnelling?



De achterliggende gedachte is om mogelijk de zwaartekracht d.m.v. rotatie van een object op te heffen, am I right, or am I right?

Gedeeltelijk is dit inderdaad mogelijk.

De truc is alleen om het vliegwiel in ťťn bepaalde richting, van de in alle richtingen (van uit het midden) vliedende kracht, te sturen.

Dit is mogelijk door de rotatie uit balans te brengen, door een schommeling teweegtebrengen, waardoor een groot gedeelte van de massa zich telkens even verder van het middelpunt beweegt.

Ook moet er aan het centrum een aandrijving met een bepaalde massa aanwezig zijn, want het uit-fase oscillerende wiel moet zich wel ergens tegen af kunnen zetten.

Dan is de polarisatie van de rotatie (verticaal of horizontaal slingeren) van invloed op de richting van de vliedende kracht, evenals de duur van het onbalans-moment die de kracht of amplitude van de sprong bepaalt.

Soortgelijke apparaten worden buiten de aantrekkingskracht van de aarde gebruikt om satellieten e.d. te draaien (gyroscoopmotoren).

Op aarde zou je bij verticaal-gebruik op een oppervlak slechts met sprongetjes de zwaartekracht steeds even kunnen opheffen.

Maar bij horizontaal gebruik kan je een F1-wagen heel snelle bochten laten maken als de banden breed genoeg zijn.

Dit moet je alleen niet doorvertellen, anders gaan ze het nog doen ook.

Dus om een lang verhaal kort te maken: de aantrekkingskracht opheffen lukt alleen als je je er continu tegen kan afzetten.

#9

Feemonster

    Feemonster


  • 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 15:55

het is trouwens middelpuntvlieDende kracht

(is het niet?)

#10

TuuT

    TuuT


  • >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2005 - 17:12

Wat is de invloed van de middelpuntvliegende kracht op de valversnelling?


Op de evenaar is de valversnelling ongeveer 0,00034 % lager dan op de polen.

Verdraaing van ruimte/tijd.... Zoefffffffffffff :shock:





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures