Springen naar inhoud

zout uit lichaam/water aan omgeving verliezen

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2007 - 19:30

hello
ik heb een paar vraagjes over de onderstaande tekst, hoe bepaalde dingen juist gebeuren:
1) hoe kan dit zout juist uit het lichaam van de krokodil worden verwijderdt?
2) hij kan uitdrogen doordat hij water aan de omgeving verliest , hoe komt dit dat hij dit water verliest?

Veel krokodillen hebben zoutklieren die er voor zorgen dat het zout uit het lichaam wordt verwijderd. Toch zijn deze zoutionen niet makkelijk uit het lichaam te krijgen.
Krokodillen die in zout water leven kunnen een aantal problemen krijgen. Zo kunnen zoutionen het lichaam binnendringen. Dit kan gebeuren via de huid en ook via de mond bij het eten, waardoor de lichaamssappen te zout worden. De krokodil kan ook uitdrogen doordat hij water aan de omgeving verliest.

bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2007 - 19:33

Het achterliggende principe van beide vragen berust op osmose. Denk hier eens over na, dan kom je er volgens mij zelf wel uit.
"Meep meep meep." Beaker

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2007 - 19:52

De stromingsrichting van osmose is van een lage naar een hoge concentratie opgeloste stoffen. De osmotische waarde van een stof is de concentratie stof in een vloeistof. Een verklaring waarom de vloeistof van een lage osmostischwaarde naar een hoge osmotisch waarde gaat, is dat de vloeistof de osmotischewaarde compenseert. Een voorbeeld:

2 bakken met daartussen een semi-permeable wand. aan elke kant 1 liter water, bij de ene kant is de osmotisch waarde 25% en aan de ander kant 75%. Er gaat nu water stromen van de 75% naar de 25% todat beide bakken 50%-50% is. Deze verandering komt niet omdat de stoffen in het water verplaatst zijn maar doordat er meer water bij de 75% gekomen is.
De verhouding op het begin is in de ene bak 1/4 stof en 4/4 water (totaal 1 1/4) en in de ander bak 3/4 stof en 2/4 water (totaal 1 1/4). Wat er gebeurd is dat er 1/4 water van 25% naar de 75% gaat. Dan krijg je de verhouding in de ene bak is totaal 1 2/4 met 3/4 water en in de andere bak totaal 1 1/4 waaruit 2/4 stof en 3/4 water.

Ervoor

| | |
| 25% | 75% |
| 1liter | 1liter |
|--------|--------|
1/4 stof| 3/4 stof
4/4water| 4/4 water
tot.1 1/4|tot.1 1/4
erna
| | |
| 50% | 50% |
| 750ml | 1250ml |
|--------|--------|
2/4 stof | 2/4 stof
3/4water | 3/4 water

De stromingsrichting van osmose is van een lage naar een hoge concentratie opgeloste stoffen: dit zou dus verklaren dat het zout vanuit het lichaam van de krokodil naar het zoutwater gaat (watn concentratie in dat water is veel groter)

Deze verandering komt niet omdat de stoffen in het water verplaatst zijn maar doordat er meer water bij de 75% gekomen is
dit wil dus zeggen dat de stoffen ( hier het zout in mijn geval) niet verplaatst zijn naar het zoutwater

ervoor: 1/4 ernaa 2/4 stof dit zou dus will zeggen dat er meer zout in het lichama van de krokodil is gekomen

ik denk dat ik het mis interpreteer want zo lijkt het beetje tegenstrijdig? (en zo kan ik met osmose dan niet uitleggen dat ze het zout verwijderen uit hun lichaam)
?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2007 - 21:29

Ik kan me voorstellen dat deze zoutionen (welke zouten???) door de uitwisseling van H+ en OH- uit het lichaam verdwijnen en het overgebleven H+ en OH-, reageert tot water.
"Meep meep meep." Beaker

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2007 - 13:45

| 25% | 75% |
| 1liter | 1liter |
|--------|--------|
1/4 stof| 3/4 stof
4/4water| 4/4 water
tot.1 1/4|tot.1 1/4
erna
| | |
| 50% | 50% |
| 750ml | 1250ml |
|--------|--------|
2/4 stof | 2/4 stof
3/4water | 3/4 water

dat eerste kan een krokodil voorstellen wanneer hij bv: voor het eerst in zoutwater terecht komt
hij heeft niet veel zout ( 1/4 stof) in zijn lichaam ,de zee heeft wel veel zout ( 3/4 stof)
hierdoor gaat er water door osmose naar de zee , de zee gaat in verhouding nog maar 2/4 stof bevatten de krokodil gaat ook 2/4 stof bevatten

dus dat wil zeggen dat door die osmose de conc 50/50 is
dit is dus een te hoge conc voor de krokodil + hij is water verloren aan de omgeving --> uitdroging
normaal zal de krokodil dus altijd uitdrogen als hij in zoutwater komt maar de zoutklieren zorgen er heel tijd voor dat dit zout uit het lichaam wordt verwijdert
(het is dus een soort cyclus)

Ik heb de tekst zelf erbij getypt,uit al de informatie die ik kon vinden
Maar ik weet dus niet als wat ik typ juist is want ik zit dan nog met deze problemen

-->Zoutklieren zijn nuttig om zoutoplossing af te scheiden zonder veel water te verliezen, maar ik kan dit niet echt aantonen met mijn voorbeeld
-->hoe gaan die zoutklieren dat zout nu juist afscheiden, dat vind ik niet echt

Als de zoutconcentratie in de omgeving van een organisme hoger of lager is dan die in de cel(len) van het organisme dan moet deze zich aanpassen, omdat verschillende zoutconcentraties dezelfde concentratie willen bereiken. Hierbij kan alleen het water tussen het organisme en de omgeving diffunderen, omdat zoutionen moeilijk door de celmembraan heengaan.
Is de zoutconcentratie in de omgeving lager dan diffundeert water het organisme in, zoals bij zoetwaterorganismen. Is de zoutconcentratie hoger dan verliest het organisme water, zoals bij zoutwaterorganismen.
De levensprocessen van het organisme zijn echter afhankelijk van een bepaalde hoeveelheid beschikbaar water en daardoor van een bepaalde zoutconcentratie. Meercellige organismen zoals planten en dieren hebben speciale organen, zoals zoutklieren of nieren om het vochtgehalte op peil te houden. Organismen die dit niet actief reguleren moeten een zeer sterke lichaams- of celwand hebben om de osmotische druk te kunnen weerstaan.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Halofiel)

dit zie je ook in deze tekst, alleen vidn ik neit terug hoe de zoutklieren dat zout afscheiden zonder dat de krokodil veel water verliest

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2007 - 20:47

Je begin aanname dat er aan elke kant van het membraan 1 liter bevind is fout. Doordat de hoeveelheid zeewater waar een krokodil zich in bevind, rekentechnisch op oneindig mag worden gezet, is het niet interessant om naar dit volume te kijken. Een begin situatie van 1 liter : 1 liter is dan ook onmogelijk.
"Meep meep meep." Beaker

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 18:49

Als de zoutconcentratie in de omgeving van een organisme hoger of lager is dan die in de cel(len) van het organisme dan moet deze zich aanpassen, omdat verschillende zoutconcentraties dezelfde concentratie willen bereiken. Hierbij kan alleen het water tussen het organisme en de omgeving diffunderen, omdat zoutionen moeilijk door de celmembraan heengaan.
Is de zoutconcentratie in de omgeving lager dan diffundeert water het organisme in, zoals bij zoetwaterorganismen. Is de zoutconcentratie hoger dan verliest het organisme water, zoals bij zoutwaterorganismen.
De levensprocessen van het organisme zijn echter afhankelijk van een bepaalde hoeveelheid beschikbaar water en daardoor van een bepaalde zoutconcentratie. Meercellige organismen zoals planten en dieren hebben speciale organen, zoals zoutklieren of nieren om het vochtgehalte op peil te houden. Organismen die dit niet actief reguleren moeten een zeer sterke lichaams- of celwand hebben om de osmotische druk te kunnen weerstaan.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Halofiel)

dit klopt dan wel he ?
maar hoe gaan die zoutklieren dan dat zout uitscheiden en daarbij maken dat de krokodil weinig water verliest

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 01:05

Zoutklieren werken volgens hetzelfde principe als waarop de nieren hypertonische vloeistoffen kunnen maken. Bekijk vooral eens de lis van Henle.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures