Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 90

Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Hallo, ik zit momenteel in Moderne Talen Wetenschappen (5de middelbaar, 16 jaar). Ik ben aan het nadenken over mijn verdere studies in de toekomst. Wat ik het allerliefst zou doen is iets in de richting van Aardrijkskunde, meer bepaald over de astronomie, of de aarde. Ik vind van mijn eigen dat ik goed ben in Ardrijkskunde, vele medeleerlingen leren er veel voor en behalen middelmatige punten. Ik leer er niet zo veel voor en haal toch redelijk hoge punten. Wat ik vooral doe is logisch nadenken, ik ben zo niet voor vakken waar je alles klakkeloos vanbuiten moet leren, zoals geschiedenis.

Dus wat zou ik met mijn latere studies doen? Welke richting zou ik volgen? Hoge school of universiteit?

Ik ben ook zeer goed in Engels, ik doe er niks voor en haal zeer hoge punten. Ik dacht misschien naar Amerika te gaan ofzo, maar dat is bijzaak.

Wat ik vooral naar toeleun is in de richting van astronomie, aardrijkskunde.

Berichten: 481

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Je woont in Belgie volgens mij....

Heb je geen exacte vakken? ( Natuurkunde wiskunde e.d.)?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 90

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Heezen schreef:Je woont in Belgie volgens mij....

Heb je geen exacte vakken? ( Natuurkunde wiskunde e.d.)?
Wat bedoel je daar eigenlijk mee? Nu heb ik alle normale vakken, die iedereen in hun humaniora heeft:

Aardrijkskunde, Biologie, Chemie, Duits, Engels, Esthetica, Frans, Fysica, Geschiedenis, Godsdienst, Lichamelijke Opvoeding, Nederlands, Wiskunde.

Berichten: 481

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Goed, deze discussie is zinloos, want ik weet niks over het onderwijs in Belgie ..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Zinloos voor jou misschien, maar dat neemt natuurlijk niet de vraag weg voor Miker :)

Voor mezelf en andere niet-Belgen heb ik even gegoogeld op Moderne talen wetenschappen. De naam doet vermoeden dat het vooral om talen gaat, maar het is meer een combinatie van talen en exacte wetenschappen: http://www.destapgent.be/stapper/voltijds/...tenschappen.htm

Voor Miker: dat je goed bent in Engels zal je bij elke studie wel helpen. Ik durf namelijk geen enkel vakgebied te noemen waar dat niet gebruikt wordt. Verder zal het je door de globalisering heel erg van pas komen tegen de tijd dat je het bedrijfsleven in gaat. Je schrijft niets over je kwaliteiten op het gebied van Natuurkunde, maar je bent wel geïnteresseerd in astronomie. Misschien is een opleiding in de Technische Natuurkunde wel wat voor je. Zie ook dit topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Astronomie en aardrijkskunde is niet zo'n handige combinatie :)

Als je aardrijkskunde wil doen dan zal het unief worden en dan krijg je veel bodemkunde enzo wat heel veel blokwerk is. (Ik vermoed dat je momenteel het heelal enzo ziet in aardrijkskunde en de opbouw van de aarde? Dat is best wel 'simpele' leerstof en die zie je in het hoger eigelijk niet meer terug zoals je die nu ziet).

En wat versta jijzelf precies onder astronomie?

Anyway, MTW is niet zo'n geschikte richting om in de wetenschap verder te gaan. Als je er voor zal werken zal het wel gaan maar denk zeker niet dat alles nog zal gaan door logisch te redeneren.

Berichten: 90

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Maar ik kan toch moeilijk iets gaan doen wat mij niet interesseert? Ok ik weet wel dat het stukje over astronomie dat we gezien hebben maar iets heel kleins is. Maar het interesseert mij zo.

Berichten: 133

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Astronomie aan de universiteit valt inderdaad onder de richting Natuurkunde. Om natuurkunde te studeren heb je echt wel een grote bagage wiskunde nodig, en moderne talen-wetenschappen is zeker niet de meest geschikte vooropleiding. Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat het onmogelijk is, maar je zal er heel veel voor moeten doen om je wiskundeachterstand in te halen (zal natuurlijk ook afhangen van je wiskundige capaciteiten hoe gemakkelijk dat gaat).

Bovendien mag je je inderdaad niet miskijken op de leerstof die je nu krijgt. Waarschijnlijk leren jullie nu wat algemene zaken bij aardrijskunde, maar geologie aan de universiteit gaat vooral, zoals eerder gezegd hier, om bodemkunde vermoed ik. Bovendien krijg je er ook wel redelijk wat chemie.

Astronomie daarentegen is zeker geen gemakkelijke richting en er komt heeeel wat wiskunde bij kijken die niet zo simpel is. Dit is totaal niet te vergelijken met de leerstof die jullie nu waarschijnlijk gezien hebben betreffende astronomie.

Nu, ik wil je zeker niet ontmoedigen en astronomie is volgens mij ook ongetwijfeld een zeer interessante en uitdagende richting, maar ik zou zeggen : miskijk je niet op de leerstof.

Tot slot zou ik nog dit willen opmerken, ik denk dat de richting geologie heel wat meer van-buiten-leer-werk is dan natuurkunde, waar het toch allemaal iets meer om inzicht en kunnen toepassen draait. Maar misschien is dat een vertekend beeld van mij, ik heb geen van beide richtingen ooit gevolgd.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 90

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Ja ik wist wel dat het een pak wiskunde zou zijn, en dat ik nu geen wiskundige richting doe. Dat is eigenlijk het probleem, ik doe geen wiskunde en ik wil iets in die richting doen, waarschijnlijk zal het niet lukken :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Nuja goed, MTW heeft dezelfde wiskunde als WeWi, dus in dat opzicht heb je eigelijk wel genoeg wiskunde (6 uur is toch wel de vereiste in het hoger).

Berichten: 133

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Dat hangt toch van school tot school af vermoed ik. Ik weet dat bij ons op school vroeger de richting moderne talen-wetenschappen slechts 4 uur wiskunde bezit in tegenstelling tot de richting wetenschappen-wiskunde die 6 of zelfs 8 uur wiskunde hadden.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 90

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Jah, ik heb maar 4 uur wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Oh ok, bij ons had MTW ook 6 uur net als de WeWi :)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

WeWi..... Wetenschappelijke Wiskunde? Of heel iets anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 90

Re: Vervolgstudie na Moderne Talen Wetenschappen

Wetenschappen Wiskunde

Reageer