Vrouw eerst??

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Vrouw eerst??

Op een ander forum las ik het volgende:

Al jaren deed de wetenschap raadselachtige observaties rond het genetisch en fenotypisch gender van een organisme. Immers XX hangt niet altijd samen met het fenotype 'vrouw' of XY met het fenotype 'man. De reden hiervoor is dat slechts enkele genen het proces tot geslachtsvorming regelen, en het ontbreken of 'defect zijn' van zo'n gen het fenotype kan wijzigen.

Het belangrijkste gen in deze context is het SRYgen. Dit staat voor sexdetermining Region Y', het gen dat zorgt voor de vorming van de zaadballen en andere mannelijke fenotypische kenmerken. Verder blijkt SRY een schakelgen te zijn, in de zin dat bij het ontbreken van SRY, het organisme zich fenotypisch als vrouw ontwikkelt. Uit dierexperimenten is verder gebleken dat bij het inplanten van SRY in een genoom van een vrouwelijke muizenembryo, deze zich ontwikkelt als mannetje.

Wat valt hier nu uit af te leiden? We beginnen ons leven dus allemaal als vrouw, en indien het SRYgen na enkele weken zijn invloed niet doet gelden, zullen we ons ook zodoende ontwikkelen.

Dit houdt dus ook in dat de vrouw niet na de man geschapen zou kunnen zijn, immers de vrouw is het 'basistype', en niet de man. De man bezit, naast dit basistype, 'het extraatje' om man te kunnen worden, om te kunnen worden wat hij is, nl het SRYgen.


Nou vraag ik me af of dit klopt, mocht het kloppen dan zou dit niet overeenkomen met wat de monoteistische godsdiensten ons vertellen.

Re: Vrouw eerst??

er moet toch een mannetje zijn wat het vrouwtje bevrucht :wink: anders krijg je ook geen nakomelingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Vrouw eerst??

In principe heb je gelijk.

Mensen die XY hebben, maar geen SRYgen worden vrouwen, en mensen die XX hebben, maar wél het SRYgen worden mannen (maar wel steriel).

Maar ik moet overigens ook zeggen dat ik niet zeker weet in welke context ik de vorming van Barr lichaampjes en het SRYgen moet zien (hebben vrouwen een equivalent, bijvoorbeeld?)

Dus in principe worden we allemaal inderdaad geboren als vrouw.

Of nee, beter nog: We worden allemaal geboren als hermafrodiet :shock:

(offtopic:)

Overigens ga ik ervan uit dat je met de monoteistische godsdiensten de Abrahamische religies bedoeld (christendom, jodendom en islam)?, want in bijvoorbeeld Zoroasrtianisme is man en vrouw gelijk, en ook bij Hinduisme zit het weer helemaal anders :?:

Verder snap ik niet hoe dit te maken heeft met biologie :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Vrouw eerst??

iedereen begint zijn leven als man als hij xy heeft en vrouw als hij XX heeft.

na een bepaalde periode krijgen de cellen die geslachts organen zullen vormen wel of niet een impuls. Als ze wel een krijgen krijg je een mannelijk geslachts orgaan als ze er geen krijgen dan een vrouwelijk.

na nog een periode komt er weer wel of geen puls met als gevolg dat je of vrouwelijke hersenen krijgt of manelijke.

dat een vrouw voort komt uit het geen puls scenario wil niet zeggen dat iedereen een vrouw is in het begin.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Vrouw eerst??

Interessant. Is die XY-vrouw dan ook onvruchtbaar? Of lijkt het verder wel een vrouw, maar wordt hij/zij alleen nooit ongesteld ofzo?

Dus dan merk je het pas als je rond de 15 bent?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Vrouw eerst??

Cassanne schreef:Interessant. Is die XY-vrouw dan ook onvruchtbaar? Of lijkt het verder wel een vrouw, maar wordt hij/zij alleen nooit ongesteld ofzo?

Dus dan merk je het pas als je rond de 15 bent?
Volgens mij is ze inderdaad onvruchtbaar.

Hier staat een interessant stuk over het SRY-gen: * klik *
Sex reversal in XY females results from the failure of the indifferent gonad to develop into a testis. Normal differentiation of the human ovary requires two X chromosomes and in 45,X and 46,XY embryos the ovaries appear to develop normally for the first trimester but then undergo degeneration and become streak ovaries (gonadal dysgenesis) which are endocrinologically inert. 46,XY females with ambigious genitalia or complete gonadal dysgenesis, (also called Swyer syndrome) occur with a frequency of about 1 in 20,000 births. The main features of gonadal dysgenesis are delayed puberty and primary amenorrhea with taller than average height. 46,XY females (unlike 45,X females) are at increased risk from developing gonadoblastomas.
Verder heeft Dino gelijk :shock:

Reageer