Elektriciteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 413

Elektriciteit

Als je een koperdraad parallel naast een electriciteitsdraad legt krijg je een tegengestelde stroomrichting in die draad (zelfs bij gelijkstroom?).

Aangenomen dat dit klopt zou dit dan ook niet betekenen dat als je vanaf een centrale de draden parallel laat lopen met zo weinig mogelijk ruimte er tussen dat je dan een beter rendement hebt? Immers de stroomrichtingen zijn tegengesteld en de flux van de ene draad versterkt dan de stroom in de andere en vice versa ofwel het verlies vermindert doordat ahw de weerstand verlaagd wordt.

Het betekent dan ook dat de weerstand van een circuit niet alleen afhangt van de weerstand van kabel en lengte maar ook hoe het aangelegd wordt.

Berichten: 255

Re: Elektriciteit

Ben niet 100% thuis in deze materie, maar dit lijkt mij op het eerste zicht gewoon een inductieve koppeling tussen de 2 draden.

Als je de kabel modeleert als een weerstand in serie met een spoel, dan ga je over de spoel een spanning krijgen U2 = L di1/dt. De afgeleide van de stroom van de ene kabel zorgt dus voor een spanningsverschil in de 2de kabel.

Je ziet dus dat bij gelijkstroom (als ik spreek over gelijkstroom bedoel ik een constante stroom, bestaan blijkbaar verschillende definities) dit effect niet kan optreden vermits de afgeleide van de stroom 0 is. Net zoals dat je door een transformator ook geen gelijkstroom kan sturen

Of je dit effect kan nuttig kan gebruiken kan ik niet direct inschatten. Ben in mijn studies steeds met negatieve effecten van inductieve koppeling in contact gekomen (transformator is natuurlijk wel een nuttig)

Berichten: 97

Re: Elektriciteit

is inderdaad niet van toepassing voor gelijkstroom omdat er alleen spanning wordt opgewekt bij een sterkteveran,dering van een magnetisch veld en aangezien de gelijkstroom altijd hetzelfde is, is ook de flux altijd hetzelfde dus geen inductiespanning.

bij wisselstromen: de geinduceerde stroom wekt opzich weer een flux op die tegengesteld is aan zijn beginflux dus in simpele theorie is het resultaat 0.

volgens een andere simpele theorie is wegens de slechte magnetische permeabiliteit van lucht en isolatiestoffen dit resultaat zeer miniem. Dus dit zou alleen toepasselijkzijn bij lange afstanden maar dan heb je hoogspanningen nodig en deze hebben dikke isolaties of grotere afstanden tov elkaar nodig om doorslag te voorkomen

In de praktijk (en juiste theorie) is de flux van de vertrekkende stroom tegengesteld aan de aankomende stroom en is dus de totale flux 0. (Je kan bvb geen stroom meten met een stroomtang over een kabel, alleen over 1 draad)

blijven denken....

probeer maar eens een omgekeerde gloeilamp uit te vinden: je maakt een draad heet en er komt spanning uit...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Aangenomen dat dit klopt zou dit dan ook niet betekenen dat als je vanaf een centrale de draden parallel laat lopen met zo weinig mogelijk ruimte er tussen dat je dan een beter rendement hebt?
Het magneetveld rond een draad waar wisselstroom door loopt induceert niet alleen in de naastliggende draad, maar ook in de eigen draad een spanning die de stroom tegenwerkt. Dit verschijnsel heet zelfinductie. Als je de twee draden van een elektrisch circuit (de heen en retour) naast elkaar legt heffen de beide magneetvelden elkaar grotendeels op, zodat de zelfinductie in het circuit kleiner wordt. Dat is ook de reden waarom heen- en de retourdraad van elektrische netten altijd in dezelfde kabel zitten. Ook in huisinstallaties moeten de draden die bij elkaar horen altijd in dezelfde buis zitten. En in het snoer van je schemerlamp zitten de draden ook bij elkaar. Anders gezegd: het resultaat van alle stromen in een kabel, buis of snoer moet nul zijn.

Behalve dat het de zelfinductie vermindert is het ook in de aanleg heel praktisch, en de storing naar de omgeving wordt sterk verminderd, zo niet opgeheven.

Een uitzondering op de bovenstaande regel zijn hoogspanningsleidingen. Vanwege de hoge spanning, en omdat ze in de wind altijd een beetje heen en weer schommelen moeten ze ver van elkaar hangen. Dat maakt dat hoogspanningslijnen een veel grotere zelfinductie vertonen dan kabels. En ze stralen naar de directe omgeving ook een sterker magneetveld uit.

Berichten: 582

Re: Elektriciteit

De spanning is behoorlijk hoog van de hoogspanningsdraden, ze zijn ook niet geisoleert. Dichter bij elkaar brengen is niet verstandig vanwege overslag.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 866

Re: Elektriciteit

bram2 "Net zoals dat je door een transformator ook geen gelijkstroom kan sturen"

Als je met die zin bedoelt dat je uit de secundaire wikkeling geen gelijkstroom kunt afnemen als je door de primaire wikkeling gelijkstroom stuurt ben ik akkoord. En ik geef toe dat dit ook is wat er letterlijk staat! door de transformator.

Maar wat je wel kunt is door de primaire wikkeling een gelijkstroom sturen. Naar gelang de ohmse weerstand van die primaire wikkeling en de grootte van de aangesloten spanning zal de wikkeling warm worden of zal ze smelten. :?:

Ik ben zeker dat je dat ook wel weet maar als beginnend elektriekertje heb ik toch ooit een trafo op die manier de geest doen geven :)

Reageer