Delen door oneindig

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Delen door oneindig

Wat gebeurt er al je deelt door oneindig? 2/ :) bv.

Ik zou denken nul?

Berichten: 7.068

Re: Delen door oneindig

Wat gebeurt er al je deelt door oneindig?
Je zal eerst moeten aangeven wat je bedoelt met deze operatie.
Ik zou denken nul?
Dat denk je omdat je denkt aan:
\(\limits\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{1}{x} = 0\)
maar zoals hierboven gezegd, de operatie (delen door oneindig) is onzinnig totdat je vertelt wat je er mee wilt (je moet natuurlijk ook even oneindig introduceren :) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Delen door oneindig

Rutger Bevers schreef:Wat gebeurt er al je deelt door oneindig? 2/ :) bv.

Ik zou denken nul?
Delen door oneindig is niet gedefinieerd.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 2

Re: Delen door oneindig

Stel je hebt een rechte, die oneindig lang is in beide richtingen. Je neemt hier een stuk uit van 2 cm, als je dan het aandeel van dit stuk binnen de gehele rechte berekent is dat 2/oneindig. Als de uitkomst hiervan nul is, dan is het stuk van 2 cm dus onbestaande, of kan de rechte niet oneindig zijn.

Hopelijk is het nu duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Delen door oneindig

Stel je hebt een rechte, die oneindig lang is in beide richtingen. Je neemt hier een stuk uit van 2 cm, als je dan het aandeel van dit stuk binnen de gehele rechte berekent is dat 2/oneindig. Als de uitkomst hiervan nul is, dan is het stuk van 2 cm dus onbestaande, of kan de rechte niet oneindig zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Als de uitkomst nul is wil dat niet zeggen dat het stuk van 2cm "onbestaande" is. Het wil zeggen dat die 2cm een oneindig klein gedeeltje zijn van de rechte. Je mag :) niet zien, of er mee rekenen als een reeël getal.

Berichten: 7.068

Re: Delen door oneindig

Hopelijk is het nu duidelijk.
Het verhaaltje dat je hier houdt is vager dan je oorspronkelijke vraag. Ik geloof echter dat je het antwoord dat je gekregen hebt niet goed interpreteerd. Het antwoord op de vraag "hoeveel is iets gedeeld door oneindig?" is "Je zal de operatie moeten definieren". Als je dat niet doet is de vraag net zo onzinnig als "hoeveel is iets gedeeld door appeltaart?"

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Delen door oneindig

Delen is een operatie op twee getallen. ∞ is geen getal, het is een symbool dat je in bepaalde constructies kunt gebruiken, zoals
\(\lim_{x\rightarrow\infty}\)
of
\(\sum_{i=0}^{\infty}\)
enzo.

Je kunt de normale rekenregels wel uitbreiden, en dan zou nul het meest voor de hand liggende antwoord zijn, maar vergis je niet in wat voor beerput je opentrekt door de gebruikelijke rekenoperaties met ∞ uit te breiden (zoals [rr]-∞, 0[.]∞, enz)
Als je dat niet doet is de vraag net zo onzinnig als "hoeveel is iets gedeeld door appeltaart?"
Dat is zelfs nog zinniger, daar valt nog wel een of andere natuurkundige eenheid bij te verzinnen. Praktisch nut is een ander verhaal ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 481

Re: Delen door oneindig

Natuurkundig gezien is delen door oneindig nul..

Wiskundig gezien... Tsja :) Misschien komt dan
\(dx\)
wel vrij dichtbij .. Of
\(2dx\)
als je 2 door oneindig deelt..

Berichten: 7.068

Re: Delen door oneindig

Natuurkundig gezien is delen door oneindig nul..
Als natuurkundige protesteer ik tegen die uitspraak. Alleen als je slordige natuurkunde beoefend (dat wil zeggen limieten naar oneindig verwarren met oneindig invullen) kun je deze uitspraak enigzins verdedigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Delen door oneindig

Als je de reële getallen uitbreidt met + phi.gif en -∞, dan is het mogelijk enkele rekenregels toe te voegen (per definitie/conventie), zoals a/ [rr] = 0 indien a verschilt van 0, zowel voor +∞ als -∞. Andere rekenregels die je kan toevoegen zijn a*(+ phi.gif) = +∞ resp -∞ voor a positief resp negatief en analoog voor vermenigvuldiging met -∞.

Je moet hiermee wel voorzichtig zijn omdat, zoals reeds gezegd, ∞ geen reëel getal is. Zo volgt uit a/∞ = 0 bijvoorbeeld niet dat 0*∞ = a, de rekenregel a/b = c <=> a = bc geldt enkel voor reële getallen (met b niet 0), enzovoort.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 78

Re: Delen door oneindig

uhm hallo... waar is mijn tekst gebleven?!?!?
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Delen door oneindig

Ik kan me hier geen post herinneren, wat was het? Je kan het eventueel opnieuw plaatsen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 78

Re: Delen door oneindig

Ik kan me hier geen post herinneren, wat was het? Je kan het eventueel opnieuw plaatsen.
peter pan reageerde er nog op

:S maarja.. doe ik zometeen wel ff
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Reageer