waarom auto's niet laten uitbollen?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 97

waarom auto's niet laten uitbollen?

Waarom laat men auto's niet gewoon uitbollen ipv af te remmen op de motor?

Je moet je auto maar eens uit versnelling zetten bij 100kmh, hoe lang je dan nog kunt uitbollen...

Zouden ze dan niet minder verbruiken als dit automatisch zou gebeuren?

Zijn er andere redenen om dit niet te doen?

Berichten: 133

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Ten eerste is het natuurlijk niet altijd mogelijk om uit te bollen. als iemand plots voor jou remt kan je je moeilijk laten uitbellen maar moet je hard remmen natuurlijk.

Ten tweede heb ik al paar keren gehoord dat het voordeliger is om te remmen op de motor (d.i. naar een lagere versnelling te schakelen) dan om gewoon uit te bollen. Ik weet niet of iemand hier op dit forum dit kan bevestigen of ontkrachten? Zelf vind ik het ook enorm tegen de intuïtie indruisen.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 718

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Als je je auto uit de versnelling haalt en laat uitrollen dan moet de motor toch aan de praat gehouden worden en verbruikt hij dus brandstof. Bij afremmen op de motor (althans bij modernere auto's) wordt de brandstoftoevoer afgesneden. Het is dus doorgaans voordeliger om de auto in de versnelling te laten staan, het liefst zo hoog mogelijk want dan kom je het verst, maar de situatie moet dat wel toelaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Bert heeft gelijk.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Berichten: 582

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Beter zou het zijn om de remkracht aan te wenden in een dynamo. Je remt dan dus op een dynamo af. De elctriciteit kan je dan opgewekt hebt kan je dan weer aanwenden als je moet optrekken bij bijv. een stoplicht.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Dat doen al die "superzuinige" elektrojapanners toch al? En dat is gelijk het enige voordeel dat die dingen brengen. De stomste bedenksels zijn de grote hybride SUV's. Die verbruiken nog steeds teveel energie en vervuilen nog steeds onnodig.

Er is in de jaren 70 al een auto gebouwt die de remenergie in een vliegwiel opsloeg.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Berichten: 12.262

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Wat Bert zegt klopt, goeddeels. Of de luchttoevoer helemaal wordt afgesloten als je het gas loslaat is afhankelijk van het toerental, bij lagere toerentallen wordt er geleidelijk weer wat vermogen geleverd om zo rustigaan op stationair uit te komen.

Het verbruik is dus alleen nul als je vanaf een fors toerental op de motor remt, en dat toerental kun je hoog houden door telkens terug te schakelen.

Overigens zou ik sowieso om veiligheidsredenen afraden bij hoge snelheid de koppeling ingedrukt te laten en uit te rollen. Auto's zijn hierop niet ontworpen, en zaken als stuur- en rembekrachtiging werken het beste als je niet ontkoppelt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Als je je auto uit de versnelling haalt en laat uitrollen dan moet de motor toch aan de praat gehouden worden en verbruikt hij dus brandstof. Bij afremmen op de motor (althans bij modernere auto's) wordt de brandstoftoevoer afgesneden. Het is dus doorgaans voordeliger om de auto in de versnelling te laten staan, het liefst zo hoog mogelijk want dan kom je het verst, maar de situatie moet dat wel toelaten.
Hier krijg ik toch zo mijn twijfels.

scenario 1:

Ik nader een kruispunt op 500 m. Ik laat mijn moderne auto uitbollen van 100 km/h naar bijv 30 km/h. Dan draait hij tijdens het uitbollen bijvoorbeeld 30 seconden stationair (ca 500 m, 30 seconden verbruik laag).

scenario 2:

Ik nader een kruispunt op 500 m. Ik rij nog 10 seconden door met de voet op het gas (ca 280 m 10 sec vol verbruik), en rem daarna 10 seconden op de motor af tot 30 km/h.(ca 220 m 10 sec verbruik 0)

Bovenstaande bewegingen zijn voor mijn gevoel reële bewegingen voor uitbollen c.q. remmen op een motor in hoge versnelling.

Iemand mag mij de bewering dat scenario 2 gunstiger is met reële cijfers voorrekenen voordat ik dit wens te geloven.

(We laten even in het midden of bij scenario 2 de auto 10 seconden langer stationair staat te draaien bij bijv. een stoplicht, anders kunnen we uren door o.h.-en).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Ik geloof niet dat je in 10 seconden van 100 km/h naar 30 km/h door alleen af te remmen op de motor.

Als je twee situaties met elkaar wilt vergelijken, dan moet je kijken hoeveel afstand extra uitbollen oplevert ten opzichte van remmen op de motor. Dat is namelijk de afstand waar je bij het remmen op de motor, je voet nog op het gaspedaal moet houden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Ik geloof niet dat je in 10 seconden van 100 km/h naar 30 km/h door alleen af te remmen op de motor.
In 10 seconden een snelheidsverandering van 20 m/s, dat is een gemiddelde remvertraging van 2 m/s². Zou dat niet lukken met rijwind plus motor als rem? Ik wil het wel eens proberen met mijn fiestaatje, maar dat is nou niet bepaald zo'n moderne injectiemotor met afgesloten brandstoftoevoer bij remmen op de motor, en na 20 jaar zal de compressie ook niet meer 100 % zijn (hij verbruikt wat olie).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 718

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Bart schreef:Ik geloof niet dat je in 10 seconden van 100 km/h naar 30 km/h door alleen af te remmen op de motor.
In 10 seconden een snelheidsverandering van 20 m/s, dat is een gemiddelde remvertraging van 2 m/s². Zou dat niet lukken met rijwind plus motor als rem?
Ik durf er geen gif op in te nemen maar voor mijn gevoel is de remvertraging in de vijfde versnelling vanaf 100 km/hr aanzienlijk lager dan 2 m/s2. Inmiddels ben ik echter zelf niet meer zo overtuigd. Lijkt me typisch iets voor Mythbusters. Het zou me niet verbazen dat een klinische test (paar kilometer rijden en tot stilstand komen zonder gehinderd te worden door obstakels en andere automobilisten) daarbij een ander resultaat oplevert dan een praktijktest waarbij de ene automobilist de opdracht krijgt zoveel mogelijk uit te rollen en de andere automobilist de opdracht krijgt zoveel mogelijk op de motor te remmen.

Berichten: 12.262

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Ik denk dat de meeste auto's met het gas los in de 5 niet eens afremmen tot 30 km/h. Een beetje afhankelijk van tandwielverhoudingen en dergelijke zit je bij stationair toerental (neem even 1000 rpm) op een kilometer of 40 a 50 in de 5.

Praktijktests in het verkeer met gedrag voor een stoplicht zijn denk ik lastig. Als je bijv op 500m een rood licht ziet kun je gewoon je koppeling intrappen, doorrollen, en op het laatst mogelijke moment maximaal remmen. Dit rollen kost wel energie, maar als het stoplicht op groen springt voordat je echt moet remmen ben je daarna weer weinig kwijt aan acceleratie. Hoe vaak dat scenario in de praktijk voorkomt durf ik niet te zeggen, maar het is maar weer een factor :)
Victory through technology

Berichten: 718

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Ik denk dat de meeste auto's met het gas los in de 5 niet eens afremmen tot 30 km/h. Een beetje afhankelijk van tandwielverhoudingen en dergelijke zit je bij stationair toerental (neem even 1000 rpm) op een kilometer of 40 a 50 in de 5.
Daarom schreef ik ook "zoveel mogelijk"
Praktijktests in het verkeer met gedrag voor een stoplicht zijn denk ik lastig. Als je bijv op 500m een rood licht ziet kun je gewoon je koppeling intrappen, doorrollen, en op het laatst mogelijke moment maximaal remmen. Dit rollen kost wel energie, maar als het stoplicht op groen springt voordat je echt moet remmen ben je daarna weer weinig kwijt aan acceleratie. Hoe vaak dat scenario in de praktijk voorkomt durf ik niet te zeggen, maar het is maar weer een factor :)
Natuurlijk is dat moeilijk maar het is wel de vraag waar het hier feitelijk om gaat: wat is in de praktijk de zuinigste manier van rijden. Je koppeling intrappen op 500 meter van een rood licht lijkt mij niet zo realistisch in de praktijk tenzij er helemaal niemand anders op de weg is.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Da's ook BLOEDIRRITANT, al die sukkels die een halve kilometer van tevoren snelheid minderen!

Vooral bij stoplichten met detectielussen (de meeste tegenwoordig).

En dat brengt mij op het volgende: zuinig rijden is ook een kwestie van de omstandigheden. Kunnen we via een andere route stoplichten vermeiden? Of is een route die 20% langer is maar voor 90% uit snelweg bestaat niet toch zuiniger?
Programmers don't byte, they nibble a bit

Berichten: 582

Re: waarom auto's niet laten uitbollen?

Als we zuinig willen rijden moeten we met z'n allen zuinig rijden.

Iedere aotomobilist heeft het al meegemaakt, rij je rustig (in de file) zijn er weer figuren die met een extra poep gas erbij netjes het gaatje opvullen tussen jou en je voorganger zodat je dan toch op de rem moet, en je achterligger ook enz.

Je auto uit laten bollen is alleen effectief bij hoge snelheid, deze remt dan ook behoorlijk af.

Bij lage snelheid is de afstand heel kort en je wekt ook iritatie op van de medeweggebruikers.

Het zou misschien een onderdeel kunnen worden van het rijexamen.

Zoals gezegd moeten we met zijn allen dezelfde rijstijl aanleren en dat is iets waar ik voorlopig niet in geloof.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer