Springen naar inhoud

Joggen

• Log in om te kunnen reageren

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2007 - 16:48

Hoi! Het is misschien een ijdele meisjesvraag :) , maar hoe vaak/hoe lang moet je gaan lopen voor je begint te vermageren? Ik zou er namelijk enkele kwijt willen.
Momenteel ga ik zo'n 3 à 4 keer per week joggen gedurende een halfuur (4km).
Zijn hier nog mensen die gaan joggen/lopen?
En voor de meisjes: is een sportbeha gemakkelijk? Ik bedoel, schudt het daarmee allemaal wat minder? :-P

Groetjes
Julie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2007 - 17:03

In theorie begin je te vermageren ophet moment dat je 'uitput' meer is dan je 'input'.
Je mag nog zoveel lopen als je wilt, als je al de andere tijd aan het spenderen bent aan eten, dan zul je hoogstwaarschijnlijk niets vermageren.
Om meer gericht te kunnen vermageren door lopen, zou je eens op internet een site moeten zoeken zoals deze.
Dan kun je zien hoeveel je ongeveer verbrand met je 4 kilometer lopen. Als je dan nog eens een ruwe schatting maakt van het aantal calorieen dat je eet en weet er in 1 kilo ongeveer 8000 kilocalorieen zit, dan kun je uitrekenen hoeveel je ongeveer zou vermageren.
Maar, dit is eerder uit persoonlijke ervaring, het heeft mij veel meer opgeleverd (15 kilo) door iets minder te eten, en vooral meer de fiest te nemen voor transport, trappen doen in plaats van roltrappen of liften. En ik denk ook dat het veel gezonder is zo te vermageren dan via lopen. Maar je bent vrij in je keuze.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2007 - 02:02

En en is natuurlijk altijd beter dan of of als jullie nog volgen. :wink:

Het is vrij simpel. Om 1 kg vetweefsel kwijt te raken (niet gelijk aan 1 kg vet) moet je ongeveer 7700 kCal meer verbranden dan dat je inneemt.

Klik eens even op de volgende link: http://www.voedingsc...teitentabel.htm
Nog andere links http://www.nutristra...tivitylist4.htm
http://www.arfamilie..._Calculator.pdf
Hier ga je wel wat moeten rekenen.

Zoals je ziet verbruik je met hardlopen zo'n 11,5 kCal per kg lichaamsgewicht per uur wanneer je 11 km/uur loopt. Stel dat jij 60 kilo weegt dan zou je dus 663 kCal per uur verbranden, dat betekent dat je een uur en iets minder dan 10 minuten moet rennen om 1 kg af te vallen. Dit onder de voorwaarde dat je niet gaat compenseren door meer te eten.
Ik schat dat je bij 8 km/uur zo'n 8.5 kCal/uur/kg lichaamsgewicht verbrandt.

Een aantal tips voor als je begint met lopen (ik heb ervaring hiermee):
- start rustig. Als je in het begin na 10 minuten al moe bent dan kan je het best verder wandelen en daarna eventueel weer verder lopen.
- zoek een tempo waarmee je nog kan babbelen.
- als je stijve spieren hebt, houdt dan een dag rust. De spieren raken alleen maar meer belast als je niet op tijd rust houdt en op een gegeven moment kan het echt weken kosten of langer om weer volledig te herstellen.
- eet en drink niet te veel vlak voor het lopen.
- loop niet op tijd of afstand, loop op gevoel. Je kan rustig eens meten hoe het gaat maar doe dat niet te vaak. Anders ga je snel forceren.
- loop geen rondjes, althans niet voor al te lange tijd (in het begin zou het nog kunnen als je maar een kwartiertje volhoudt). Het is saai en je krijgt sneller last van blaren omdat je steeds de bochten naar dezelfde kant maakt.
- neem elke x aantal weken rust. Bijvoorbeeld 6 weken lopen en dan 1 week rust zodat het lichaam kan herstellen.

Nu weet ik niet hoe groot het verschil tussen mannen en vrouwen precies is maar ik, als man, liep de eerste dagen 8-9 km/uur (maar voor een kwartier of een halfuur) en binnen een paar maanden 11-12 km in een uur. De progressie is niet-lineair. Het is normaal als je soms weken lang hetzelfde loopt of zelfs even wat minder en dan ineens een hoger tempo aan kan en langer kan volhouden.
Aangezien je toch nog een beginner bent (4 km in een half uur zegt mij dat) zou je misschien nog kunnen kijken ofdat een vriend(in) zin heeft mee te lopen.

Een probleem bij dit soort activiteiten is dat de eetlust gestimuleerd wordt. Je moet er voor opletten dat je niet extra gaat eten.

Gewichtsschommelingen zijn normaal!
Tijdens het afvallen verlies je ook veel vocht wat je later weer extra vasthoudt. Dit zorgt ervoor dat je schommelingen krijgt in jouw gewicht. Het kan dus goed dat je deze week 2 kilo afvalt en volgende week 1 kilo aankomt terwijl je netto alleen maar vet bent kwijtgeraakt.

Heb je er al aan gedacht om lopen af te wisselen met andere sporten?

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2007 - 02:17

In theorie begin je te vermageren ophet moment dat je 'uitput' meer is dan je 'input'.  
Je mag nog zoveel lopen als je wilt, als je al de andere tijd aan het spenderen bent aan eten, dan zul je hoogstwaarschijnlijk niets vermageren.

Klopt.

Ik vind die link die je geeft niet zo goed omdat je er niet de snelheid niet kan invullen (wel een handige interface als je de reclame negeert maar niet echt precies). Zij loopt (vooralsnog) langzamer dan waar die site vanuit zal gaan. Een normaal tempo zal zo'n 11 km/uur zijn. Een jongen kan al snel 13 km/uur aeroob lopen, een meisje doorgaans iets trager.

Maar, dit is eerder uit persoonlijke ervaring, het heeft mij veel meer opgeleverd (15 kilo) door iets minder te eten, en vooral meer de fiest te nemen voor transport, trappen doen in plaats van roltrappen of liften.

Eten bepaalt voor ongeveer 70% het afvallen/aankomen, beweging voor ongeveer 30% heb ik me laten vertellen door een sportacademicus.

En ik denk ook dat het veel gezonder is zo te vermageren dan via lopen.

Dit moet ik sterk nuanceren.
Het gaat hand in hand.
Een goede voeding is zeer belangrijk, het gaat niet alleen om het aantal kCal maar eveneens om de samenstelling. Je moet voldoende vitaminen, mineralen (k, na, mg, fe) en essentiële aminozuren (vlees, vis, soja, quorn, in mindere mate melkproducten) binnenkrijgen, niet te veel vet (max. 10%) en de juiste verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetzuren (plantaardige margarine, boter en olie te gebruiken en niet al te vetrijk vlees te eten).
Verder is het verstandig om meer vis en minder vlees te eten omwille van de vetzuren (omega 3 en nog een andere waar ik niet op kan komen).
Nu ik toch bezig ben, best ook niet te veel zout eten (bloeddruk stijgt, per 10 mm kwik extra een verhoogd risico van een factor 3 op hartaandoeningen) en voldoende water drinken.

Ik kan in zo verre bijtreden dat het belangrijk is dat de voeding niet ondergesneeuwd raakt door meer te gaan bewegen en daarmee het gewenste resultaat te krijgen.
Het is natuurlijk wel zo dat het hartstikke gezond is om wat aan sport te doen. Sporten heeft tal van gunstige lichamelijke effecten, bijvoorbeeld; hart en (andere) spieren worden sterker, je voelt je beter (endorfines), het is leuk als je een spelvorm doet.
Lopen, zoals julie het nu doet kan nergens kwaad voor, is alleen maar bevorderlijk.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 11:45

Ik vind die link die je geeft niet zo goed omdat je er niet de snelheid niet kan invullen (wel een handige interface als je de reclame negeert maar niet echt precies).  

Ik had niet echt naar die link gekeken, het was eerder een voorbeeld voor welke link ik bedoelde, er zijn natuurlijk nog vele andere links.

Het is natuurlijk wel zo dat het hartstikke gezond is om wat aan sport te doen. Sporten heeft tal van gunstige lichamelijke effecten, bijvoorbeeld; hart en (andere) spieren worden sterker, je voelt je beter (endorfines), het is leuk als je een spelvorm doet.
Lopen, zoals julie het nu doet kan nergens kwaad voor, is alleen maar bevorderlijk.

Lees eens lichamelijke opvoeding van Midas Dekker, je zal er heel anders naar beginnen kijken.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 19:47

Ok, thx voor de antwoorden!

Die grotere honger achteraf is wel vervelend ja! Ik snoep niet zoveel, maarja in principe 'verdik' je van alles hé.
Als ik nu honger heb doe ik me vooral tegoed aan rijstwafels.

Ik ben eigenlijk best trots op mezelf dat ik eindelijk wat aan sport doe, ik voel me er wel beter door en mijn conditie is al fel verbeterd.
Voor andere sporten (in clubverband) heb ik eigenlijk geen tijd (vaak veel schoolwerk + avondschool en ik zit eigenjk ook wel graag eens thuis :) )

x Julie

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2007 - 23:54

Het helpt om in clubverband te sporten omdat het leuker is (spelvorm) en je dan met anderen samen sport (ook leuk en motiveert, in een leuke club met generatiegenoten maak je ook nog vrienden voor het leuven). Voor teamsporten moet je 3 dagen in de week kunnen (anders asociaal tov team) maar met individuele sporten kan je ook makkelijk 1-2 keer per week komen. Dat moet toch zeker kunnen :)
Het thuiszitten mis je niet als je iets leuks in de plaats hebt :wink:
Als je gaat studeren kan je makkelijker verschillende sporten uitproberen. Leuven en Gent hebben een redelijk sportaanbod. Volgend jaar dus zeker geen excuus meer.

Je zou het joggen zo kunnen plannen dat het vlak voor etenstijd is. Dan is dat probleem opgelost.
Als jouw conditie nu al veel beter is wacht dan maar af wat voor verschil het maakt over een paar maanden. [rr]
Ook een leuk idee voor wanneer jouw conditie nog wat verder is opgebouwd; meewandelen met de dodentocht (voor de nederlanders, 100 km binnen 24,5 uur). Als je nog 1 of meerdere mensen kan vinden dan is dat een toffe uitdaging.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2007 - 00:37

Neem gewoon minder in dan je verbruikt, en je valt langzaam af. Simpel rekensommetje. Daarvoor kun je joggen, maar ook met de fiets naar het werk gaan (wordt wel lastig als je ver moet [rr]) of boodschappen doen zonder auto. Sporten hoeft niet, zolang je die energiebalans maar in de gaten houd.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 00:39

[quote="made in flanders"]
[quote=Albert daVinci]
[quote]
Lopen, zoals julie het nu doet kan nergens kwaad voor, is alleen maar bevorderlijk.[/quote]
Lees eens lichamelijke opvoeding van Midas Dekker, je zal er heel anders naar beginnen kijken.[/quote]
Heb je het nu over het boek wat besproken is in het topic 'sporten is niet gezond'?
http://www.wetenscha...showtopic=43021
Dat is daar al uitgebreid besproken. Hij doet wat elke columnist doet, de zaak op scherp stellen om mensen aan het denken te zetten (in zijn geval een collumn dat een boek is geworden). Omdat hij zich tot de massa richt drukt hij zich wat simplistisch uit en overdrijft hij het nogal (niet dat Midas niet beter weet maar hij richt zich nu eenmaal tot de massa en dan is dat nodig, anders gaan niet veel mensen zijn boek lezen).
Hij is er wat verwonderd over dat wij moderne mensen enerzijds ongezond eten (ik zou zelf ook gezonder kunnen eten [rr] ), een veel te sedementaire levensstijl hebben en dan maar gaan sporten om te compenseren.
Zoals bij columnisten gebruikelijk is heeft hij een goed punt maar als je het al te letterlijk gaat nemen dan ruk je het uit het verband.
Dan ga je namelijk voorbij aan het volgende:
- de sedementaire levensstijl is niet meer terug te draaien. Er zijn nu verhoudingsgewijs veel meer zittende werknemers nodig dan vroeger door de automatisering en mechanisering. Er heeft een enorme verschuiving plaatsgevonden van het platteland en de fabrieken naar de dienstensector (architecten, juristen, kantoorpersoneel enz.). Deze verschuiving is onmogelijk terug te draaien tenzij de meerderheid bereid zou zijn om een flink deel van hun inkomen in te leveren. Het kan dus niet.
De beroepen, vooral die voor de hogeropgeleiden waarvan er nu veel meer zijn dan vroeger (in België overigens meer dan in Nederland), zijn veel meer geconcentreerd op een beperkt aantal plaatsen (stad, industrieterreinen) waardoor de afstanden naar het werk groter zijn en de mensen vaak geen keuze meer hebben om met de fiets naar het werk te gaan.
- een nadeel van sporten is dat de mensen vaker blessures krijgen. Helaas, dat valt niet te ontkennen. Daar staat tegenover dat de mensen wel veel fitter zijn en daardoor ook productiever zijn, dat ze zonder het sporten een (fors) overgewicht zouden krijgen, dat het sporten een plezante hobby is en een belangrijke sociale functie heeft, dat het sporten de integratie bevordert (op het voetbalveld is het niet belangrijk ofdat je wel of niet Marokkaans bloed hebt) en dat het sporten voor veel mensen een passie heeft. Als je bovendien op een verstandige manier begeleid wordt dan is er een serieuze daling van zowel het aantal als de ernst van de blessures mogelijk. Helemaal voorkomen kan niet maar je kan de kans wel veel kleiner maken. Hier kom ik op het punt (WBE zal er blij mee zijn :wink: ) dat een goede scholing van trainers enorm belangrijk is met daarin veel aandacht voor de fysiologie, de anatomie en de psychologie in relatie tot sport. Ook zonder sporten kan je bovendien een vervelende blessure oplopen.

Ik heb sinds 2 jaar 1 blessure opgelopen; een verstuikte enkel. De oorzaak was een ouderwets kot met een slechte trap waar mijn voeten (maat 50) eigenlijk niet op passen. Ik ben er vrij zeker van dat als ik niet aan judo en hardlopen zou doen dat het ligament dan veel ernstiger zou zijn beschadigd en dat nu de spieren nog veel hebben opgevangen. De klap was namelijk gruwelijk. Ik gleed met mijn voet weg met nog een paar treden te gaan en lande op de grond met mijn voet volledig dubbelgevouwen. Ik had zo veel pijn (vooral door de schade omheen tussen de inwendige structuren en de huid) dat ik dacht dat het serieus mis was; enorme forse zwelling en paarsblauw/geel. Ik kon de 1ste dag bijna niet wandelen, de 2de dag zeer moeizaam en de 3de dag ging het alweer vrij goed. Na een week voelde ik practisch niets meer tijdens het wandelen maar alvorens ik weer kon lopen duurde 1,5 maand of zo (3 keer zo veel druk dan met wandelen). Als ik niet had gesport waren mijn spieren zwak geweest en zou het wel eens vervelender hebben kunnen aflopen.

Kortom; sporten is nodig en gezond maar je moet het wel, zoals met alles in het leven, op een verstandige manier invullen.
Vergeet ook niet dat mensen vanaf de jaren 50 al heel veer sporten, alleen was het toen nog vooral de jeugd en zijn nu de oudere mensen ook meer gaan sporten. Als je jong bent is het mi zelfs noodzakelijk dat je sport. Een opvoeding zonder aandacht voor een goede lichamelijke ontwikkeling (coördinatie, lenigheid, conditie) vind ik zeer onwenselijk, hiermee doe je een kind gewoon tekort.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures