De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 31

De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Dat heb ergens op internet gelezen en toen vroeg ik mij af of dat echt waar is? Het lijkt mij dat hij wel degelijk een functie heeft anders zat hij er niet! Het lijkt mij niet zo gek dat de Blinde darm er is om de enzymen nog eventjes tijd te geven om het voedsel helemaal te verteren voordat het in de dikke darm terecht komt want daar wordt er tenslotte niks meer uit het voedsel gehaald en zijn alleen nog maar onverteerbare en overbodige stoffen over...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Opslagplaats: dat denk ik dus ook. Omdat je uitwerpselen verzameld worden in je endeldarm moet je pas kakken als hij vol is, anders zou je de hele dag door lopen te kakken.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 31

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Opslagplaats: dat denk ik dus ook. Omdat je uitwerpselen verzameld worden in je endeldarm moet je pas kakken als hij vol is, anders zou je de hele dag door lopen te kakken.


En wat is de functie van de blinde darm dan? Daar was bij de mens al helemaal niks over bekend namelijk!

Misschien is deze er zodat alles afbraak enzymen rustig hun werk kunnen doen en er geen voedsel gedeeltelijk onverteerd bij de endeldarm aankomt (blijft het voedsel in de blinde darm misschien een tijdje zitten, en zit er misschien een kringspier in de buurt die de weg naar de dikke darm kan afsluiten)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

De endeldarm is niet alleen opslagplaats, hier wordt ook nog een deel van het vocht uit de uitwerpselen gehaald.

Berichten: 31

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

ja, dat is waar ook:P en als dat niet zou gebeuren had je altijd diaree:P

maarja, wat nou precies de functie is van de blinde darm? ik verandere het topic titel even...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

de blinde darm heeft bij de mens geen functie meer. zeg maar een rudimentair orgaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 31

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

de blinde darm heeft bij de mens geen functie meer. zeg maar een rudimentair orgaan.


ja ja, en wat is dat? En wat voor functie heeft de blinde darm dan gehad? want je zegt dat hij geen functie MEER heeft. Dat zal best kunnen want ook de mens evolueert he:P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

een rudimentair orgaan is net zoiets als de poten (of wat er nog van over is) van een walvis. deze dienden vroeger een functie en nu dus niet meer.

Bij de mens diende de blinde darm vroeger de functie om troep (steentjes en dergelijke) op te vangen. aangezien de mens verder is geëvolueerd, kan het deze functie niet meer vervullen. Daarom komt een blinde darm ontsteking ook vrij vaak voor.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Inderdaad, de blinde darm heeft al lang geen functie meer. Toch zal hij niet evolutionair verdwijnen, of kleiner worden, omdat bij het kleiner worden de kans op het afknellen van bloedvaten de kans op een infectie alleen maar vergroot. En dus zal je dan veel sneller als nu een infectie hieraan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

de blinde darm heeft wel een functie!!!

het is een belangrijk centrum voor het immuun systeem!

het zou vooral belangrijk zijn in het begin van het leven, de appendix zou redelijk vroeg na de geboorte actief worden.

Mogelijk is het zo dat de appendix een belangrijke rol zou spelen bij het veilig infecteren van het spijsverteringsysteem na de geboorte.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

een rudimentair orgaan is net zoiets als de poten (of wat er nog van over is) van een walvis. deze dienden vroeger een functie en nu dus niet meer.
De bekkenstruktuur van walvissen is wel rudimentair, maar wat je daar zegt is niet helemaal de juiste definitie voor een rudimentair orgaan:

Het Oxford Concise Science Dictionary definieert het begrip als volgt: “een rudimentair lichaamsdeel is een onderdeel van een organisme dat in omvang is afgenomen gedurende de evolutie omdat de functie waarvoor het diende significant verminderde of totaal overbodig is geworden.” Een rudimentair lichaamsdeel kan dus functieloos zijn, maar het hoeft niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

De endeldarm is niet alleen opslagplaats, hier wordt ook nog een deel van het vocht uit de uitwerpselen gehaald.


Jup ook nog vitame k en K+ ionen (die nodig zijn voor je zenuwstelsel) dus daar gebeurt nog meer dan je denkt :shock:

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

De blinde darm heeft inderdaad een immunologische functie (afweer). Het oppervlak van de blinde darm bevat namelijk een aanzienelijke hoeveelheid lymfoïde weefsel. Toch geeft een appendectomie (weghalen van blinde darm bij een ontsteking) niet zoveel probelemen omdat de rest van het lichaam de afweer ook kan runnen zonder het deel in de blinde darm.

Op het gebied van de vertering heeft de blinde darm inderdaad geen functie (meer). Het kan alleen gemakkelijk ontstoken raken als het verstopt.

Berichten: 704

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Inderdaad, de blinde darm heeft al lang geen functie meer. Toch zal hij niet evolutionair verdwijnen, of kleiner worden, omdat bij het kleiner worden de kans op het afknellen van bloedvaten de kans op een infectie alleen maar vergroot. En dus zal je dan veel sneller als nu een infectie hieraan krijgen.


er zijn nog genoeg diersoorten waarbij in het caecum fermentatie plaatsvindt hoor ....

Re: De Blinde darm heeft bij de mens geen functie?

Als een rudimentair orgaan zou wijzen op evolutie. Waarom heeft de mens dan wel te verstaan maar 1 of 2 zogenaamde rudimentaire organen, die overigens ook nog ergens goed voor kunnen zijn omdat men lang nog niet alles weet. Waarom heeft een mens dan niet bijv. 1000 rudimentaire organen. Dit is even om jullie aan het nadenken te zetten.

Gr. Johan

Reageer