[Natuurkunde] De wrijvingscoëfficiënt uitrekenen op helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[Natuurkunde] De wrijvingsco

wij hebben een proefje gedaan met een helling en een blokje met een massa van 0,598 Kg. we hebben het blokje van de helling af laten glijden over een afstand van 1 meter onder een hoek van 30 graden. dan kan je de normaalkracht uitrekenen en de kracht schuin naar beneden(Fx):

Afbeelding

dit is dan een wrijvingsloze opstelling, maar die van ons heeft natuurlijk wel wrijving.

het blokje hier zou een versnelling van 4,90 m/s2 krijgen, en in onze opstelling had het blokje een versnelling van 3,06 m/s2.

nu wilde ik de wrijvingscoefficient gaan uitrekenen met de formule Fw = Fn * Wc (Fw = wrijvingskracht, Fn = normaalkracht en Wc = wrijvingscoefficient), door de kracht richting Fx uit ons experiment af te trekken van kracht richting Fx uit de wrijvingsloze opstelling, met als antwoord daaruit F = 1,1N (dat is dan de wrijvingskracht, klopt dat?). dat deel ik dan door de normaalkracht en krijg ik 0,22 als wrijvingscoefficient.

welnu, mijn vraag is: doe ik het zo goed? :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Natuurkunde] De wrijvingsco

Dat is goed
\(F_{Z} .\sin 30 -F_{W Max}=m.3,06\)
\(F_{WMax}=1,10012 N\)
\(f=\frac{F_{WMax}}{F_{N}}\)
f(N)=5,074

f=0,2167

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Natuurkunde] De wrijvingsco

dus jullie hebben de kracht gemeten?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 19

Re: [Natuurkunde] De wrijvingsco

we hebben geen kracht gemeten, alleen de massa van het blokje en hoe lang deze erover doet om die 1 meter naar beneden te glijden. daarmee hebben we weer de versnelling uitgerekend en verder zoals hierboven staat beschreven. nu ik weet dat ik het goed heb gedaan kunnen we wat grafiekjes gaan maken (we hebben 6 verschillende oppervlakken gebruikt) en wat conclusies gaan trekken :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] De wrijvingsco

Je kunt je gang gaan, je redeneringen kloppen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer