Springen naar inhoud

Balanceren van een vliegwiel.

• Log in om te kunnen reageren

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 16:34

Ik ben een vliegwiel aan het balanceren. van een kleine dieselmotor.
Diam 240 mm
gewicht ca. 8 kg.
Rotatie in gebruik 3600 omw/min.

Ik heb het wiel op een as met 2 lagers opgesteld. Het wiel reageert op een verschil van 1 gram. 1 grams magneet die ik tegen het wiel plak.
Bij een kleiner gewicht is de reactie (de eindstand ) onduidelijk. Door weerstand kogellagers.
Bij 3600 omw/min heb ik een centripetale versnelling van ca. 400m/sec2. ruwweg 40 x die van de aarde.

Mijn vraag is : zal met 1 gram verschil dat resulteert in 40 gram , als het in bedrijf is , het wiel voldoende gebalanceert zijn om geen trillingen te veroorzaken?
Het eerste wiel was echt niet rond

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 17:55

Door de onvolmaaktheid van de kogellagers is het je niet mogelijk een onbalans te meten die kleiner is dan 1 gram. Zo begrijp ik je bericht. Als je geen geluk hebt zit er dus nog een onbalans in het vliegwiel van 0,9 gram en dan kan het heel goed zijn dat een 8kg vliegwiel nog gaat trillen als het in bedrijf 3000 keer per minuut met 36 gram aan getrokken wordt in wisselende richtingen.

Maar zelfs als je wel geluk hebt en het vliegwiel is perfekt in evenwicht wat het draaien betreft, zegt dat nog niets over de verdeling van de massa in de dikte van het vliegwiel. Wat je meet is namelijk een evenwichtige verdeling van de massa over een theoretische schijf met dikte nul. Is de massa in de echte schijf echter niet eenparig verdeeld over de dikte dan zal de schijf bij het snel draaien trachten te slingeren of wiebelen (alhoewel ze zelfs op perfekte lagers geen enkel oneven wicht zou vertonen bij langzaam draaien).

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 20:32

Het vliegwiel is ooit eens uitgebalanceert. dat is gedaan door er een paar boorputten in te boren, allemaal aan een kant van de schijf.
Het vliegwiel is nu enigzins uitgedraait en was dus uit evenwicht. 14 gram ongeveer.
Nu heb ik dat op dezelfde manier eruitgeboord. Nu is er iets van 1 gram onvolkomenheid als ik het vliegwiel theoretisch met dikte 0 beschouw.

Ik vraag mij nu af of dat goed genoeg is voor een dergelijk vliegwiel ?

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 19:51

Dit is wat het antwoord is.

Weight : 10,5 kg
Inertia weight : 1,10 Nms^2
Residual unbalance : less than 1,96 x 10^-3 Nm

Ik heb dit uitgewerkt:
Als ik het goed heb is 1,96x10^-3 Nm 1,9x10^-4 Kgm.
diameter =240mm dus 1,9 delen door 0,12m = 15,8x10 ^-4 Kg

15,8x10 ^-4 Kg is 15,8 ^10-1 gram. dus ruwweg 1,6 gram.

Ziet er uit dat de 1 gram in de vorige post o.k. is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures