[scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Ik moet voor school onderzoeken of de hoeveelheid bruinsteen als katalisator van belang is bij waterstofperoxide. bij ons onder zoek hielden wij de hoeveelheid waterstofperoxide steeds hetzelfde, maar voegden er steeds grotere hoeveelheden bruinsteen bij. er ontstond steeds meer gas, maar na een gegeven moment nam de hoeveelheid geproduceerd gas af. kan iemand verklaren hoe dit komt? we hebben om de hoeveelheid gas te bepalen, het bruinsteen met zeep gemengt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Het lijkt me logisch dat als de H2O2 verbruikt is door reactie met de organische zeepmoleculen, en door zelfontleding, de gas (O2 en CO2) ontwikkeling vanzelf stopt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Het lijkt me logisch dat als de H2O2 verbruikt is door reactie met de organische zeepmoleculen, en door zelfontleding, de gas (O2 en CO2) ontwikkeling vanzelf stopt.
ja, dat snap ik ook, maar dit zijn onze resultaten:

0,1 gr. bruinsteen 95ml.

0,5 gr. bruinsteen meer dan 100ml.

1,0 gr. bruinsteen 61ml.

2,0 gr bruinsteen 56ml.

Berichten: 288

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Ik denk dat de hoeveelheid bruinsteen niet echt een rol speelt. Volgens mij doet het dienst als katalysator. Een katalysator neemt niet echt deel aan de reactie . het gaat alleen de acteveringsenergie van de reactie verlagen zodat de reactie sneller doorgaat.

misschien bestaat er wel iets als een optimale hoeveelheid katalysator maar daar ben ik niet zeker van

Berichten: 11

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

leen schreef:Ik denk dat de hoeveelheid bruinsteen niet echt een rol speelt. Volgens mij doet het dienst als katalysator. Een katalysator neemt niet echt deel aan de reactie . het gaat alleen de acteveringsenergie van de reactie verlagen zodat de reactie sneller doorgaat.

misschien bestaat er wel iets als een optimale hoeveelheid katalysator maar daar ben ik niet zeker van


op dat idee was ik ook al gekomen. mijn theorie nu, :) is dat als er een grote hoeveelheid bruinsteen in de zeep zit, het gas niet in de zeep komt, maar vanwege de katalysator direct omhoog gaat. zou dit kunnen kloppen [rr]

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Het is een misverstand te denken dat een katalysator niet meedoet aan een reaktie. Dat doet hij wel. Alleen, hij wordt daarbij niet verbruikt. Je moet het zien als een combinatie van verbruik en terugvorming. Dus via deelname aan reakties.

Het vierwaardige mangaan in bruinsteen heeft een tussen-valentie. Het kan zowel geoxydeerd als gereduceerd worden en kan op deze manier als een intermediair voor redoxreakties functioneren. We weten ook dat bruinsteen de thermische ontleding van kaliumchloraat kan katalyseren. Ik denk dat mangaanverbindingen ook daar als inermediair een rol spelen. De mogelijke valenties van mangaan varieren van 2 t/m 7.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 11

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

hzeil schreef:Het is een misverstand te denken dat een katalysator niet meedoet aan een reaktie. Dat doet hij wel. Alleen, hij wordt daarbij niet verbruikt. Je moet het zien als een combinatie van verbruik en terugvorming. Dus via deelname aan reakties.

Het vierwaardige mangaan in bruinsteen heeft een tussen-valentie. Het kan zowel geoxydeerd als gereduceerd worden en kan op deze manier als een intermediair voor redoxreakties functioneren. We weten ook dat bruinsteen de thermische ontleding van kaliumchloraat kan katalyseren. Ik denk dat mangaanverbindingen ook daar als inermediair een rol spelen. De mogelijke valenties van mangaan varieren van 2 t/m 7.


ummmm.... kan iemand dit uitleggen in taal die begrijpbaar is voor een 3e klas gymnasiast?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] waterstofperoxide + bruinsteen

Hades vraagt dus om begrijpelijke uitleg. Welnu, ik denk dat dat kan want het gaat hier om een heel eenvoudige chemische reaktie:

2H2O2 ----------) 2H2O + O2

Hierbij heb ik geschreven dat bruinsteen wel mee doet maar als katalysator niet verbruikt wordt. Er zijn meerdere stoffen die voor deze reaktie als katalysator kunnen dienen.

Heel bekend is het enzym katalase in ons eigen lichaam. Het komt voor in ons speeksel en veroorzaakt schuimvorming als we 3%-ig waterstofperoxyde in de mond nemen. Lees dit maar eens in Wikipedia.

In ons lichaam is H2O2 het eindprodukt van de biologische reduktie van zuurstof. Daarna disproportioneert het weer volgens bovenstaande reaktie.

( Hopenlijk is deze terminologie niet te moeilijk voor een gymnasiast)

Een zeep bevat aan zijn molecule geen oxydeerbare groepen en wordt dus niet geoxydeerd tot CO2. ( zie de post van Fred. F.)

In jullie experiment dient het zeep alleen om via zeepbelvorming de intensiteit van de O2- vorming te kunnen meten. Het is dus een vorm van bellenblazen. Meer niet.

Zo kun je reaktiesnelheden met elkaar vergelijken.

Een katalysator verlaagt inderdaad de activeringsenergie van een reaktie. Maar dat is toch zeker een vorm van deelname aan de reaktie !!!.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer