Springen naar inhoud

1000 led's aansluiten op voeding

• Log in om te kunnen reageren

job b

job b

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 18:40

Hoi, ik ben bezig een lamp te maken met daarin 1000 led's, Ik heb de led's al besteld, ze worden geleverd met weerstanden om ze aan te sluiten op 12 volt, maar nu kwam ik erachter dat er ongeveer 2,5 x het vemogen van het ledje in de weerstand verloren gaat x 1000 loopt dit aardig op

heeft hier iemand ervaring mee??

Hier de gegevens over de led's

Lichtsterkte: 18000mcd
schijnhoek: 20 graden
Stroomsterkte:20 mA
Levensduur: 100.000 branduren
Voltage: 3.1-3.5 volt

Is het bv mogelijk om ze in 4 groepen van 250 stuks parallel te plaatsen deze 4 groepen in serie te zetten op 14 volt, en er dan een stroombegrensing tussen te plaatsen.

bvd
groeten Job

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2007 - 19:00

Zit die weerstand niet al ingebouwd in het LED-je zelf, zodat je al geen kant meer op kunt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

job b

job b

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 19:19

Er worden losse weerstanden bij geleverd

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 februari 2007 - 19:42

Voltage: 3.1-3.5 volt

Dit doet vermoeden dat je met witte leds gaat werken.
Je kunt leds beter niet direct parallel zetten. Een led is een stroomgestuurd ding, en de spanning kan per exemplaar wat variŽren. D.w.z., als je ze parallel zet heb je kans dat ze een verschillende stroom gaan voeren.
In jouw geval zou ik ze met 3 in serie zetten. Dan heb je ongeveer 3 keer 3,3 volt nodig, is 10 volt. De overige 2 volt werk je weg in een weerstand. Dan krijg je 333 van die sets, en die sluit je parallel aan op de 12V voeding.

job b

job b

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 20:08

Het zijn inderdaad witte leds, als ik er 7 in serie zou schakelen en deze dan op een stabiele voeding van 24 volt zou aansluiten, overleven ze dit dan??? 7x3.5=24.5
of werkt deze verdeling alleen bij ohmse weerstanden??

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 20:38

Je moet ledjes in serie zetten maar ook een weerstandje in de serie opnemen zodat de stroom gelimiteert is.
Het eerste wiel was echt niet rond

job b

job b

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 21:12

Dus 6 leds in serie op 24 volt en de laatste 3 a 4 volt wegwerken met een weerstand die dan meteen de stroom door de serieschakeling limiteert

Of is het mogelijk om de weerstanden te benutten die normaal voor 1 led op 12 volt gebruikt word, als ik bv 5 leds op 24 volt aansluit en dan de bijgeleverde weerstand van 470 ohm gebruik, dan kom ik toch aardig in de buurt

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 februari 2007 - 23:44

Werken met een hogere spanning is altijd voordelig. Je kunt dan meer leds in serie zetten en daardoor verlies je relatief minder vermogen in de weerstanden.
Maar je moet wel in het oog houden wat de spanningsvariatie van de voeding kan zijn. De spanning over de leds variŽert niet zo veel, dus de spanningsvariatie wordt grotendeels opgevangen door de weerstand, en de stroom variŽert in gelijke mate mee.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 01:07

Ook niet onverstandig: eerst even zelf de forward drop van die leds meten in een simpele constructie (aan 12v met 470 ohm ertussen bijvoorbeeld). Soms wil het voltage nl wel eens wat afwijken per batch, en als je werkt met serieschakelingen met relatief kleine weerstanden is dit van belang.
Victory through technology

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 13:02

Is het niet handiger een andere transformator te gebruiken?

Waarom persee een 12V transformator? (ik verwacht dat die makkelijk te leveren zijn voor halogeentjes) Er zullen op de markt toch ook wel 3.5V trafo's zijn?

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2007 - 13:16

Is het niet handiger een andere transformator te gebruiken?  

Om een bepaalde gelijkstroom te leveren heb je geen transformator nodig maar een voeding, is iets helemaal anders. (Meestal zal een voeding wel een transfo bevatten)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 14:11

Naar mijn weten zijn er tig-tal verschillende 'voedingen' ik zelf heb er al her en der liggen op mijn mobiele apparatuur op te laden.

bijvoorbeeld hier: http://www.bltdirect...nm=LED Lighting

http://www.currentso...powersupply.htm

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2007 - 14:35

Er zullen op de markt toch ook wel 3.5V trafo's zijn?

Vast wel, maar je schiet er hiervoor niets mee op. De I/U curve van leds is dusdanig steil dat je eigenlijk altijd een weerstand in serie moet opnemen om problemen te voorkomen. Daarmee vorm je a.h.w. een (tamelijk slechte) stroombron.

Met deze aantallen is het te overwegen de 230 gelijk te richten en daar een lange serieketen via geschikte weerstand op aan te sluiten - mits het zodanig is afgesloten dat de veiligheid niet in gevaar komt.
Victory through technology

job b

job b

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2007 - 20:27

Bedankt voor ale informatie, ik heb een stabiele voeding van 24v met genoeg vermogen, ik zet er 5 in serie met de juiste weerstand en meet dan de stroom door de led's, als die rond de 20 mA is moet het wel goed gaan,

Is er geen simpel electronica onderdeel wat de stroom begrenst op 20 mA

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 februari 2007 - 23:18

Is er geen simpel electronica onderdeel wat de stroom begrenst op 20 mA

Het simpelste onderdeel is al genoemd, de weerstand. Maar die is niet volmaakt voor dit doel. Wil je bij variŽrende voedingsspanning toch de stroom constant houden dan heb je een stroomstabilisator nodig. Maar die bestaat uit meerdere onderdelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures