Springen naar inhoud

[Aerodynamica] Frisbee

• Log in om te kunnen reageren

fatjohn

fatjohn

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 18:49

Kan iemand mij uitleggen waarom een frisbee gemakkelijker zweeft wanneer hij roteert dan wanneer dit niet het geval is of is dit gewoon een misvatting van mij?
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2007 - 18:57

Dat roteren heeft niets met lift te maken, wel met stabiliteit. Te weinig rotatie--> te weinig stabiliteit--> wiebelen-->vallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

fatjohn

fatjohn

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 19:11

Ja juist redelijk logisch eigenlijk. Maar ik heb nog een beetje verder gezocht erover en blijkt dat snelheid dus de stabiliteit van een frisbee vermindert. Aangezien de rotatie de stabiliteit verhoogt moet er dus een soort ideale verhouding zijn. Iemand enig idee wat die verhouding zou kunnen zijn?

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 20:06

Er vanuit gaande dat je een stabiele frisbee wilt gooien is er niet zo iets als een ideale verhouding. Hoe meer hoe beter gaat hier op. Hoe meer rotatie snelheid, hoe meer "gyroscopische inertia", hoe stabieler de frisbee.

Ik kan me voor stellen dat het hard weg gooien van de frisbee voor een onstabiele start zorgt. Meer spin zal dit oplossen.

fatjohn

fatjohn

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 20:23

ja maar mijn vraag is eigenlijk of er een formule bestaat waaruit je kan afleiden hoe snel een voorwerp met een bepaald gewicht en een bepaalde snelheid en een bepaalde diameter etc. moet roteren om stabiliteit te verwerven. Welke factoren spelen hierbij allemaal een rol? Is het mogelijk (lees efficient) om zo'n frisbee aan te drijven zowel in een lineare beweging als een roterende? Een beetje richting flying saucer gedoe zo?

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 20:56

Lijkt mij een ingewikkeld gebeuren om dat alles in formules te vatten.
Als het om stabiliteit gaat, rotatie, heb je alleen de buitenrand nodig. hoe meer naar het centrum van de schijf hoe minder effect de roterende massa heeft op de stabiliteit.
Voor het zweven heb je min of meer een vleugelprofiel nodig, dus net zoiets als een frisbee . Maar met een gat erin is de oppervlakte kleiner en de draagkracht dus ook kleiner, dus moet die sneller (vliegen)

Ik denk dat een optimale frisbee een rondgebogen vleugel is (platte donutvorm).

Maar formules...... die kan kan ik niet geven. Dat wordt experimenteren.
Het eerste wiel was echt niet rond

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2007 - 21:37

Is het mogelijk (lees efficient) om zo'n frisbee aan te drijven zowel in een lineaire beweging als een roterende? Een beetje richting flying saucer gedoe zo?

Dat is toch precies wat je doet als je zo'n ding (fatsoenlijk) gooit, zowel een rechtlijnige als een roterende beweging eraan geven? Alleen rechtlijnig zonder rotatie, en het ding wordt instabiel en vliegt niet goed. Alleen roterend en hij valt als een baksteen recht naar beneden. (Goed, een baksteen zal iets sneller vallen, maar dat is een wrijvingskwestie. De rotatie veroorzaakt geen lift).
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 12:43

De stroming (vloeistof of gas) voor een roterende schijf is beschreven door de rus Levich. In het centrale deel zuigt de schijf lucht aan die vlak voor de schijf afbuigt naar de omtrek. Via een spiraalvormig trajekt wordt de lucht daar afgevoerd. Dat gebeurt boven en onder de schijf. Maar de gebogen rand aan de onderzijde verhindert de spiraalvormige luchtafvoer. Aan de bovenzijde gebeurt dat niet. Daardoor is er aan de onderzijde een hogere druk dan aan de bovenzijde en ondervindt de frisbee een naar boven gerichte kracht, zolang hij roteert. Daarnaast wordt door het gyroscopisch effect de rotatieas gestabiliseerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 11:42

Dat roteren heeft niets met lift te maken, wel met stabiliteit.

En het impulsmoment? Dat staat namelijk loodrecht omhoog op de frisbee.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2007 - 19:42

En het impulsmoment? Dat staat namelijk loodrecht omhoog op de frisbee.

Dat is maar een afspraak omtrent vectoriŽle weergave. Impulsmoment linksom een positieve vector loodrecht omhoog langs de draaiingsas tekenen, rechtsom een negatieve vector (loodrecht naar beneden). Dat heeft niets te maken met een resulterende kracht omhoog of omlaag.

NB: je kunt een frisbee linkshandig of rechtshandig gooien, dat gaat beide evengoed. Toch zou die momentvector in ťťn van beide gevallen dan naar beneden gericht moeten zijn waardoor de frisbee een maaimachine zou worden... :grin:

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2007 - 09:42

Inderdaad, je hebt gelijk, dat was wat kort door de bocht van me.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2007 - 10:18

NB: je kunt een frisbee linkshandig of rechtshandig gooien, dat gaat beide evengoed. Toch zou die momentvector in ťťn van beide gevallen dan naar beneden gericht moeten zijn waardoor de frisbee een maaimachine zou worden... :grin:

zelfs forehand and backhand (zowel links als rechthandig) en de frisbee 90į draaien en dan in ene boog naar boven gooien
geeft een zeer snelle en hoge frisbee, die dan ongeveer op zijn hoogste punt als zich draait en dan als een schotel naar beneden komt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures