Springen naar inhoud

[ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Cerium

    Cerium


  • >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 21:18

Hallo,

Stel de volgende situatie:

Geplaatste afbeelding

De motor zal een torsiemoment leveren. Ik snap niet goed hoe het wringmomentenverloop zal zijn. Heb je in het deel van de as van 500 lang een groter torsiemoment dan in het stuk van 300 ? En als het tegenwerkend moment tgv het tandwiel kleiner is dan het geleverd moment van de motor, uit dit zich dan in een versnelling van de as? Dit zou dus betekenen dat de as tot in het oneindige zou blijven versnellen? Dit lijkt mij in de praktijk niet wenselijk. Is het in de praktijk dan zo dat ze de motor zullen afstellen zodat er een momentenevenwicht heerst?

En als het tegenwerkend moment tgv het tandwiel even groot is als het moment geleverd door de motor, heb je dan geen wringend moment in de doorsneden behorend tot het stuk van 300 ?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dirk B

    Dirk B


  • >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2007 - 22:51

Het torsiemoment treed inderdaad alleen op in het deel van 500 lang, in het deel van 300 lang zal onder geen enkele omstandigheid een torsiemoment optreden als we de lagerwrijving verwaarlozen.
De motor zelf zal nooit een groter torsiemoment leveren dan dat er aan de as gevraagd wordt, dus er zal ook geen versnelling optreden.
Het motor toerental ligt trouwens ook vast, en wordt bepaald door de frequentie van het stroomnet.

#3

Cerium

    Cerium


  • >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2007 - 10:24

De motor levert een vermogen bij een bepaald toerental en dus ligt het moment toch ook vast volgens:

P = M . n (met n in rad/s)

Stel nu dat de as volledig onbelast is, waar "gaat" dat moment dan naartoe? De as zou gaan ronddraaien met het toerental van de motor in de veronderstelling dat de as direct gekoppeld is aan de motor.

Maar de motor brengt hier wel degelijk een vermogen over dus dat gaat gepaard met een moment. Of bekijk ik dat verkeerd? In de formule zie je toch duidelijk het verband.

Jij zegt dat de motor een moment levert met een grootte die afhankelijk is van hetgene dat de as vraagt. Maar de formule laat toch uitschijnen dat het moment geleverd door de motor constant is.

Zegt de tweede wet van Newton dan niet dat als de as (in het beste geval) onbelast is, dat deze zal gaan versnellen?

#4

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 februari 2007 - 13:41

Dirk B heeft volgens mij gelijk.
Jij gaat ervan uit dat de motor altijd een constant elektr. vermogen levert, maar dat is niet zo.
Als het toerental van de motor constant is, en het vermogen wat het tandwiel vraagt kleiner wordt, dan wordt het elektr. vermogen wat de elektromotor levert ook kleiner. De elektromotor trekt dan minder stroom uit het net, zodat bij constante U geldt P=U.I dus bij I kleiner ook P kleiner.
Voorbeeld:
Transportband voor aardappelen, aangedreven door elektromotor van 3 kW
Veel aardappelen op de band, motor trekt veel stroom en levert veel vermogen ( stel:2,5 kW)
Geen aardappelen op de band , motor trekt bijna geen stroom, dus weinig vermogen ( 0,2 kW ??)

#5

Cerium

    Cerium


  • >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 19:59

Dat is waar, zo had ik het nog niet bekeken. Heel erg bedankt





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures