[Mechanica] Vraag 9 19eVFO

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[Mechanica] Vraag 9 19eVFO

Een hoeveelheid water valt van een rots over een afstand gelijk aan 1000m en alle kinetische energie wordt omgezet in warmte om het water op te warmen. De temperatuursverhoging van het water is dan:

a. 2.3°C

b. 4.2°C

c. onmogelijk te berekenen omdat we de hoeveelheid water niet kennen

d. onmogelijk te berekenen omdat we de begintemperatuur van het water niet kennen.

Ik weet al wat het correcte antwoord is maar ik zou toch eens de werkwijze willen zien.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Mechanica] Vraag 9 19eVFO

Onderstel massa m water. Het water valt naar beneden en het verschil in potentiële energie is m.g.h en ongeveer 10.000 . m [J].

1 kg water opwarmen 1 graad opwarmen, daar heb je 4186 J (ja zeker, of kJ?) voor nodig, voor m kg dus 4186 . m

Je ziet dat je die m kan wegschrappen, het antwoord is dan 10.000 / 4186 = 2,4
???

Berichten: 2

Re: [Mechanica] Vraag 9 19eVFO

Ahhh, ksnap het nu. Ik was in de war en dacht dat je er de formule van kinetische energie ook bij moest betrekken [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Vraag 9 19eVFO

Ahhh, ik snap het nu. Ik was in de war en dacht dat je er de formule van kinetische energie ook bij moest betrekken [rr]
Niet noodzakelijk, want je gaat er van uit dat die kinetische energie nul was toen de druppel boven was, en weer nul is als de druppel eenmaal afgeremd stilletjes beneden ligt. Of anders toch minstens dat het met dezelfde snelheid naar de waterval toestroomt als er weer vandaan. Dan gaat het dus zuiver om de kinetische energie die ten koste van de hoogte-energie toegevoegd wordt tijdens de val, en die wordt onderaan weer in warmte omgezet. Per saldo zet je dus hoogte-energie om in warmte, en de tussenstap kun je dan gevoeglijk buiten beschouwing laten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer