Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Als de aarde in een jaar rond de zon draait en de maan 13 maal rond de aarde en de zon legd elke maand afstand x af in haar baan rond de melkweg en de melkweg beweegt zelf ook nog eens binnen de Virgo cluster. Dan zijn de resultanten van al die bewegingen eerder heel erg afgeplatte sinussen in de plaats van ellipsen.

Ik snap dat voor lokale simplificaties de zon als middelpunt genomen kan worden en dat er dan wel ellipsen zijn. Mijn vraag heeft betrekking op de hoeveelheid massa die nodig is om een sterrestelsel in vorm te houden terwijl de linaire bewegings component niet wordt meegenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Wat is nou precies je vraag???

Je geeft toch zelf al aan dat er vanalles om elkaar heen draait? Wat dat met hoeveelheden massa te maken heeft is me niet duidelijk.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 6

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

De vraag geherfomuleerd. Stel het lijkt alleen maar alsof alles om elkaar heen draait. Feitelijk beweegt alles zich in bijna liniare banen waardoor door de onderlinge aantrekkingskracht de posities heen en weer gaan? Zou dat een oplossing kunnen zijn voor het Dark Matter probleem! Immers er is voor een kleinere variatie in een bijna rechte baan minder energie nodig dan in ellipsvormige baan?

Galaxies don't have enough regular matter to keep them from flying apart, scientists have been telling us for years. So there must be a bunch of unseen "dark matter" lurking in every galaxy.

But dark matter has never been directly detected, and nobody knows what it might be made of. A few scientists remain skeptical. To a lay person, it might sound downright crazy.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

waarom zouden we moeten stellen dat het alleen maar lijkt alsof alles rond elkaar heendraait als we duidelijk waarnemen dat het dat wel doet?

bovendien is het punt net dat de waargenomen banen niet overeenstemmen met de waargenomen massa. Je kan natuurlijk gemakkelijk overgaan naar een stelsel waarin alle sterren voornamelijk lineair (maar wel tesamen) bewegen. dat lost het probleem niet op dat we te weinig massa waarnemen.

Berichten: 6

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

eendavid schreef

waarom zouden we moeten stellen dat het alleen maar lijkt alsof alles rond elkaar heendraait als we duidelijk waarnemen dat het dat wel doet?

Hetzelfde argument gaat op voor het idee dat alles rond de aarde draait. Dat nemen we ook duidelijk waar maar is ook niet zo.

Wat betreft het tweede argument, volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen een veronderstelde ellipsvormige baan en de energie die dat kost en een naganoeg liniare baan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Hetzelfde argument gaat op voor het idee dat alles rond de aarde draait. Dat nemen we ook duidelijk waar maar is ook niet zo.
dat nemen we helemaal niet waar. We nemen ellipsen rond de zon waar, niet rond de aarde.
Wat betreft het tweede argument, volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen een veronderstelde ellipsvormige baan en de energie die dat kost en een naganoeg liniare baan.


Probeer eens in detail uit te leggen wat je bedoelt. Enkele zaken om in je uitleg in overweging te nemen.

We nemen duidelijk waar dat sterren niet ad random in de ruimte voorkomen, maar gebonden zijn in sterrenstelsels. Binnen dit sterrenstelsel kunnen ze niet een lineaire baan in random richting maken, want dan zouden ze uit elkaar bewegen.

Een collectieve lineaire component kan wel bestaan, maar dit wil slechts zeggen dat je de zaak niet vanuit het massamiddelpuntsstelsel aan het beschrijven bent. Het stelsel vanwaaruit je de zaak beschrijft maakt niets uit, de resultaten zijn volledig equivalent (dat kan je dus nagaan voor elke theorie, en dat hoort ook zo te zijn). Dus door niet in het massamiddelpuntstelsel de zaak te beschrijven, ga je niet plots oplossen dat we te weinig massa waarnemen om de dynamica van het sterrenstelsel te begrijpen.

Berichten: 6

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Lees eerst eens iets voordat je zomaar wat roept, het was ironisch bedoelt!

Het massamiddelpuntstelsel, met een 1 S, 8 verwijzingen op het internet.

We hebben het over een collectieve liniare component.

Een sterrestelsel is meer een stromende rivier dan een draaikolk.

Er bestaat binnen de astronomie het postulaat van de "Dark Matter" bedoelt om de nagenoeg uniforme omloop snelheid van de sterren rond het schijnbare middelpunt van het sterrestelsel te verklaren. Dus niet zoals bij een draaikolk waar het midden sneller ronddraait dan de "rand". Meer als een rivier die gelijkmatig van boven naar beneden stroomt.

1000km/sec x 31.536.000 sec p/j X 250000000j = 7,88E+18 km per schijnbare omwenteling van de melkweg. 1 lichtjaar = +/- 9,4E+12, doorsnede melkweg 100.000 lichtjaar dus we leggen grofweg 8 melkwegdoorsnedes af bij elke schijnbare omwenteling van de melkweg.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Spectra, op dit moment leidt dit topic nog nergens toe. Het is niet echt duidelijk wat je nou wilt. Probeer eens kort en helder uit te legegn wat nu je doel is van dit topic.

Vriendelijk verzoek aan anderen om voordat Spectra dat gedaan heeft even niet te reageren.

Om te voorkomen dat er de verkeerde kant op gediscussierd wordt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 6

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Ik denk niet dat ik een vraag heb.

Het is meer een idee en ik ben benieuwd wat anderen daar van vinden.

Maar blijkbaar is het de gewoonte om overal een antwoord op te willen geven en niet om mee te denken en verder te onderzoeken. Het is zwart of wit, ik ben meer een grijs gebied.

Simpeler dan: Is er een verschil tussen het roteren van sterrestelsels, zoals ze lijken te doen in een moment opname van een sterrestelsel en de lange afgeplatte sinussen die de materie in een sterrestelsel feitelijk aflegd door de jaren heen? Kan ik de vraag niet stellen.

Nogmaals, ik ben niet op zoek naar het antwoord, maar naar ideeën die andere hierover hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Dus als ik het goed begrijp gaat het je erom dat het slechts lijkt dat alles draait, maar er uiteindelijk een sinusbeweging gemaakt wordt. Dit komt dan doordat er geen middelpunt is waar alles om draait, maar er verschillende dingen (sterrenstelsels, planeten enz) om verschillende punten draaien. Klopt?

Anderen kunnen daarop reageren, maar je moet niet boos worden als ze kritisch zijn. Juist doordat er kritisch en vanuit een andere hoek naar het onderwerp wordt gekeken, worden er goede theorieën ontwikkeld zonder fouten. Als iedereen je zomaar gelijk zou geven dan kun je net zo goed de vraag niet stellen, toch?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 6

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Dus als ik het goed begrijp gaat het je erom dat het slechts lijkt dat alles draait, maar er uiteindelijk een sinusbeweging gemaakt wordt. Dit komt dan doordat er geen middelpunt is waar alles om draait, maar er verschillende dingen (sterrenstelsels, planeten enz) om verschillende punten draaien. Klopt?  
Ja, in zoverre dat het draaien om verschillende punten meer als het hebben van een gemeenschappelijk zwaartepunt moet worden opgevat welk op zijn beurt ook weer een sinusbeweging maakt in een groter geheel.

Dat een sinus ook terug gezet kan worden op zichzelf en dan een ellips wordt en dat je als vereenvoudiging met ellipsen kan werken spreekt voor zich.

Waar ik graag anderen over hoor is hoe dat idee de snelheden en massa's van hemellichamen beinvloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wat draait nu rond wat? Of draait er niks rond elkaar!

Simpeler dan: Is er een verschil tussen het roteren van sterrestelsels, zoals ze lijken te doen in een moment opname van een sterrestelsel en de lange afgeplatte sinussen die de materie in een sterrestelsel feitelijk aflegd door de jaren heen? Kan ik de vraag niet stellen.
Als niemand je vraag/stelling goed begrijpt moet je je toch eens af gaan vragen of het niet aan je eigen formulering ligt. I.p.v. alle anderen voor gek te verklaren.

Nog zo'n totaal onbegrijpelijke zin:
Dat een sinus ook terug gezet kan worden op zichzelf en dan een ellips wordt en dat je als vereenvoudiging met ellipsen kan werken spreekt voor zich.  
:) :) :)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer