Invloed temperatuur op hartslag

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Invloed temperatuur op hartslag

heeft de temperatuur invloed op de hartslag :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Invloed temperatuur op hartslag

Ja,

bloeddruk daalt bij warm weer. Reden hiervoor is dat er dan minder zuurstof is in de lucht. De bloeddruk is laag dus verblijft het bloed langer in de longen dus meer O2 opname. Bij koud weer dient bloed als cv dus hogere bloeddruk meer circulatie meer warmte afgifte.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Invloed temperatuur op hartslag

Mag ik weten waar je deze wijsheid vandaan haald? I.p. blijft je bloeddruk nl. altijd gelijk in rust. vasodilatatie en vasoconstrictie zorgen bij koudheid of warrmte voor een distributie verandering van je bloed en zo zou je hartslag bij warm weer toe nemen om dat er meer volume rond moet worden gepompt.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Invloed temperatuur op hartslag

mijn info kwam van een kwis dus kon fout zijn. Ik weet nog dat ik er ook verbaasd over was, dacht ook dat bloeddruk lager ging zijn. Mijn excuses.

edit:

Sommige mensen zijn gevoeliger voor het weer dan anderen. Geschat wordt dat meer dan 30% van de bevolking last heeft van afwisselende hoge- en lagedrukgebieden. Ook onweer geeft vaak klachten. Volgens de Duitse professor Kleinschmidt, een klimatoloog uit München, gaat het vooral om mensen met een slechte bloedcirculatie: Bij warm weer verwijden de bloedvaten in de huid zich, zodat het lichaam meer warmte kan afgeven. Maar daardoor zakt ook de bloeddruk. Bij gezonde mensen maakt dat niets uit, hun lichaam past zich meteen aan. Maar mensen die wel gevoelig zijn voor weersveranderingen krijgen doorbloedingsproblemen, wat tot allerlei klachten kan leiden.

(http://web.planet.nl/women/cleo/health/zor...week31_99.shtml)

Tweederde van de seizoensgebonden sterfte is toe te schrijven aan een slechte reactie van het hart en de bloedvaten op extreme temperaturen. Blijkbaar worden de bloedvaten minder elastisch, terwijl de bloeddruk toeneemt. Toch moeten dan al wel klachten aanwezig zijn, of moeten hart en bloedvaten door ouderdom zijn versleten.

De Amerikaanse politie is tijdens een warme, vochtige zomer berekend op opstanden in en uitbraken uit gevangenissen. Verondersteld wordt dat een hoge temperatuur indirect invloed heeft op de productie van adrenaline. De bloedvaten vernauwen daardoor na een periode verwijd te zijn geweest en de bloeddruk stijgt. Alle opwinding zou aan de hand van deze fysieke kettingreactie kunnen worden verklaard, al klinkt het simpele "hoe warmer het is, hoe benauwder de cel lijkt' even aannemelijk.

(http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Weer/gezondheid.html)

wat is het nu? ik heb de neiging het tweede te geloven want dan had ik +- gelijk :wink:
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Invloed temperatuur op hartslag

Bij warm weer verwijden de bloedvaten in de huid zich, zodat het lichaam meer warmte kan afgeven. Maar daardoor zakt ook de bloeddruk. Bij gezonde mensen maakt dat niets uit, hun lichaam past zich meteen aan. Maar mensen die wel gevoelig zijn voor weersveranderingen krijgen doorbloedingsproblemen, wat tot allerlei klachten kan leiden.


Ik denk niet dat bloeddruk hierbij het probleem is, maar meer de warmte afgifte en de reactie van het lichaam hierop. Kijk maar eens als je bij je opa en oma op bezoek komt, het is er vaak bloedheet. Veel van deze oudjes sterven dan ook aan ondervulling (vocht tekort). Dus warme dagen veroorzaken het zelfde , het lichaam geeft niet goed aan hoe het met de vochthuishouding is gesteld.

Re: Invloed temperatuur op hartslag

Temperatuur heeft een invloed op de hartslag. Ik spreek niet over de buitentemperatuur maar over je lichaamstemperatuur. Elke verhoging van 1°Celsius geeft een stijging van plusminus 10 hartslagen per minuut.

Wat de buitentemperatuur betreft. Ik twijfel dat je hart daarom sneller gaat pompen, misschien wel een beetje harder maar het zal zeker niet veel sneller zijn.

Re: Invloed temperatuur op hartslag

Goedendag,

Als ik al deze verhalen lees moet ik een klein beetje lachen want wat is waar en wat is niet waar.

Al jaren heb ik zeer lage bloeddruk (zomer en winter) en krijg het ook minder naar mijn zin als het te warm wordt.

Mijn bloeddruk gaat dan idd sneller zakken en als ik maar niks doe en blijf zitten gaat het goed.

Met warmte gaan je bloedvaten wijder staan en het bloed gaat sneller stromen en dan zakt idd je bloeddruk.

Dit is al vaak genoeg getest en helaas is dit wel het probleem bij mij.

Mensen die altijd al een lage bloeddruk hebben zullen hier sneller last van hebben.

Groetjes van Krista

Reageer