Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

Afbeelding

If we ever make black holes on Earth, they might be much stranger objects than the star-swallowing monsters known to exist in space. According to a new theory, any black hole that pops out of the Large Hadron Collider under construction in Switzerland might be surrounded by a black ring – forming a microscopic "black Saturn".


Lees meer ... Newscientist

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

dit is een voorbeeld van wat ik hier aangaf interessant te vinden.


Dit is blijkbaar een oplossing in 4+1 dimensies (4 ruimtelijke + tijd). Als ik het goed begrijp zou dit een experimentele bevestiging (men beweert ook dat dit detecteerbaar is in LHC, dus onderscheidbaar van gewone zwarte gaten) van compactificatie kunnen opleveren. Als het in 4D een oplossing is, zullen er in hogere dimensie enkel meerdere mogelijkheden openbreken (tenminste, dat zou je intuïtief denken). M.a.w., als wat men daar schrijft (en mijn begrip ervan) correct is, komen we hierlangs misschien tot experimentele aanwijzingen van elementen die in snaartheorie zijn ingebakken. Of overdrijf ik nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

Het meer dan 3 ruimtelijke dimensies idee is niet enkel snaartheorie.

Dat er meerdere dimensies kunnen zijn is nooit ontkracht noch bewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

DePurpereWolf schreef:Het meer dan 3 ruimtelijke dimensies idee is niet enkel snaartheorie.  

Dat er meerdere dimensies kunnen zijn is nooit ontkracht noch bewezen.


Toch is het invoeren van compactificatie 1 van de zaken rond string theorie die wat vervelend zijn, en waarvan we niet goed begrijpen waarom dit gebeurt. Daar waar andere theorieën dit niet nodig hebben, heeft snaartheorie dit wel nodig. Experimentele bevestiging is dus op zijn minst welkom. (waarbij ik overigens niet wil ontkennen dat mijn formulering nogal nonchalant was)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

Heel erg interessant. Maar merk wel op dat de woorden 'if' en 'maybe' wel heel erg vaak in het artikel gebruikt worden...


Verwacht er dus niet al te veel van.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Atom smasher may give birth to 'Black Saturns'

Ik vernam overlaatst in een docu dat de kans op dit fenomeen even groot is als 10 keer de lotterij winnen na mekaar (wat in principe onmogelijk is).

Reageer