opwekken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

opwekken

ik las dit op een site:

De herfsttijloos bevat een giftige stof, colchicine, die een mutatie kunstmatig kan opwekken.

hoe werkt dat dan? als een dier er van eet dan gaan ze toch dood? hoe kan die mutatie dan opgewekt worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: opwekken

Blijkbaar ga je er niet zo snel dood aan dan. 'mutatie opwekkend' betekent dat het een stof is die het DNA kan beschadigen. Dat is trouwens vaak hetzelfde als 'kankerverwekkend'.

Op dezelfde manier waarop radioactieve straling dat is.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: opwekken

en mutatie's van vachtkleuren van dieren dan?

Re: opwekken

Nu komen de begrippen carcinogeen, mutageen en teratogeen om de hoek kijken. Weet iemand het verschil?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: opwekken

Colchicine is een giftige stof, maar ook als je een niet acuut dodelijke dosis binnen krijgt kan je er last van krijgen: de stof is namelijk mutageen, dat wil zeggen dat het mutaties in erfelijk materiaal kan veroorzaken.

Carcinogeen is kankerverwekkend en teratogeen wil zeggen dat het de ongeboren vrucht kan wijzigen (lees: beschadigen).

Inderdaad komt het veel voor dat een stof die mutageen werkt ook teratogeen en carcinogeen is. Andersom zijn lang niet alle carcinogene stoffen mutageen en/of teratogeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: opwekken

wel als iets mutageen is ga je er meestal van dood.... of sterven opzen minst die cellen af.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: opwekken

De herfsttijloos bevat een giftige stof, colchicine


Ik slik dagelijks 0.5 mg colchicine tegen de jicht, heb nog geen last van mutaties, wél van mijn darmen......

Re: opwekken

carcinogeen is kankerverwekkend, mutageen zijn veranderingen in de cel, niet perse kwaadaardig. teratogeen zijn veranderingen/ afwijkingen die ontstaan tijdens een zwangerschap. Het blijven inderdaad begrippen die heel dicht bij elkaar liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: opwekken

De herfsttijloos bevat een giftige stof, colchicine


Ik slik dagelijks 0.5 mg colchicine tegen de jicht, heb nog geen last van mutaties, wél van mijn darmen......


Elke stof is in principe giftig vanaf een bepaalde dosis! En die dosis kan natuurlijk laag zijn of juist heel hoog (bijvoorbeeld met BSE en MKZ was er op zich niks aan de hand als je maar niet kilo's van dat vlees at op een dag, maar de overheid wilde geen risico's nemen). Ook jouw medicijn zul je blijkbaar niet teveel moeten slikken (maar da's logisch).
We did not inherit the earth from our ancestors, we borrow it from our children

Reageer