[Constructietechniek] Doorbuiging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[Constructietechniek] Doorbuiging

Geachten mensen van het wetenschapsforum,

Ik ben bezig met de hoogte (dikte) die nodig is om een vloerplaat stevig genoeg te maken. Hierbij heb ik dus het een en ander aan formules moeten omzetten. alleen nu wil het dat er geen relevant antwoord uitkomt en dit wou ik even hier neerleggen.

Zouden julie kunnen melden waar ik de fout in ga?

Het gaat dus om de volgende formules

I = b * h^3 / 12 -> h^3 = I * 12 / b

hierin is:

I = Traagheidsmoment in mm^4

b = breedte in mm

h = hoogte in mm

u = (F * l^3 ) / ( 192 * E * I ) -> I = (F * l^3 ) / ( 192 * E * u )

hierin is:

u = doorbuiging in mm

F = belasting in N

l = de te overbruggen afstand in mm

E= Elasticiteitsmodulus [N/mm^2]

I = Traagheidsmodulus

u-max = 0.004 * l

hierin is:

u-max = doorbuiging in mm

l = de te overbruggen afstand in mm

mvg Gerben

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Ik zie geen probleem, maar ik weet dan ook niet wat je probleem is met het resultaat dat je zelf op uit bent gekomen.

0.4% doorbuiging van de totale lengte lijkt me geen slecht antwoord.

Berichten: 13

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Mijn probleem is dat er uitkomt dan mijn vloerplaat 1.5cm dik moet zijn voor iets meer dan 1meter overbrugging, dit lijk me nogal erg dun, als julie dit wel een relevant antwoord vinden zeg dit dan. hieronder staat mijn uitwerking

u-max = 0.004 * l

u-max = 0.004 * 1025 = 4.1

I = (F * l^3 ) / ( 192 * E * u )

I = (1000 * 1025^3) / ( 192 * 10000 * 4.1) = 136 800.13

h^3 = I * 12 / b

h = (136 800.13 * 12 / 500)^(1/3) = 14.86

dus dan zou de vloerplaat 1.5cm dik hoeven te zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Wat is de lengte-breedte verhouding van die plaat? Volgens mij gebruik je formules voor balken, maar dat gaat NIET op voor
\(2>l_x/l_y>1/2\)
???

Berichten: 13

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

is een vloerplaat niet hetzelfde als een brede balk?

Berichten: 4.502

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Ik maakte een berekening voor 1m overspanning en een breedte van 1m met een belasting van 120 kg/m2 ( incl.EG)en kom dan aan Wx=15,7cm3 voor de vereiste sterkte en Ix=47,6 cm4 voor de vereiste doorbuiging-maatgevend- (een doorbuiging ingevoerd van L/250) en krijg een theor. dikte van 17,8 mm.

Je moet wel een plaat nemen met voldoende buigvastheid,ik ben uitgegaan van vurenhout;ook de vezelrichting onder en boven moet in de lengterichting (doorbuiging )liggen.

Info verkrijgbaar bij plaatleveranciers: (naaldhout,coniferen,berken,interior,exterior)

Berichten: 13

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Mede dankzij julie hulp ben ik hier uitgekomen! maar nu iets verder in het project loop ik weer tegen de lamp.

Want mag ik voor de uitrekking van een kabel weer een vast getal nemen als voor de vloerplaten? Zal dit weer 0.4% zijn?

Berichten: 4.502

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Er bestaat ergens een formule Epsilon =sigma /Elast.mod.Hier kun je de grens mee bepalen!

Berichten: 13

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Er bestaat ergens een formule Epsilon =sigma /Elast.mod.Hier kun je de grens mee bepalen!
hierin is ik het goed heb:

Epsilon is een dimensiloos getal dat de verhouding tussen lengte en uitrekking aangeeft.

Elast.mod. is het geven uit de tabel.

maar wat is sigma? ik heb getracht dit op internet te vinden maar zonder resultaat.

sry voor het vervelende velen vragen maar julie hulp is steeds snel en goed [rr]

Berichten: 4.502

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Sigma is een optredende spanning,afh.van de optredende kracht.

Dus Epsilon is de specifieke lengteverandering (delta L/L) en die is recht-evenredig met de optredende normaalspanning (bij kabel trekspanning).

Nog een beetje wetenschap:

De E van een materiaal is de spanning,die zou ontstaan als het materiaal tot op dubbele lengte zou worden uitgerekt.

De desbetreffende Wet van Hooke (hij maakte er meer,geloof ik) gaat over de evenredigheidsgrens ,die voor staal 37 ligt bij 2200 kg/cm2;het staal behoudt nog zijn veerkracht tot ong.2400 kg/cm2,de elasticiteitsgrens.

Bij hogere spanningen treedt er een blijvende vormverandering op!

In de sterkteleer gebruikt men de wet van Hooke bij de elasticiteitsleer (met het spanningsrekdiagram);een andere is de plasticiteitsleer(met het plasticiteitsdiagram),die een belasting neemt tot de vloeigrens;voor staal 37 is dat ca.2600 kg/cm2.

In jouw berekeningen zul je wrs.alleen te maken krijgen met mr.Hook en de elasticiteitsleer en kun je dus makkelijk de Epsilon berekenen,door de optredende spanning in een kabel (of ander metalen deel) te delen door de E !

VB.Spanning 2350 kg/cm2 (veel gebruikte waarde als rekenwaarde minimum vloeigrens bij staalconstructies,trekvastheid-breekspanning- ligt tussen 3400 en 5100 kg/cm2);E = 2.100.000 kg/cm2 (alles kan ook in Newtons!)

Epsilon = 2350/2.100.000 = 0,001119 ,dus iets meer dan 1 promille lengteverandering.

Probeer een beetje van het verhaal te onthouden,is wel interessant en makkelijk als je de constructieve kant uit gaat!

Bij een discussie,die ik met een docent had hierover in mijn studietijd bracht ik naar voren,dat er ook een diameterverkleining optrad,die ook een spanningsverhoging tot gevolg had en bracht dat bij een trekproef in een grafiek naar voren.Werd niet goedgekeurd!

Berichten: 13

Re: [Constructietechniek] Doorbuiging

Zeer nuttig en zeer interessant! Ik ben er ondertussen wel uitgekomen en heel erg bedankt daarvoor!

Mooi dat voorbeeldje erbij wat het nog ff extra duidelijk maakt!

Reageer