Springen naar inhoud

[scheikunde] redoxtitratie.

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 14:42

We gaan een redoxtitratie uitvoeren. Men start een paragraaf met volgende zin:

"In 1Molair zwavelzuur kan FeSO4 getitreerd worden met KMnO4"

Nu wat hebben we eigenlijk? Indien we een "gewoone" titratie uitvoeren dan gat dat als volgt:
Geplaatste afbeelding
bron wikipedia.

Je gaat bij een stof waarvan het volume, de aard maar niet de concentratie gekend is een andere stof toevoegen waarvan nu net wel de concentratie gekend is. Om dan zodoende uit de toegevoegde hoeveelheid de concentratie van de eerste af te leiden.

Maar wat heeft men hier? waarom werkt men hier met drie stoffen? men heeft zwavelzuur FeSO4 en de goed gekend, degen die men gaat toeveoegen KMnO4 Wat is nu wat? waarom moet men en zwavelzuur en FeSO4 hebben?

Groeten Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2007 - 15:19

Welke vorm neemt FeSO4 aan in een zuur milieu, en in een basisch milieu? Hoe kan KMnO4 met deze 2 vormen interacteren.
"Meep meep meep." Beaker

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 15:31

de deelreacties zijn de volgende
Fe2+ - 1 e -> Fe 3+
MnO4- + 8 H+ + 5 e --> Mn2+ + 4 H2O
dus deze laatste deelreactie gaat alleen door in zuur milieu vandaar dat men zwavelzuur toevoegt

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 15:33

de deelreacties zijn de volgende  
Fe2+ - 1 e -> Fe 3+  
MnO4- + 8 H+ + 5 e --> Mn2+ + 4 H2O  
dus deze laatste deelreactie gaat alleen door in zuur milieu vandaar dat men zwavelzuur toevoegt

Idd hebben zij ook gevonden.

Maar waarom moet men dat toevoegen?

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 16:49

Hoe bedoel je? Waarom men zuur toevoegt ?

Wel zoals leen aangeeft zie je in het linkerlid van de onderste reactie dat er bij de reactie 8 H+ zal verbruikt worden. We moeten deze dus toevoegen in de vorm van een zuur, want anders zal de redoxreactie niet doorgaan.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 17:23

Bedankt Leen maar tussen mijn en jouw post zitten net 2 min ik heb hem dus niet meer gezien voor dat ik posten.

Ik dacht dat zolang je, je reacties in waterig midden doorvoerde je, je kon berusten op een soort regulerend karakter van dat water?

Of zit ik daar mis? Wat gebeurd er als we niets toevoegen helemaal niets? zal wel maar ik vind dat zo raar.
Groeten.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 18:36

De reduktie van het permanganaat ion gaat dus het beste in zuur milieu. In ieder geval in de titrimetrie waarbij voor het mangaan een valentieverlaging optreedt van 7 naar 2.
Je kunt echter ook een alkalische permanganaat oplossing maken. Die kun je ook reduceren. Maar dan loopt de reduktie vast door bruinsteenvorming. Er komt een donkerbruine troebeling van bruinsteen die niet snel door de Fe(II) ionen gereduceerd kan worden. Hier blijft de valentiedaling van het mangaan beperkt van 7 tot een gemiddelde waarde tussen 4 en 3. Voor een titratie heb je daar niets aan.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

carbis

carbis

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2009 - 13:31

Deze vraag kreeg ook ik voorgeschoteld. Ik raakte echter in de war doordat er in mijn boek sprake zou zijn van het oxideren (!) van IJzer (II). Terwijl ijzer hier juist een elektron afstaat! Klopt het dat deze terminologie inderdaad niet correct is?

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2009 - 14:53

Deze vraag kreeg ook ik voorgeschoteld. Ik raakte echter in de war doordat er in mijn boek sprake zou zijn van het oxideren (!) van IJzer (II). Terwijl ijzer hier juist een elektron afstaat! Klopt het dat deze terminologie inderdaad niet correct is?

Het ijzer(II) wordt geoxideerd naar ijzer(III).

Oxidatie: van reductor naar oxidator
Reductie: van oxidator naar reductor

carbis

carbis

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2009 - 20:38

Bedankt voor je reactie. Het is me echter nog niet 100% duidelijk of m'n boek dan fout is.
Er staat nl. dit in; wat de oxidator doet noemt men oxideren, wat de reductor doet reduceren. Dit conflicteert volgens mij met wat hierboven staat, of niet?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2009 - 20:54

Er staat nl. dit in; wat de oxidator doet noemt men oxideren, wat de reductor doet reduceren. Dit conflicteert volgens mij met wat hierboven staat, of niet?

Een oxidator oxideert en wordt tijdens dit proces zelf gereduceerd.
Een reductor reduceert en wordt tijdens dit proces zelf geoxideerd.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures