Verbranding van brandstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Verbranding van brandstoffen

Hoooi! :shock:

Ik had even een vraagje...!

Wat is de verbranding van steenkool, aardgas, waterstof, ethanol en aardolie? En komt er bij onvolledige verbanding bij allemaal CO2, CO en C voor?

Heeft iemand een reactievergelijking??

Alvast bedankt!

Groetjes

Re: Verbranding van brandstoffen

Aardgas (voor het gemak methaan): CH4 + 2 O2 => CO2 + 2 H2O

Ethanol: C2H6O + 3 O2 => 2 CO2 + 3 H2O

Waterstof: 2 H2 + O2 => 2 H2O

Van aardolie en steenkool gelden meerdere reactievergelijkingen omdat deze uit verschillende stoffen zijn samengesteld (maw, het bestaat niet uit allemaal dezelfde moleculen). Maar gaat via dezelfde methode als bij aardgas.

Bij verbranding, muv waterstof, komt bij alle CO2 vrij (volledig of onvolledig). Bij alle, muv waterstof, komt CO en kan C vrij komen bij onvolledige verbranding. Let wel dat als er C ontstaat (roetvorming) deze samenklonteren met ook andere niet volledig verbrande componenten (onverbrande koolwaterstoffen).

Bij de verbranding van waterstof, mits de temperatuur hoog genoeg is (maar die wordt al redelijk snel bereikt), wordt ook NOx gevormd door de stikstof en zuurstof in de lucht.

Re: Verbranding van brandstoffen

Propaan: C3H8 + 5O2 --> 3 CO2 + 4H2O

Klopt dit dan ook??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verbranding van brandstoffen

Verplaats naar scheikunde omdat het topic daar beter past.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 683

Re: Verbranding van brandstoffen

Propaan: C3H8 + 5O2   :shock:  3CO2 + 4H2O

Klopt dit dan ook?
Bij een voledige zuivere verbranding klopt dat.

Re: Verbranding van brandstoffen

Hoe kan je uitrekenen hoeveel kg CO2 er wordt gevormd bij de vernranding van 1 m3 aardgas?

Berichten: 284

Re: Verbranding van brandstoffen

dat kan niet zonder bijkomende gegevens :

methaangehalte in aardgas

druk

temperatuur

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verbranding van brandstoffen

Om Wigbols probleem te omzeilen doe je gewoon een paar aannames.

Neem aan dat aardgas gelijk is aan methaan. In de praktijk klopt dat voor ongeveer 85%.

Verder neem je standaardomstandigheden: atmosferische druk en kamertempertuur.

Met behulp van de gasconstante reken je het aantal mol per m3 uit, met behulp van de reactievergelijking bepaal je het aantal mol CO2 uit. Dit reken je weer om naar kilogrammen.

Berichten: 284

Re: Verbranding van brandstoffen

Als we dan toch problemen omzeilen, laat ons dan meteen normale omstandigheden (273 K en 1013 hPa) nemen en het normaal molair volume van 22,4 L beschouwen. Het verschil met het volume bij kamertemperatuur is minder dan 10%.

1000 L (1 m3) bevat dan 1000 L / 22,4 L/mol = 44,6 mol CH4

Elke mol CH4 levert bij volledige verbranding 1 mol CO2 ; er ontstaan dus ook 44,6 mol CO2

Met een molmassa van 44 g/mol gaat het dus om

44,6 mol x 44 g/mol =1964 g CO2 of ongeveer 2 kg.

Re: Verbranding van brandstoffen

wigsbol schreef:Als we dan toch problemen omzeilen, laat ons dan meteen normale omstandigheden (273 K en 1013 hPa) nemen en het normaal molair volume van 22,4 L beschouwen. Het verschil met het volume bij kamertemperatuur is minder dan 10%.

1000 L (1 m3) bevat dan 1000 L / 22,4 L/mol = 44,6 mol CH4

Elke mol CH4 levert bij volledige verbranding 1 mol CO2 ; er ontstaan dus ook 44,6 mol CO2

Met een molmassa van 44 g/mol gaat het dus om

44,6 mol x 44 g/mol =1964 g CO2 of ongeveer 2 kg.
Een vraagje over uw bericht.. Ik kwam hier zomaar op deze site nadat ik ging zoeken op molair volume. Waar heeft U het molair volume gevonden is dat een constante of veranderd dat? In binas heb ik de eenheid van molair volume gevonden L/mol-1 maar nergens de waardes die er bij horen. Ik had ergens gevonden 2.24141*10-2 M3/mol maar ik weet dus niet meer waar. Mijn vraag is niet de rekenstap maar waar ik alles kan vinden. Ook zoek ik nog de J/Mol van Aardgas ( gronings ) of gewoon methaan als je het verbrand. Ik had ergens gevonden 8.9*10^5 J/Mol-1.. Naja ik weet echt niet meer hoe ik aan deze waardes kom omdat het ongeveeer een half jaar geleden was dat ik ze had gemaakt.

Correct me if im wrong als je water gaat verwarmen 80 graden..

Q=c*m*delta t (1 liter)

4.18*10^3* 1 * 80 = 3.4*10^5 J

3.4*10^5 (J) / 8.9*10^5 (J/Mol) = 0.3820 (Mol Methaan)

2.24141*10^-2 (m3/mol) * 0.3820 (mol) = 0,08517358 (m3)

0,08517358 m3 = 8.5 L..

Re: Verbranding van brandstoffen

Oh inmiddels heb ik de waarde van molair volume gevonden ik wist niet dat het een constante was hij stond bij tabel 8 onder V(m) Waarden van enige constante en grootheden.. nou nog uitvinden waar ik die 8.9 van daan heb.

Re: Verbranding van brandstoffen

hehe even wat lezen en je komt er zelf wel uit ik had een tabel over het hoofd gezien niet over het hoofd gezien maar er stonden vreemde waardes

NL: methaan(g) -8.90 ik hacht dat die - als een negatieve waarde was maar het is denk ik een scheidingstreepje of dat er juist warmte bij vrij komt.

* ik zal voortaan ook de commentaar lezen :shock: voor mensen die het alsnog willen weten tabel 55 ;)

Berichten: 2.746

Re: Verbranding van brandstoffen

Als we dan toch problemen omzeilen, laat ons dan meteen normale omstandigheden (273 K en 1013 hPa) .


ik zou niet graag in zo'n koude kamer zitten

Reageer