[natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

[natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

In een andere topic was een vraag over zonnepanelen en bij nader onderzoek zag ik dat het rendement max.15% was afhankelijk van inhoudsstoffen/-constructie.

Bestaat de mogelijkheid dat het geringe rendement te maken heeft met het buitenglasoppervlak,dat veel straling reflecteert en het mogelijk zou kunnen worden verbeterd door het aanbrengen van een doffe zwarte metalen buitenlaag om zoveel mogelijk absorbsie te verkrijgen en een binnenwerk als van auto-radiatoren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Die 15 % geldt voor elektriciteitsproductie met PV (Photo-Voltaïsche) cellen. Zonnecollectoren voor warm water doen het al wat beter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Die reflectie wordt zoveel mogelijk beperkt. Ik kan een heleboel uitleggen, maar ook even de google-link reflectie zonnecellen geven. :)

PS: Waarom huiswerk? Mag van mij ook in alledaags hoor...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Ik dacht dat "huiswerk"de onderste trap van onderzoek/vragen was ,Ger!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Nee hoor, huiswerk is vooral voor de vaak standaar middelbare-school vragen. Dus ik heb dit toch maar een verplaatst, met uw goedvinden :)

On topic: is google duidelijk genoeg?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Ik dacht dat ik dit topic onder natuurkunde had geplaatst ,maar het verhuisde naar huiswerk,Ger.Bovendien Googlede ik en Wikipedia bezocht ik ook en nam toen de vrijheid om jullie forum te raadplegen,neem me dus niet kwalijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

Bovendien Googlede ik en Wikipedia bezocht ik ook en nam toen de vrijheid om jullie forum te raadplegen,neem me dus niet kwalijk!
Zeker niet :)

Maar goed, het probleem van reflectie was bekend. Echter een doffe laag over de zonnecel heen leggen verminderd het rendement nog meer. ECN heeft aan aantal jaar geleden een zuur-ets proces ontwikkeld wat de reflectie al aanzienlijk verminderd, de opbrengst is met een procent gestegen. Lijkt misschien niet veel, maar reflectie is niet de enige rendementverlagende factor.

Het grote probleem is dat niet alle kleuren licht omgezet kunnen worden. Een deel van het zonlicht gaat gewoon dwars door de zonnecel heen. De meeste zonnecellen pakken alleen ongeveer het midden van het zichtbare spectrum. Alles wat te veel naar rood toeneigt gaat door de zonnecel heen, licht wat naar blauw neigt wordt maar voor een klein deel benut. Hierdoor wordt bij een standaard zonnecel al maar liefst 55% van het licht dat de zonnecel bereikt (dus niet gereflecteerd wordt) niet omgezet in energie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

licht wat naar blauw neigt wordt maar voor een klein deel benut.
Hoe komt dat eigenlijk? Voor de vorming van het elektron-gat paar zijn er toch meer toestanden beschikbaar bij hoge energie? (dus voor alle duidelijkheid: ik begrijp dat rood licht geen elektron-gat paar kan exciteren (via eventuele intermediaire toestanden zal het proces inderdaad nogal inefficiënt zijn))

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [natuurkunde]zonnepanelen,laag rendement.

De 'rest' van het foton energie word echter in warmte omgezet wat nadelig is voor het apparaat (rendement gaat omlaag) verder kan het ook zijn dat het elektron te hoog word geexciteerd.

Reageer