De scheikundequiz.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

De scheikundequiz.

Hierbij presenteer ik jullie: 'De scheikundequiz'!

Na een aantal misluke pogingen op wat minder *wetenschappelijke* fora denk ik dat dit toch wel dè plek is om een dergelijke quiz op te zetten.

Het is heel simpel; elke dag worden er een aantal vragen gesteld die iets te maken hebben met scheikunde. Zodra je het antwoord weet moet je dat z.s.m. insturen door middel van een persoonlijk berichtje; dus niet posten! Degene die het eerste met het correcte antwoord (+ toelichting) komt krijgt de meeste punten, degene die als tweede met het correcte antwoord (+ toelichting) komt krijgt iets minder punten en zo gaat dit door tot een bepaalde deadline.

Als die deadline is verstreken zijn er dus ook een aantal ronden voorbij en kunnen de punten opgeteld worden (door mij) waarna ik de juiste antwoorden in een daarvoor geopend topic zal vrijgeven en de winnaar daarin zal bekendmaken.

Ik wens alle deelnemers ontzettend veel succes, moge de slimste winnen!

Murat.

Berichten: 2

Re: De scheikundequiz.

Om het niet gelijk supermoeilijk te maken beginnen we met één niet al te moeilijke vraag.

Vraag 1:

Bij het maken van benzine wordt vaak de stof MBTE toegevoegd. Deze stof heeft als molecuulformule C5H12O.

MBTE en andere zuurstofhoudende verbindingen die aan benzine worden toegevoegd, zorgen voor een meer volledige verbranding van de benzine, waardoor de uitstoot van koolstofmonooxide afneemt. Om die reden is men in de VS gedurende de wintermaanden verplicht zoveel zuurstofhoudende verbindingen aan de benzine toe te voegen, dat er 2,7 massaprocent O in de benzine zit.

a) Bereken het massapercentage O in MBTE.

b) Bereken hoeveel gram MBTE nodig is om 1,0 x 10^6 liter benzine te maken die aan de eis voldoet dat er 2,7 massaprocent O in de benzine zit.

Neem hierbij aan dat de oorspronkelijke benzine geen zuurstofhoudende verbindingen bevat, en dat de dichtheden van de oorspronkelijke benzine, van MBTE en van het mengsel dat daaruit wordt gevormd, alle drie de waarde 0,72 x 10^3 g L^-1 hebben.

Succes!

P.S. ''machten'' zijn aangegeven met een ^.

2. De onderzoekers die tot nu toe op de maan zijn geweest, maakten voor hun ademhaling gebruik van zuurstofapparaten. Om het verblijf van de onderzoekers op de maan wat comfortabeler te maken, overweegt men de toekomstige maanonderzoekers onder te brengen in koepels. Door die koepels te vullen met lucht, zouden de onderzoekers geen zuurstofapparaten meer hoeven te dragen.

Men heeft een ontwerp gemaakt voor een zuursstoffabriek op de maan. Als grondstof voor de fabriek zou het op de maan veel voorkomende erst ilmeniet (FeTiO3) moeten worden gebruikt. Bij de productie van zuurstof uit ilmeniet vindt de volgende reactie plaats:

2 FeTiO3 (s) --> 2 Fe (s) + 2 TiO2 (s) + O2 (g)

Men wil een maankoepel van 1,00 x 10^5 m^3 vullen met lucht (p = p0) die 20,9 volumeprocent zuurstof bevat en een temperatuur heeft van 293 K.

Bereken hoeveel kg ilmeniet men minimaal moet omzetten om de benodigde hoeveelheid zuurstof in de 1,00 x 10^5 m^3 lucht van 293 K en p = p,0 te verkrijgen.

Gegeven: Het molaire volume Vm van een gas bedraagt onder de gegeven omstandigheden 24,1 dm^3. De massa van één mol ilmeniet is 152 g.

Berichten: 704

Re: De scheikundequiz.

ook een leuke, doch simpele vraag:

Als men Cl2-gas door een warme oplossing van NaOH leidt, ontstaat gelijktijdig NaCl en NaClO3.

Stel de totaalreactie op aan de hand van de halfreacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: De scheikundequiz.

De antwoorden die niets aan de thread bijdroegen zijn door mij weggehaald. Laten we proberen dit leuke idee van Muratthesatan niet in de onzin te laten verzanden.

Ik ben te lui om de opgaven te maken, maar kijk wel uit naar de antwoorden en Muratthesatan's uitwerkingen... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: De scheikundequiz.

Wederom een hoop onzin-replies weggehaald.

Mensen, is het nou echt zo moeilijk om een beetje op normaal niveau met elkaar om te gaan? :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer